Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Webmediaproductie 325378/1408/1617/1/47
Studiegids

Webmediaproductie 3

25378/1408/1617/1/47
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Deforche Marlies, Delafortry Lina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 10.10.2016 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

We gaan aan de slag met de vaakst gebruikte CMS systemen en leren een CMS gestructureerd beheren, installeren op een webserver en linken met een database.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Het bezit van de competenties vermeld bij de voorafgaande opleidingsonderdelen Informatietechnologie 1 en Informatietechnologie 2 is gewenst.
De student is in het bezit van minimum één van de studiebewijzen opgesomd in het onderwijs- en examenreglement (Art. 6.1).

Eindcompetenties (tekst)


Eindcompetenties (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
heeft inzicht om een CMS systeem uit te bouwen
Productie. Media-uiting beheren
kent de basisinstructies van php en MySQL om aanpassingen in een CMS systeem uit te voeren
Productie. Media-uiting implementeren
kan een CMS systeem installeren op webserver en linken met een database
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
heeft inzicht in de realisatie van een CMS waarbij content betrekking heeft op tekst, beeld, bewegend beeld, geluid en combinaties hiervan
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
kan een creatief concept voor een website uitwerken naar de behoeften van een klant binnen de mogelijkheden van een CMS systeem
Professionalisering. Taakanalyse
heeft inzicht in de realisatie van een CMS waarbij content betrekking heeft op tekst, beeld, bewegend beeld, geluid en combinaties hiervan
kan een creatief concept voor een website uitwerken naar de behoeften van een klant binnen de mogelijkheden van een CMS systeem
Productie. Werkproces coördineren
heeft inzicht in verschillende CMS
Productie. Werkproces controleren
kan een CMS gestructureerd beheren
structureert content ten behoeve van het beheer van het contentmanagementsysteem
Technische ontwikkeling. Workflowproces implementeren
kan een CMS installeren en gebruiken om diverse websites uit te werken

Leerinhoud

Basiskennis voor het designen en ontwikkelen voor het web met WordPress:
- Positionering WordPress binnen het CMS-landschap. Overzicht van de alternatieven.
- Karakteristieken van het WordPress-platform.
- Wanneer wel een CMS, wanneer een applicatie-op-maat?
- Installeren van een WordPress lokaal als ontwikkelomgeving én op een webserver.
- Beheer en uitbouw: vertrouwd raken met de basisfunctionaliteit.
- Diverse media toevoegen.
- Slideshows, banners toevoegen.
- SEO instellingen WordPress.
- Gebruik van templates en thema's.
- Aanpassen van bestaande thema's.

Gevorderde kennis voor het werken met WordPress:
- WordPress thema’s bouwen
- Overzicht van de mogelijkheden: kindthema's, starterthema's, of volledig zelf bouwen.
- Maken van een eigen thema met behulp van het starter thema _s
- WordPress als basis voor een e-commercesite.
- Maken van een webwinkel met WordPress.
- Selectie van de juiste plug-ins (WooCommerce)
- Inclusief uitleg over het accepteren van iDEAL-betalingen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus wordt digitaal beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

HANDBOEK-papier
Joomla! Bible - 978-0-470-50957-9
To The Point Drupal 7 - B00BK9X2LO
Drupal 7 Development by Example Beginner’s - 978-1-849-51680-8
Drupal 7 Views Cookbook - 978-1-849-51434-7
Web Designer's Guide to WordPress - 978-0-321-83281-8
Professional WordPress: Design and Development - 978-1-118-44227-2

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,50 uren
Werktijd buiten de contacturen49,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio permanent (Permanente evaluatie)100,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio permanent (Permanente evaluatie)100,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie

Toetsing (tekst)

Afwezigheid bij: OLOD met deadlines ivm indienen van opdrachten, portfolio, (tussentijdse) presentatie, etc..

Laattijdig indienen van een deelexamen (=opdracht, portfolio, etc.) en/of afwezig zijn op een (tussentijdse) presentatie resulteert in een 0 score voor het deelexamen (=opdracht, portfolio, presentatie, etc.). De student die wettig afwezig is (*), bewijst de reden van zijn afwezigheid, met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder begripsbepaling nr. 44 of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.

(*) De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht/presentatie niet binnen de voorziene deadline kan inleveren/voordragen, volgt de hierna volgende procedure:

• de student heeft zijn afwezigheid binnen de 2 kalenderdagen na het gemiste deelexamen (=indienen opdracht, portfolio, presentatie etc.) meegedeeld aan de betrokken lector.
• de student bezorgt, voor aanvang van het inhaalexamen, het origineel medisch attest of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie aan het secretariaat van zijn campus en een kopie aan de lector.
• deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.
• de betrokken lector beslist of de student aan de voorwaarden voldoet en als een inhaalexamen om organisatorische redenen nog kan ingehaald worden.