Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Grafisch design 314251/1408/1617/1/29
Studiegids

Grafisch design 3

14251/1408/1617/1/29
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Delafortry Lina
Andere co-titularis(sen): De Vuyst Marijke, Stoops Tim, Van Hecke Bavo
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 10.10.2016 (1ste module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 1 EN geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 2.

Begincompetenties (tekst)

Het bezit van de eindcompetenties vermeld bij de voorafgaande opleidingsonderdelen Basisproject 1 is gewenst, en de behaalde credits van Grafisch Design 1 en 2 zijn verplicht.
De student is in het bezit van minimum één van de studiebewijzen opgesomd in het onderwijs- en examenreglement (Art. 6.1).

Eindcompetenties (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
bedenkt originele ontwerpen in een visueel verantwoorde vormgeving die voldoen aan de vooropgestelde eisen
gebruikt een schetsboek als ondersteuning en archivering van het visueel onderzoeksproces
past lateraal denken toe om tot nieuwe concepten/ideeën te komen
selecteert passende typografie, beeldmateriaal en vormgeving in de ontwikkeling van een ontwerp voor een specifiek medium (cross-media of grafimedia) en doelgroep
Samenwerken. Mondelinge communicatie
heeft kennis van het jargon in verband met typografie, kleur, layout en vormgeving
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
durft ideeën/oplossingen/ontwerpen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
heeft kennis van het jargon in verband met typografie, kleur, layout en vormgeving
kan keuzes maken en onderbouwen door onder andere gebruik te maken van de opgelegde eisen binnen de opdracht (convergeren)
kan op basis van feedback van meerdere partijen kritisch reflecteren en eigen degelijk onderbouwde keuzes maken binnen het ontwerpproces
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
ontwerpt in lijn met boodschap, doelgroep, opdrachtgever en het specifiek medium (cross-media of grafimedia) aan de hand van analoge en digitale vormgeving, typografie, compositie- en kleurenleer
ontwerpt stileringen, pictogrammen en beeldlogo's en integreert die in een grafisch geheel
visualiseert het concept digitaal met van toepassing zijnde softwareprogramma's
Professionalisering. Reflectie
durft ideeën/oplossingen/ontwerpen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
kan keuzes maken en onderbouwen door onder andere gebruik te maken van de opgelegde eisen binnen de opdracht (convergeren)
kan op basis van feedback van meerdere partijen kritisch reflecteren en eigen degelijk onderbouwde keuzes maken binnen het ontwerpproces
Professionalisering. Taakanalyse
gebruikt een schetsboek als ondersteuning en archivering van het visueel onderzoeksproces

Leerinhoud

De cursus Grafisch design 3 geeft je meer vertrouwen in het vormgeven binnen de grafische en digitale media. Je maakt bewuster keuzes, je ontwerpt sterkere composities en je ontwikkelt een visie op vormgeving. Binnen de cursus moedigen we je aan om vooral te experimenteren en op zoek te gaan naar je eigen handschrift. Bij de opdrachten komen voornamelijk redactioneel ontwerp, verpakkingsontwerp en informatieontwerp aan bod.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
cursus Grafisch design 3 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen27,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio permanent (Permanente evaluatie)50,00Geen tweede examenkans mogelijk.
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent (Permanente evaluatie)50,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie. Geen tweede examenkans mogelijk.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel, waarvoor geen tweede examenkans wordt voorzien, is gesitueerd in competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstraining en attitudevorming, die niet kunnen worden geremedieerd en/of geëvalueerd op korte termijn en/of buiten de vooropgestelde onderwijssetting.



Afwezigheid bij: OLOD met deadlines ivm indienen van opdrachten, portfolio, (tussentijdse) presentatie, etc..

Laattijdig indienen van een deelexamen (=opdracht, portfolio, etc.) en/of afwezig zijn op een (tussentijdse) presentatie resulteert in een 0 score voor het deelexamen (=opdracht, portfolio, presentatie, etc.). De student die wettig afwezig is (*), bewijst de reden van zijn afwezigheid, met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder begripsbepaling nr. 44 of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.

(*) De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht/presentatie niet binnen de voorziene deadline kan inleveren/voordragen, volgt de hierna volgende procedure:

• de student heeft zijn afwezigheid binnen de 2 kalenderdagen na het gemiste deelexamen (=indienen opdracht, portfolio, presentatie etc.) meegedeeld aan de betrokken lector.
• de student bezorgt, voor aanvang van het inhaalexamen, het origineel medisch attest of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie aan het secretariaat van zijn campus en een kopie aan de lector.
• deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.
• de betrokken lector beslist of de student aan de voorwaarden voldoet en als een inhaalexamen om organisatorische redenen nog kan ingehaald worden.