Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Stage 41927/1404/1617/1/81
Studiegids

Stage 4

1927/1404/1617/1/81
Academiejaar 2016-17
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Moens Marijke
Andere co-titularis(sen): Boiy Tine, Bulckmans Niki, Callewaert Nadine, De Clerck Marleen, De Gendt Nancy, de Weert Lie, Empsten Kathleen, Goris Jeroen, Kos Daphne, Lambrichts Alex, Lécharny Marine, Lenaerts Reinhilde, Maes Katrien, Op De Beeck Kathleen, Proost Sarah, Sanders Ingrid, Schelfhout Sarah, Senden Nicole, Simons Karen, Van Eupen Inge, Van Geel Sven, Van Helshoecht Ingeborg, Van Oevelen Petra, Vergauwen Kuni
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 24.10.2016 (1ste semester) of 13.03.2017 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 450,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

Eindcompetenties (tekst)

BH1 - S6 Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten. (Professioneel = idem correct + persoonlijke keuzes)
BH2 - S6 Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig.
BH3 - S6 Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
BH4 - S6Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie.
BH5 – S6 Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext.
C - S6 Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie.
PO1 - S6 Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties.
PO2 - S6 Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie.

Eindcompetenties (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student beschrijft en motiveert een persoonlijke keuze binnen de ergotherapeutische interventie. De student gaat professioneel om met maatschappelijke en ethische thema's.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student beschrijft vakkundig, de mogelijkheden en beperkingen van de cliënten en cliëntsystemen aan de hand van dossierstudie en assessment in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student voert de ergotherapeutische behandeling zelfstandig uit : (inventariseren, definiëren, opstellen behandelplan, uitvoeren, begeleiden, adviseren, evalueren, doorverwijzen) , essentiële elementen zijn aanwezig.
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student gaat deskundig en flexibel om met de gebruikte methodieken en activiteiten (selecteren, instrueren, demonstreren, graderen, variëren) en is technisch vaardig.
BH5 Kwaliteitsbewaker: "Draagt verantwoordelijkheid vanuit principes van management en kwaliteitszorg voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutische interventies in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext. "
De student draagt verantwoordelijkheid voor de organisatie en het verloop van zijn ergotherapeutisch handelen.
C Communicator/ lid interprofessioneel team: "Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie. "
De student draagt zorg voor een kwaliteitsvolle behandelcommunicatie met cliënt en alle betrokkenen.
PO1 Levenslang lerende/ ondernemer: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties. "
De student motiveert zijn behandelkeuzes met bewijskracht. (volgpatiënten) De student voert een internationale activiteit uit.
PO2 Levenslang lerende / ondernemer: Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie.
De student heeft een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie, komt zelf tot oplossingen.
Het presentatieportfolio bevat een relevant cv. Het is samenhangend, gestructureerd en logisch opgebouwd. De leerlijnen persoonlijke ontwikkeling , communicatie , beroepsgericht handelen en wetenschappelijk handelen zijn evenwichtig uitgewerkt. Het presentatieportfolio bevat een evenwichtig archief en uitgewerkte internationale competenties. Het presentatieportfolio geeft een congruente SWOT analyse en bevat beperkt bewijs van extra verworven competenties.

Leerdoelen

De student beschrijft en motiveert een persoonlijke keuze binnen de ergotherapeutische in-terventie. De student gaat professioneel om met maatschappelijke en ethische thema’s.
De student beschrijft vakkundig, de mogelijkheden en beperkingen van de cliënten en cli-entsystemen aan de hand van dossierstudie en assessment in de complexe en gespeciali-seerde beroepscontext.
De student voert de ergotherapeutische behandeling zelfstandig: (inventariseren, definiëren, opstellen behandelplan, uitvoeren, evalueren, doorverwijzen) , essentiële elementen zijn aanwezig.
De student gaat deskundig en flexibel om met de gebruikte methodieken en activiteiten (selecteren, instrueren, demonstreren, graderen, variëren) en is technisch vaardig.
De student draagt verantwoordelijkheid voor de organisatie en het verloop van zijn ergothe-rapeutisch handelen.
De student draagt zorg voor een kwaliteitsvolle behandelcommunicatie met cliënt en alle betrokkenen.
De student motiveert zijn behandelkeuzes met bewijskracht. (volgpatiënten) De student voert een internationale beroepsgerichte studieactiviteit uit.
De student heeft een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie, komt zelf tot oplossingen
Het presentatieportfolio bevat een relevant CV. Het is samenhangend, gestructureerd en logisch opgebouwd. De leerlijn persoonlijke ontwikkeling , leerlijn communicatie,leerlijn beroepsgericht handelen en de leerlijn wetenschappelijk handelen zijn evenwichtig uitgewerkt.
Het presentatieportfolio bevat een evenwichtig archief en uitgewerkte internationale competenties.
Het presentatieportfolio geeft een congruente SWOT analyse en bevat een beperkt bewijs van extra verworven competenties.
De student heeft een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie, komt zelf tot oplossingen.

Leerinhoud

1. Stage
2. Studieloopbaancoaching
    Presentatieportfolio

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst
  • le granse, van Hartingsveld, & Kinebanian. (2012). Grondslagen van de ergotherapie. Reed Business

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges1,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werkplekleren en/of stage390,00 uren
Werktijd buiten de contacturen49,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio6,00
Semester 2Stage en praktijkopdracht permanent (Permanente evaluatie)94,00

Toetsing (tekst)

Gezien de praktijkopdracht voor de eerste examenperiode permanent geëvalueerd wordt aan de hand van competentiemeting zonder examen in een periode van 12 weken kan deze niet hernomen worden gezien de korte duurtijd van de tweede examenperiode.
De richtlijnen rond evaluatie zijn terug te vinden in het stagereglement.
De studenten stellen een presentatieportfolio samen volgens de richtlijnen van de handleiding.
Ongewettigde afwezigheid resulteert in een 0 voor stage.