Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Grafisch design 525348/1408/1617/1/94
Studiegids

Grafisch design 5

25348/1408/1617/1/94
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Delafortry Lina
Andere co-titularis(sen): De Vuyst Marijke, Stoops Tim, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 10.10.2016 (1ste module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

In Grafisch design 5 maak je ontwerpen die professioneel op punt staan, die zowel vormelijk als technisch perfect in orde zijn en die ruimschoots de verwachtingen van een opdrachtgever inlossen. Je gaat jouw creatieve grenzen verleggen door o.a. inspiratie te halen uit de snel evoluerende en internationale wereld van het grafisch ontwerp.

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 3 EN geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 4.

Begincompetenties (tekst)

Het bezit van de creditbewijzen van voorafgaande opleidingsonderdelen Grafisch design 1, 2, 3 en 4 is verplicht.
De student is in het bezit van minimum één van de studiebewijzen opgesomd in het onderwijs- en examenreglement (Art. 6.1).

Eindcompetenties (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
past relevante creatieve technieken toe om tot nieuwe concepten/ideeën/ontwerpen te komen
Professionalisering. Kostenbewust handelen
ontwerpt rekening houdend met de realiseerbaarheid van een project op productie-technisch, economisch en mediumspecifiek vlak
Samenwerken. Mondelinge communicatie
kan op objectieve wijze een onderbouwd oordeel vormen over grafische en cross-mediale media-uitingen, door de student zelf of door anderen ontworpen
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
kan op objectieve wijze een onderbouwd oordeel vormen over grafische en cross-mediale media-uitingen, door de student zelf of door anderen ontworpen
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
kan ontvangen feedback constructief aanwenden om het resultaat meer in lijn te brengen met de eisen en wensen van de opdrachtgever en de verwachte vakdeskundigheid
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
beheerst verschillende ontwerpstijlen en hedendaagse technieken om via vormgeving de gevraagde boodschap te ondersteunen en te versterken zodat een meerwaarde voor de opdrachtgever gerealiseerd kan worden
integreert verschillende vormen van aangeleverde content totéén verantwoord grafisch geheel dat aansluit met het opgelegde eisenpakket
ontwerpt rekening houdend met de realiseerbaarheid van een project op productie-technisch, economisch en mediumspecifiek vlak
realiseert eigen beeldmateriaal in lijn met het uit te werken ontwerp dat voldoet aan alle hedendaagse normen binnen het vakgebied (foto, illustratie, achtergronden, patronen, ...)
realiseert eigen media-uitingen die getuigen van een persoonlijke stijl en visie in grafisch design
Professionalisering. Reflectie
kan ontvangen feedback constructief aanwenden om het resultaat meer in lijn te brengen met de eisen en wensen van de opdrachtgever en de verwachte vakdeskundigheid
ontwerpt op creatieve wijze binnen de opgelegde beperkingen van een bestaande huisstijl
realiseert eigen media-uitingen die getuigen van een persoonlijke stijl en visie in grafisch design
Professionalisering. Strategisch handelen
beheerst verschillende ontwerpstijlen en hedendaagse technieken om via vormgeving de gevraagde boodschap te ondersteunen en te versterken zodat een meerwaarde voor de opdrachtgever gerealiseerd kan worden

Leerinhoud

Binnen grafisch design is er steeds een opdracht, een probleemstelling die je tot een oplossing moet brengen, van corporate design, over information design tot editorial design. Dat doe je door een geïntegreerde aanpak waarbij je het verwerven van technische vaardigheden koppelt aan ontwerponderzoek. Je houdt hierbij rekening met de wensen en noden van de opdrachtgever en houdt bij alle ontwerpkeuze de verwachtingen van de doelgroep als eindgebruiker voor ogen.

In deze cursus ga je aan de slag om eenzelfde opdracht telkens verschillend uit te voeren in functie van specifieke beperkingen. Deze verscheidenheid aan beperkingen kan veroorzaakt worden door bv. een specifieke huisstijl, een beperkt budget, een bepaalde doelgroep of een volledige carte blanche waarbij je als ontwerper getriggerd wordt om experimenteel en creatief uit de hoek te komen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
cursus Grafisch design 5 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio permanent (Permanente evaluatie)50,00Geen tweede examenkans mogelijk.
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent (Permanente evaluatie)50,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie. Geen tweede examenkans mogelijk.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel, waarvoor geen tweede examenkans wordt voorzien, is gesitueerd in competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstraining en attitudevorming, die niet kunnen worden geremedieerd en/of geëvalueerd op korte termijn en/of buiten de vooropgestelde onderwijssetting.

 

Afwezigheid bij: OLOD met deadlines ivm indienen van opdrachten, portfolio, (tussentijdse) presentatie, etc..

Laattijdig indienen van een deelexamen (=opdracht, portfolio, etc.) en/of afwezig zijn op een (tussentijdse) presentatie resulteert in een 0 score voor het deelexamen (=opdracht, portfolio, presentatie, etc.). De student die wettig afwezig is (*), bewijst de reden van zijn afwezigheid, met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder begripsbepaling nr. 44 of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.

(*) De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht/presentatie niet binnen de voorziene deadline kan inleveren/voordragen, volgt de hierna volgende procedure:

• de student heeft zijn afwezigheid binnen de 2 kalenderdagen na het gemiste deelexamen (=indienen opdracht, portfolio, presentatie etc.) meegedeeld aan de betrokken lector.
• de student bezorgt, voor aanvang van het inhaalexamen, het origineel medisch attest of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie aan het secretariaat van zijn campus en een kopie aan de lector.
• deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.
• de betrokken lector beslist of de student aan de voorwaarden voldoet en als een inhaalexamen om organisatorische redenen nog kan ingehaald worden.