Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Usability & interaction design 425370/1408/1617/1/66
Studiegids

Usability & interaction design 4

25370/1408/1617/1/66
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Deforche Marlies, Michiels Kristof
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 08.05.2017 (4de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Met usability of gebruiksvriendelijkheid verwijzen we naar het effectief, efficiënt en naar tevredenheid kunnen gebruiken van een dienst of product door de beoogde eindgebruiker. Deze eindgebruiker staat centraal: wanneer hij/zij deze doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid behaalt, dan pas is een concept geslaagd.

Usability & Interaction Design zijn elk onderdelen van UX (= user experience) design en worden vandaag vrijwel steeds binnen deze context bestudeerd en uitgevoerd. UX behandelt alle aspecten van een dienst of product (van bij het uitdenken, ontwikkelen, maar ook nog bij gebruik van) vanuit het perspectief van de gebruiker.

Essentiele onderdelen van UX design: 1. visueel design, 2. informatiearchitectuur, 3. marktonderzoek, 4. interactie design, 5. usability.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindtermen secundair onderwijs doch het bezit van de competenties vermeld bij het voorafgaande opleidingsonderdeel Informatietechnologie1 en 2 is gewenst.
De student is in het bezit van minimum één van de studiebewijzen opgesomd in het onderwijs- en examenreglement (Art. 6.1).

Eindcompetenties (tekst)


Eindcompetenties (lijst)

Productie. Media-uiting beheren
doet verbetervoorstellen met het oog op de usability, accessibility en technische haalbaarheid van media-uitingen
kent de verschillende werkwijzen om een prototypen te testen op usability, accessibility en technische haalbaarheid
Productie. Media-uiting implementeren
test een media-uiting op accessibility
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
kent de basisrichtlijnen van usability i.f.v. het technisch aspect van een media-uiting
kent de standaarden waaraan een media-uiting en -content moet voldoen op bruikbaarheid, toegankelijkheid en functionaliteit
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
bepaalt aan welke eisen een media-uiting en -content moet voldoen wil het een gebruiksvriendelijk en toegankelijk product zijn
bepaalt welke testmethode(n) in welke situatie het meest geschikt is
voert een usability test uit op de media-uiting
Productie. Werkproces controleren
kan zelfstandig aan de hand van specificaties van de opdrachtgever een prototype testen bij eindgebruikers en/of opdrachtgevers.
kent de verschillende werkwijzen om een prototypen te testen op usability, accessibility en technische haalbaarheid

Leerinhoud

Grafische interfaces
  • Creativiteit
  • Principes lateraal denken
  • Brainstormtechnieken
  • Interactie design
  • Studie van interfaces in dagelijks gebruik en hun problemen
  • Sketching
  • Visualisering van ideeën m.b.v. wireframes e.a. hulpmiddelen
  • Ontwerp van Experimentele grafische User interfaces en toetsing bruikbaarheid
  • Toepassingen
Usability
  • Wat is usability
  • Algemeen: site-Ontwerp
  • Specifiek paginaontwerp
  • Schrijven voor het web
  • Multimedia en usability
  • Usability en accessibility, interactie, design
  • Usability als onderdeel van user experience design (UX)
  • Samenvatting: de belangrijkste usability-richtlijnen
  • Usability testen
  • Praktijk
  • Usability op het Nederlandstalige web
  • Cases

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS digitaal

Cursus Usability & interaction design 4 wordt digitaal beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges31,50 uren
Werktijd buiten de contacturen44,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarPortfolio permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodePortfolio permanent (Permanente evaluatie)50,00

Toetsing (tekst)

Afwezigheid bij: OLOD met deadlines ivm indienen van opdrachten, portfolio, (tussentijdse) presentatie, etc..

Laattijdig indienen van een deelexamen (=opdracht, portfolio, etc.) en/of afwezig zijn op een (tussentijdse) presentatie resulteert in een 0 score voor het deelexamen (=opdracht, portfolio, presentatie, etc.). De student die wettig afwezig is (*), bewijst de reden van zijn afwezigheid, met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder begripsbepaling nr. 44 of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.

(*) De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht/presentatie niet binnen de voorziene deadline kan inleveren/voordragen, volgt de hierna volgende procedure:

• de student heeft zijn afwezigheid binnen de 2 kalenderdagen na het gemiste deelexamen (=indienen opdracht, portfolio, presentatie etc.) meegedeeld aan de betrokken lector.
• de student bezorgt, voor aanvang van het inhaalexamen, het origineel medisch attest of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie aan het secretariaat van zijn campus en een kopie aan de lector.
• deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.
• de betrokken lector beslist of de student aan de voorwaarden voldoet en als een inhaalexamen om organisatorische redenen nog kan ingehaald worden.