Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Kernproject 414255/1408/1617/1/68
Studiegids

Kernproject 4

14255/1408/1617/1/68
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de grafische en digitale media als Kernproject 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Debeuf Ann, Deforche Marlies, De Vuyst Marijke, Listhaeghe Erwin, Michiels Kristof, Stoops Tim, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 08.05.2017 (4de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Begincompetenties (tekst)

Het bezit van de competenties van alle opleidingsonderdelen van trajectschijf 1 is gewenst.
Binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.
De student is in het bezit van minimum één van de studiebewijzen opgesomd in het onderwijs- en examenreglement (Art. 6.1).

Eindcompetenties (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
bepaalt het juiste medium voor het crossmediaal concept op basis van de communicatiestrategie
kan ideeën/ concepten kiezen, verwerpen of aanpassen
kan ideeën/concepten genereren, toetsen, verfijnen, beargumenteren
schrijft verschillende tekstsoorten vlot en foutloos aangepast aan het medium
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
analyseert informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Samenwerken. Leiderschap
herkent de kwaliteiten van anderen en zichzelf en stimuleert deze tot een goede samenwerking
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
kan werkende media-uitingen realiseren aan de hand van relevante technieken (beste techniek voor de gevraagde uiting en bijhorende behoeften)
Samenwerken. Mondelinge communicatie
presenteert de definitieve media-uitingen overtuigend, gemotiveerd, gestructureerd, helder en duidelijk in het Nederlands
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
kan keuzes maken en onderbouwen, daarbij gebruikmakend van de vooropgestelde eisen
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
past de basisprincipes van usability toe naar het vormgevings- en technisch aspect in het ontwerp
realiseert ontwerpen voor media-uitingen (print, online, offline, interactief, statisch, dynamisch, video) met aandacht voor gepaste typografie, lay-out, beeldmateriaal, vormgeving en kleurgebruik
werkt zelfstandig een volledige opdracht uit binnen een strikte tijdsplanning
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van een crossmedia- en/of grafimedia product
weet relevante kennis en inzichten toe te passen die aansluiten bij de wensen en behoeften van opdrachtgevers
Professionalisering. Reflectie
kan ideeën/ concepten kiezen, verwerpen of aanpassen
kan keuzes maken en onderbouwen
Working together
kan zowel mondeling als schriftelijk de teamleden motiveren en sturen tot een goede samenwerking en een goed eindresultaat
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
presenteert de definitieve media-uitingen overtuigend, gemotiveerd, gestructureerd, helder en duidelijk in het Nederlands
Professionalisering. Strategisch handelen
schrijft verschillende tekstsoorten vlot en foutloos aangepast aan het medium
Professionalisering. Taakanalyse
analyseert informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
kan de werkelijke behoefte van de klant vertalen naar een passend aanbod
formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van een crossmedia- en/of grafimedia product
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
weet relevante kennis en inzichten toe te passen die aansluiten bij de wensen en behoeften van opdrachtgevers
werkt zelfstandig een volledige opdracht uit binnen een strikte tijdsplanning
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
kan de werkelijke behoefte van de klant vertalen naar een passend aanbod
presenteert de definitieve media-uitingen overtuigend, gemotiveerd, gestructureerd, helder en duidelijk in het Nederlands
Productie. Werkproces coördineren
kan zowel mondeling als schriftelijk de teamleden motiveren en sturen tot een goede samenwerking en een goed eindresultaat
Productie. Werkproces optimaliseren
herkent de kwaliteiten van anderen en zichzelf en stimuleert deze tot een goede samenwerking

Leerinhoud

Studenten ontwikkelen in groep een "werkend product" vertrekkende vanuit een bestaand bedrijf of organisatie.
De student ontwikkelt hierbij content in woord en beeld en weet hierbij de bestaande huisstijl te hanteren en respecteren.
De student werkt naar een totale, éénduidige merkbeleving van het gekozen bedrijf of de gekozen organisatie.

De student communiceert met externe partners uit binnen- of buitenland.
De student kiest voor een GMT of CMO georiënteerde opdracht en ontwikkelt voor zijn project de gevraagde media-uitingen.
GMT georiënteerd:
   een publicatie van 20 pagina's (programmaboekje, magazine, ...)
   een affiche
   een flyer
   een brochure
   een verpakking
   een bedrijfskaartje (naamkaartje)
   belettering voor op een bus van De Lijn
   relatiegeschenk dat is bedrukt 
   …
CMO georiënteerd:
   een website   
   een animatie (After Effects, Flash, ...)
   3D modeling en animatie van logo
   een video (promotievideo, toelichtingsvideo, virale video, ...)
   een template voor een nieuwsbrief (Dreamweaver, ...)
   een CMS-systeem om online producten te verkopen
   een mobiele applicatie
   een Facebookpagina
   een Blog (Wordpress, ...)
   een banner voor op een nieuwswebsite
   …

Tijdens deze ontwikkeling verricht de student onderzoek, visualiseert hij verschillende concepten en voert de technische ontwikkeling uit.
In de loop van het project wordt de student begeleid en ondersteund door een team van projectbegeleiders.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Kernproject 4 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie.Geen tweede examenkans mogelijk voor dit examen.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel, waarvoor geen tweede examenkans wordt voorzien, is gesitueerd in competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstraining en attitudevorming, die niet kunnen worden geremedieerd en/of geëvalueerd op korte termijn en/of buiten de vooropgestelde onderwijssetting.

Afwezigheid bij: OLOD met deadlines ivm indienen van opdrachten, portfolio, (tussentijdse) presentatie, etc..

Laattijdig indienen van een deelexamen (=opdracht, portfolio, etc.) en/of afwezig zijn op een (tussentijdse) presentatie resulteert in een 0 score voor het deelexamen (=opdracht, portfolio, presentatie, etc.). De student die wettig afwezig is (*), bewijst de reden van zijn afwezigheid, met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder begripsbepaling nr. 44 of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.

(*) De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht/presentatie niet binnen de voorziene deadline kan inleveren/voordragen, volgt de hierna volgende procedure:
• de student heeft zijn afwezigheid binnen de 2 kalenderdagen na het gemiste deelexamen (=indienen opdracht, portfolio, presentatie etc.) meegedeeld aan de betrokken lector.
• de student bezorgt, voor aanvang van het inhaalexamen, het origineel medisch attest of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie aan het secretariaat van zijn campus en een kopie aan de lector.
• deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.
• de betrokken lector beslist of de student aan de voorwaarden voldoet en als een inhaalexamen om organisatorische redenen nog kan ingehaald worden.

Afwezigheid bij: Olod tijdens eindevaluaties

Een student die niet deelneemt aan de Eindevaluatie van het Olod, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het deelexamen. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 14.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be). De student die hierbij wettig afwezig is (*), kan hiervoor een inhaalexamen aanvragen indien hij voldoet aan de voorwaarden zoals beschreven in art. 14.6 zoals voor examens in de examenreeks.

Belangrijk: dit inhaalexamen telt mee voor het aantal toegestane inhaalexamens in een examenreeks (het aantal is per examenperiode beperkt tot de examens van één examendag waarop de student afwezig was). In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

(*)De student die omwille van medische redenen of overmacht het examen Eindevaluatie mist, kan die inhalen onder de voorwaarden zoals beschreven in art. 14.6 zoals voor examens in de examenreeks.
• De student die voldoet aan de voorwaarden voor deelname aan een inhaalexamen en een inhaalexamen wenst aan te vragen volgt dezelfde procedure als voor een inhaalexamen in de examenreeks (zie departementale aanvulling onder art. 14.6).
• Het inhaalexamen wordt georganiseerd op dezelfde dag als voor inhaalexamens voor een examen in de examenreeks.