Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Werkveldoriëntatie26557/1422/1617/1/71
Studiegids

Werkveldoriëntatie

26557/1422/1617/1/71
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Aerts Ingrid, Baete Eline, Bauwens Meghan, De Ridder Inge, Le Bruyn Bente, Snoeckx Lieve, Van Laer Sofie, Van Nunen Eef
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 24.10.2016 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 10/20 niet tolereerbaar.
Totale studietijd: 182,00 uren

Korte omschrijving

In het 2de jaar voeren we een voedingsberekeningsprogramma in. Je oefent dagschema’s, dieetschema’s,… aan de hand van casuïstiek. Je leert om de resultaten van het berekeningsprogramma te exporteren naar Word en Excel.

In PVO en consultatietechnieken wordt het model van de GVO vertaald in termen van individuele patiëntenvoorlichting en –begeleiding. Er wordt stilgestaan bij het ontstaan van gedrag en bij verschillende gedragsveranderingmodellen. De student leert via verschillende motiveringstechnieken een patiënt begeleiden en motiveren.

Met het ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van casuïstiek (rollenspel). Met opeenvolgende cycli van

Ø zelfstudie (voorbereidende opdrachten)

Ø oefening begeleid door lectoren

Ø reflectie van studenten en lectoren

Ø opnemen van leerpunten

bouw je geleidelijk aan je beroepsskills op.

Je leert om zelf antropometrische metingen uit te voeren en om gegevens over lichaamssamenstelling van een cliënt te interpreteren.

De casuïstiek spitst zich toe op personen met een voedings- of dieetprobleem (zwangere en lacterende vrouw, dieetadvies bij aandoeningen van het maag - darmstelsel, dieetadvies bij welvaartsziekten). Je leert uitleg geven over de verboden/toegelaten voedingsmiddelen, productinformatie (merken), bereidingswijze en dit aan de hand van hulpmiddelen (zelfgemaakte dieetlijsten, foto’s, didactische voedingsmiddelenmap, …).

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN simultaan te volgen met Algemene diëtetiek.

Eindcompetenties (lijst)

(zelf)reflectie
optimaliseert het zelf ontworpen anamneseformulier
communicatie
gebruikt AN
gebruikt professionele terminologie op niveau van patiënt/collega zowel schriftelijk als mondeling
past de correcte spellingsregels toe
motiveren
hanteert de juiste methodiek van gedragsverandering
onderkent de verschillende fasen van gedragsverandering
nutritional assessment op individueel niveau
past de mogelijkheden van de nutritionele software toe in verschillende nieuwe casussen en patiëntenstudies.
probleemanalyse
voert de antropometrische technieken volgens de beschreven methode uit
werkt een casus uit volgens de aangeleerde methodiek

Leerdoelen

curatief - nutritional assessment op individueel niveau

  • past de mogelijkheden van de nutritionele software toe in verschillende nieuwe casussen en patiëntenstudies.

curatief - motiveren

  • hanteert de juiste methodiek van gedragsverandering
  • onderkent de verschillende fasen van gedragsverandering

intrapersoonlijk - probleemanalyse

  • voert de antropometrische technieken volgens de beschreven methode uit
  • werkt een casus uit volgens de aangeleerde methodiek

intrapersoonlijk - (zelf)reflectie

  • doet aan zelfreflectie
  • geeft feedback
  • optimaliseert het zelf ontworpen anamneseformulier

interpersoonlijk - communicatie

  • gebruikt AN
  • gebruikt professionele terminologie op niveau van patiënt/collega zowel schriftelijk als mondeling
  • past de correcte spellingsregels toe

Leerinhoud

Het facet nutritionele software:

De volgende items van het voedingsberekeningsprogramma worden klassikaal uitgelegd: algemene items, gebruikte symbolen, opbouw van het programma
Aan de hand van een casus wordt uitgelegd hoe de gegevens van een cliënt moeten worden ingebracht. Het invoeren van volgende gegevens wordt ingeoefend: persoonlijke gegevens, antropometrische gegevens, medische gegevens (labowaarden), gegevens van een arts, behandelplan.
De voeding van een opgelegde casus wordt ingebracht volgens de 'invoer per dag'.
Een berekening van de ingevoerde dag wordt uitgevoerd en afgedrukt. Tevens wordt overlopen hoe we kunenn kiezen welke voedingsstoffen afgedrukt moeten owrden.
Invoeren van gegevens aan de hand van een zelf afgenomen anamnese (dit gedeelte komt aan bod in lesweek 7 en hangt samen met de lessenreeksen van het skillslab - voedingsanamnese en advies).


Het facet PVO en consultatietechnieken:

Communicatiestops en socratische dialoog
Ontstaan en veranderen van gedrag: leertheorieën, zelfdeterminatietheorie (motivatie + psychologische basisbehoeften), Stages of change.
Motiverende gespreksvoering
Integratie: MGV & Stages of change


Het facet skillslab:

Het inoefenen van communicatieve vaardigheden in een specifieke beroepssituatie: aan de hand van een ingevulde voedingsondervraging van een geïmproviseerde patiënt, zal de student uitleg (advies, verboden / toegelaten voedingsmiddelen, tips i.v.m. bereidingswijze, productinformatie, hulpmiddelen) verschaffen over een bepaald dieet / voedingsprobleem.
Opvolgen en bespreken van een persoon met een voedings- en/ of een dieetprobleem (voorstelling casus, analyse probleem, voedingsondervraging, berekening , interventie) aan de hand van een korte verhandeling welke mondeling wordt toegelicht. Berekenen en evalueren van voedingsanamnese met Evry via een patiëntenopdracht.
Gebruik van hulpmiddelen bij het geven van een advies

Antropometrie: meten van lengte en gewicht, meten van lichaamssamenstelling, berekeningen maken op basis van verkregen meetresultaten


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus

cursus ‘Werkveldorientatie'– Artesis Plantijn Hogeschool 2016-2017
Het diëtistisch consult (online registratie bij www.dietetiekvaardig.nl + handboek), uitgeverij Boom - Lemma (2012)
Teksten Antropometrie' van de Metabole Eenheid - Diens diabetologie, metabole ziekten en nutritiepathologie, Universitair ziekenhuis Antwerpen, 2010

Aanbevolen studiemateriaal

Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, 2005
Nutritioneel softwarepakket

AP Kennislijn

AP richtlijn
portiegrootteboek Valetudo
Informatorium voor Voeding en Diëtetiek, De Voedingsanamnese, de Vries J.H.M. & co, augustus 2007

Dieetbehandelingsrichtlijnen - uitgeverij 2010- via EMI databanken
Cursus 'Dieetleer van de volwassenen' - auteur Adam Marleen, Van Laer Sofie - AP Hogeschool 2016-2017
Handboek Gezondheidspromotie, Evenwichtig eten en gezond bewegen, VIG, Lannoo Campus, ISBN 9789020973297, 2007
eenvoudige rekenmachine
wetenschappelijke artikels

Extra voor het facet PVO en consultatietechnieken

gekregen handouts van de presentaties
Cursus PVO en consultatietechnieken, Bauwens Meghan, Artesis Plantijn Hogeschool

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,50 uren
Practicum en/of oefeningen24,50 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen139,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00Onderdelen: taak nutritionele software, de patiëntopdracht,. Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van de respectievelijke onderdelen, betekent een 0 voor de opdracht.
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)75,00Zie Toetsing (tekst).

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle skillslab activiteiten van dit opleidingsonderdeel.
Tijdens de onderwijsactiviteiten wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie.

Voor dit opleidingsonderdeel is een tweede examenkans niet mogelijk.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student die omwille van medische redenen of overmacht een deelexamen (labsessie) mist, kan die inhalen onder de hierna volgende voorwaarden:
• De student heeft zijn afwezigheid binnen de 2 kalenderdagen na het gemiste deelexamen meegedeeld aan de betrokken lector.
• De student bewijst de reden van zijn afwezigheid op een deelexamen waarvoor hij een inhaalsessie wil aanvragen, met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder begripsbepaling nr. 44 of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie. De student maakt praktische afspraken met de betrokken lectoren.

Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalsessie.


Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Conform het OER wordt door de examencommissie voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% (vanaf 2de afwezigheid) van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 14.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.  (voor een skillslabsessie bestaat het deelexamen uit de voorbereidende taak + de skillslaboefening).

Puntenverderling: zie cursus.



Voor het facet PVO (aanwezigheidsplicht) geeft een student een werkboek (inclusief audiofragmenten) af.