Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Eindwerk722/1404/1617/1/45
Studiegids

Eindwerk

722/1404/1617/1/45
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Titularis: Van Geel Sven
Andere co-titularis(sen): Boiy Tine, Bulckmans Niki, Callewaert Nadine, De Clerck Marleen, De Gendt Nancy, de Weert Lie, Empsten Kathleen, Goris Jeroen, Kos Daphne, Lambrichts Alex, Lécharny Marine, Lenaerts Reinhilde, Maes Katrien, Moens Marijke, Op De Beeck Kathleen, Proost Sarah, Schelfhout Sarah, Senden Nicole, Simons Karen, Van Eupen Inge, Van Helshoecht Ingeborg, Van Oevelen Petra, Vergauwen Kuni
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 24.10.2016 (1ste semester) of 13.03.2017 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 243,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

Eindcompetenties (tekst)

BH1 - S6 Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten. (Professioneel = idem correct + persoonlijke keuzes)
BH5 – S6 Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext.
C - S6 Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie.
PO1 - S6 Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties.
WH - S6 Handelt evidence based in de verschillende aspecten van praktijkuitvoering en integreert de verworven kennis en vaardigheden met het oog op het participeren aan praktijkgericht onderzoek.

Eindcompetenties (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student kan de ergotherapeutische interventie mbt zijn onderwerp kaderen op basis van literatuur en ervaringen OF (in geval van een onderzoekseindwerk):De student kan het onderzoek kaderen binnen het geheel van wetenschappelijk onderzoek rond het betreffende thema. De student kan methodisch handelen waarnaar zijn onderwerp verwijst maatschappelijk kaderen. De student kan de ergotherapeutische interventie mbt zijn onderwerp professioneel kaderen. De student heeft inzicht n zijn onderwerp. De student kan de bijdrage van de ergotherapeut mbt zijn onderwerp duiden OF de student heeft inzicht in zijn onderwerp. De student kan het eigen onderzoek kaderen binnen het geheel van wetenschappelijk onderzoek.
BH5 Kwaliteitsbewaker: "Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext. "
De student houdt zich aan afspraken en functioneert zelfstandig. Hij/zij levert teksten tijdig af en verwerkt de gegeven feedback.
C Communicator/ lid interprofessioneel team: "Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie. "
De student kan de verzamelde gegevens ordenen en de inhoud overzichtelijk en begrijpelijk weergeven. Wat betreft taal en lay-out bevat het eindwerk geen storende fouten. De student brengt zijn mondelinge uiteenzetting gestructureerd en helder. De student gebruikt hierbij een correcte taal en richt zich naar het publiek.
PO1 Levenslang lerende/ ondernemer: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties. "
De student neemt met betrekking tot het eindwerkonderwerp een standpunt in en kan dat beroepsmatig beargumenteren.
WH Toepasser wetenschappen: "Handelt evidence-based in de verschillende aspecten van praktijkuitvoering en integreert de verworven kennis en vaardigheden met het oog op het participeren aan praktijkgericht onderzoek."
Het eindwerk getuigt van evidence-based practice (EBP). De student gebruikt en verwerkt relevante en recente wetenschappelijke publicaties om zijn onderwerp te duiden. Hij heeft inzicht in zijn onderwerp. De probleemstelling en methodologie zijn helder beschreven. De resultaten worden overzichtelijk weergegeven. De discussie is relevant.

Leerdoelen

De student houdt zich aan afspraken en functioneert zelfstandig.
Hij levert teksten tijdig af en verwerkt de gegeven feedback.
De student kan de ergotherapeutische interventie met betrekking tot zijn onderwerp kaderen op basis van literatuur en ervaringen.
Of: onderzoekseindwerk
De student kan het onderzoek kaderen binnen het geheel van wetenschappelijk onderzoek rond het betreffende thema.
De student kan het methodisch handelen waarnaar zijn onderwerp verwijst maatschappelijk kaderen.
De student kan de verzamelde gegevens ordenen en de inhoud overzichtelijk en begrijpelijk weergeven. Wat betreft taal en lay-out bevat het eindwerk geen storende fouten.
Het eindwerk getuigt van evidence-based practice (EBP). De student gebruikt en verwerkt relevante en recente wetenschappelijke publicaties om zijn onderwerp te duiden.
De student kan de ergotherapeutische interventie met betrekking tot zijn onderwerp professioneel kaderen.
De student heeft inzicht in zijn onderwerp. De student kan de bijdrage van de ergotherapeut met betrekking tot zijn onderwerp duiden.
OF: onderzoekseindwerk:
De student heeft inzicht in zijn onderwerp. De student kan het eigen onderzoek kaderen binnen het geheel van wetenschappelijk onderzoek.
De student kan zijn mondelinge uiteenzetting op een gestructureerde en heldere manier brengen. De student gebruikt hierbij een correcte taal en richt zich naar het publiek.
De student neemt met betrekking tot het eindwerkonderwerp een standpunt in en kan dat beroepsmatig argumenteren.
De student heeft inzicht in zijn onderwerp. De probleemstelling en methodologie zijn helder beschreven. De resultaten worden overzichtelijk weergegeven. De discussie is relevant.

Leerinhoud

zie leerdoelen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst
  • aanvullingen via BB

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen235,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Afstudeeropdracht100,00Procesevaluatie en productevaluatie van het eindwerk.
Mondelinge presentatie en verdediging
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00Procesevaluatie en productevaluatie van het eindwerk.
Mondelinge presentatie en verdediging

Toetsing (tekst)

richtlijnen rond evaluatie zijn terug te vinden in de cursus Eindwerk.