Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Specifieke kunstgeschiedenis beeld en ruimte 227470/1479/1718/1/05
Studiegids

Specifieke kunstgeschiedenis beeld en ruimte 2

27470/1479/1718/1/05
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Beeldhouwkunst binnen vrije kunsten
    • In Situ³ binnen vrije kunsten
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Boodt Ria
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 12.03.2018 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De studenten moeten actief participeren in de lessen en deelnemen aan bezoeken ter plaatse. Het jaarlijks variërend programma wordt bij het begin van het semester bekend gemaakt. De studentengroep krijgt de kans om suggesties te doen voor themata die in de lessen aan bod kunnen komen.

Begincompetenties (tekst)

Diepgaande interesse in de kunstgeschiedenis van driedimensionale objecten en hun omgeving. De cursussen algemene kunstgeschiedenis verlenen de nodige achtergrond.

Eindcompetenties (tekst)

De student krijgt inhoudelijk een aantal onderwerpen aangereikt waardoor hij diepgaander inzicht in enkele problematieken van het beeld en de ruimte verwerft. De student leert hoe bestaande situaties waarbij sculpturen en hun omgeving betrokken zijn, uitgediept kunnen worden. De student leert hierover de reflecteren individueel en in groep. De student oefent in het zich uitdrukken in de taal van het driedimensionale, zowel schriftelijk als mondeling en het spreken voor een publiek (medestudenten). De student is in staat om een opdracht te plannen, voor te bereiden, uit te voeren, hierover schriftelijk (e-mail) en mondeling te communiceren met de opdrachtgever (docent), en de deadline te respecteren.

Leerdoelen

De cursus focust op de ruimtelijke aspecten van kunst, meer bepaald het driedimensionale beeld (sculptuur, installatie) en de ruimte waarin het zich bevindt. Dit is een gespecialiseerde en verdiepende cursus die in de eerste plaats studenten beeldhouwkunst en in situ3 als doelpubliek heeft. Er worden vragen gesteld en problematieken besproken die gerelateerd zijn met de praktijk van het beeldhouwen en in situ3. Op die manier wil de cursus een schakelfunctie tussen theorie en praktijk vervullen.

Studenten uit andere studierichtingen kunnen deze cursus volgen als keuzevak vanuit een bijzondere interesse voor het driedimensionale.

Leerinhoud

Het opleidingsdeel wil een brugfunctie vervullen tussen de kunsthistorische, esthetische en museologische theorie en de dagelijkse atelierpraktijk van de student. De hedendaagse beeldhouwkunst- en in situ3-praktijk krijgen een specifiek historisch referentiekader waarbinnen de student zijn eigen werk en de ontwikkeling ervan leert situeren. Actuele gebeurtenissen zoals een interessante collectie of tentoonstelling, een nieuwsgebeuren of een studiereis met het atelier of in het kader van deze cursus worden rechtstreeks betrokken en van een theoretisch kader voorzien aangereikt door de docent. Van elke student wordt actieve participatie verwacht. Studenten kunnen suggesties doen om een specifiek onderwerp te behandelen in de les. Al naargelang wat elk onderwerp vereist, bestaat een les uit een gedeelte hoorcollege, activerende momenten zoals discussie, werkcollegemomenten en studiebezoeken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Bij het begin van de cursus wordt het programma bekend gemaakt, aangezien het elk jaar varieert naargelang de actualiteit en de noodzaak zoals themata die deel uitmaken van atelieractiviteiten van de studenten. PowerPoint Presentaties met beeldmateriaal, tekst en bibliografie met vakliteratuur van elke les worden beschikbaar gesteld via het elektronisch leerplatform. Elke student krijgt een gedetailleerde beschrijving van de opdrachten op papier, inclusief een basisbibliografie en andere hulpmiddelen aangereikt.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen - SoFa
Activerend college12,00 uren
Hoorcollege12,00 uren
Werkcollege2,00 uren
Zelfstudie64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht50,00
Semester 2Reflectieopdracht50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht50,00
Semester 2Reflectieopdracht50,00

Toetsing (tekst)

De student krijgt een duidelijk omschreven opdracht tot het schrijven van een paper volgens bekendgemaakte criteria en tegen een afgesproken deadline.
Hij/zij moet daarnaast tijdens de laatste les een geïmproviseerde mondelinge presentatie geven op een locatie in situ.
Semester 2: mondelinge presentatie, schriftelijke opdracht en mondeling examen (= feedback)
2de examenperiode: mondelinge presentatie, schriftelijke opdracht en mondeling examen (= feedback)