Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Basisproject 113014/1408/1617/1/69
Studiegids

Basisproject 1

13014/1408/1617/1/69
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de grafische en digitale media als Basisproject 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Gombeer Wim
Andere co-titularis(sen): De Vuyst Marijke, Stoops Tim, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 05.12.2016 (2de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindtermen secundair onderwijs.
De student is in het bezit van minimum één van de studiebewijzen opgesomd in het onderwijs- en examenreglement (Art. 6.1).

Eindcompetenties (tekst)






Eindcompetenties (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
kan illustratie-, beeldverwerkend- en opmaaksoftware gebruiken om zijn ideeën uit te werken.
Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
beheerst het constructief schetsen en waarnemend tekenen van vrije vormen en objecten uit de omgeving
kan het creatief en conceptueel denkvermogen stimuleren
verkrijgt inzicht in het realiseren van compositie's met lijnen, vlakken, toonwaarden en textuur in zwart, wit en kleur
visualiseert het concept analoog met behulp van verschillende grafische tekenmaterialen (papier, potlood, pen, inkt en markers)
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
combineert tekst en beeld tot een eenvoudige media-uiting
kan het begrip schaal gevarieerd toepassen in zijn ontwerpen
maakt handmatige en digitale oefeningen op vlakverdeling, compositieleer, vormstudie (stilering en opmaak) en kleurgebruik
ontwerpt een basislayout in functie van verschillende beeldelementen op een grid/typografisch raster
past vlakverdeling en compositieleer toe in twee en drie dimensies
Professionalisering. Taakanalyse
visualiseert het concept analoog met behulp van verschillende grafische tekenmaterialen (papier, potlood, pen, inkt en markers)

Leerinhoud

Basisproject 1 is een vak waarin je, als team, vooral gaat werken aan het bedenken van passende oplossingen voor experimentele, niet-commerciële ontwerpproblemen. In Basisproject 1 ontwikkel je jouw creatief denkvermogen en worden je onderzoeksvaardigheden gestimuleerd aan de hand van verschillende technieken.

Om een goed ontwerper te worden, is het belangrijk te begrijpen wat ontwerpen is.
-Wat is ontwerpen en welk proces doorloop je als ontwerper?
-Welke vaardigheden moet je ontwikkelen om ontwerpoplossingen te bedenken voor uiteenlopende ontwerpvragen en gebruikers?
-Wat kun je leren van andere ontwerpers en hoe ontwikkel je zelf een ontwerpende houding?

Er wordt gewerkt rond abstracte thema's zoals bv. "RUIMTE", "KLEIN vs GROOT" of "STIL" vs "LUID". Hiervoor werkt elk teamlid -individueel- één deel van het geheel uit.




Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Basisproject 1 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Jurybeoordeling. Geen tweede examenkans mogelijk.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel, waarvoor geen tweede examenkans wordt voorzien, is gesitueerd in competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstraining en attitudevorming, die niet kunnen worden geremedieerd en/of geëvalueerd op korte termijn en/of buiten de vooropgestelde onderwijssetting.

 

Afwezigheid bij: OLOD met deadlines ivm indienen van opdrachten, portfolio, (tussentijdse) presentatie, etc..

Laattijdig indienen van een deelexamen (=opdracht, portfolio, etc.) en/of afwezig zijn op een (tussentijdse) presentatie resulteert in een 0 score voor het deelexamen (=opdracht, portfolio, presentatie, etc.). De student die wettig afwezig is (*), bewijst de reden van zijn afwezigheid, met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder begripsbepaling nr. 44 of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.

(*) De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht/presentatie niet binnen de voorziene deadline kan inleveren/voordragen, volgt de hierna volgende procedure:

• de student heeft zijn afwezigheid binnen de 2 kalenderdagen na het gemiste deelexamen (=indienen opdracht, portfolio, presentatie etc.) meegedeeld aan de betrokken lector.
• de student bezorgt, voor aanvang van het inhaalexamen, het origineel medisch attest of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie aan het secretariaat van zijn campus en een kopie aan de lector.
• deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.
• de betrokken lector beslist of de student aan de voorwaarden voldoet en als een inhaalexamen om organisatorische redenen nog kan ingehaald worden.