Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Stage 31926/1404/1617/1/47
Studiegids

Stage 3

1926/1404/1617/1/47
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Moens Marijke
Andere co-titularis(sen): Boiy Tine, Bulckmans Niki, Callewaert Nadine, De Clerck Marleen, De Gendt Nancy, de Weert Lie, Empsten Kathleen, Goris Jeroen, Kos Daphne, Lambrichts Alex, Lams Ellen, Lécharny Marine, Lenaerts Reinhilde, Maes Katrien, Op De Beeck Kathleen, Proost Sarah, Sanders Ingrid, Schelfhout Sarah, Senden Nicole, Simons Karen, Van Eupen Inge, Van Geel Sven, Van Helshoecht Ingeborg, Van Oevelen Petra, Vergauwen Kuni
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 24.10.2016 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 336,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

Eindcompetenties (tekst)

BH1 - S5 Functioneert zelfstandig als ergotherapeut in de beroepspraktijk gekenmerkt door diversiteit en gaat correct om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten (correct= bewust, open, flexibel en respectvol, zoals verwacht op de dienst)
BH2 - S5 Definieert in samenspraak met cliënt onder begeleiding de hulpvraag gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en beschrijft autonoom vakkundig de handelingsdiagnose aan de hand van assessments in de beroepscontext.
BH3 - S5 Behandelt, begeleidt en adviseert onder begeleiding doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
BH4 - S5 Gebruikt doelgericht en ontwikkelt professioneel de eigen creatieve en technisch vaardigheden in de complexe beroepscontext.
BH5 – S5 Past systematisch en verantwoord basisprincipes van management en kwaliteitszorg toe op de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe beroepscontext.
C - S5 Intervenieert op het communicatieniveau van de cliënt, past hierbij vlot de verschillende communicatieprincipes toe en rapporteert deskundig naar het interprofessionele team.
PO1 - S5 Vertoont een actieve houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties.
PO2 - S5 Evalueert zelfstandig en systematisch zijn leerproces, persoonlijk functioneren en therapeutisch handelen en stuurt bij.

Eindcompetenties (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student koppelt de hulpvraag aan maatschappelijke en ethische thema's.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student beschrijft vakkundig de mogelijkheden en beperkingen van de cliënten en cliëntsystemen aan de hand van dossierstudie en assessment
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student kopieert het ergotherapeutische handelen (inventariseren, definiëren, opstellen behandelplan, uitvoeren, evalueren, doorverwijzen). Begeleiding en ondersteuning zijn noodzakelijk om tot zelfstandig handelen te komen
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student voert zelf gekozen activiteiten methodisch uit. Door tekorten in selectie of, instructie of demonstratie of gradatie of variatie is de activiteit minder effectief
BH5 Kwaliteitsbewaker: "Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext. "
De student past systematisch de PDCA cirkel toe.
C Communicator/ lid interprofessioneel team: "Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie. "
De student neemt doelgericht initiatief tot overleg (schriftelijk, mondeling) met het interprofessioneel team.De student stemt de communicatie af op de cliënt en de behandeling
PO1 Levenslang lerende/ ondernemer: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties. "
De student motiveert zijn behandelkeuzes voor één casus met bewijskracht. Vertoont interesse voor levenslang leren en ondernemen in beroepscontext in internationaal perspectief
PO2 Levenslang lerende / ondernemer: Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie.
De student versterkt zijn competenties aan de hand van zijn sterktes en werkpunten.
Student is in staat systematisch, binnen de reflectiecyclus van Korthagen, zijn leerproces en functioneren te evalueren en aspecten te verduidelijken met Ofman en dit voor drie ontwikkelingsdoelen. De student vertoont intresse voor levenslang leren.

Leerdoelen

De student koppelt de hulpvraag aan maatschappelijke en ethische thema’s. 
De student beschrijft vakkundig de mogelijkheden en beperkingen van de cliënten en cliënt-systemen aan de hand van dossierstudie en assessment.
De student kopieert het ergotherapeutische handelen (inventariseren, definiëren, opstellen behandelplan, uitvoeren, evalueren, doorverwijzen). Begeleiding en ondersteuning zijn noodzakelijk om tot zelfstandig handelen te komen.
De student voert zelf gekozen activiteiten methodisch uit. Door tekorten in selectie of, instructie of demonstratie of gradatie of variatie is de activiteit minder effectief.
De student past systematisch de PDCA cirkel toe.
De student neemt doelgericht initiatief tot overleg (schriftelijk, mondeling) met het interpro-fessioneel team.
De student stemt de communicatie af op de cliënt en de behandeling.
De student motiveert zijn behandelkeuzes voor één casus met bewijskracht. Vertoont interesse voor een leven lang leren en ondernemen in beroepscontext in internationaal perspectief.
De student versterkt zijn competenties aan de hand van zijn sterktes en werkpunten.
De student is in staat systematisch , binnen de felectiecyclus van Korthagen zijn leerproces en eigen functioneren te evalueren en aspecten te verduidelijken met het benoemen van leerstijlen (Kolb, Vermunt of Ofman) en dit voor drie ontwikkelingsdoelen. De student vertoont interesse voor levenslang leren.

Leerinhoud

1. Stage
2. Studieloopbaancoaching SLC
     Visie en missie studieloopbaancoaching
     Stappenplan
    Opdrachten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst
  • Stagecontract
  • Aanvullingen via BB
  • le granse, van Hartingsveld, & Kinebanian. (2012). Grondslagen van de ergotherapie. Reed Business





Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werkplekleren en/of stage270,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)12,00indienen via BB
Semester 1Stage en praktijkopdracht permanent (Permanente evaluatie)88,00

Toetsing (tekst)

Gezien de praktijkopdracht voor de eerste examenperiode permanent geëvalueerd wordt aan de hand van competentiemeting zonder examen in een periode van 8 weken kan deze niet hernomen worden gezien de korte duurtijd van de tweede examenperiode.
De richtlijnen rond evaluatie zijn terug te vinden in het stagereglement.
De reflectieverslagen voor SLC mogen enkel via BB ingediend worden, niet per mail.
Ongewettigde afwezigheid resulteert in een 0 voor stage.