Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Klinisch onderwijs 11787/1483/1718/1/46
Studiegids

Klinisch onderwijs 1

1787/1483/1718/1/46
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in de intensieve zorg en de spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Lambrechts Wim
Andere co-titularis(sen): Cardinas Robby, Cauwenberghs Bavo, Hereygers Nicky, Maertens Bruno, Vanden Panhuyzen Rina, Vansteenbeeck Eva
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (Volledig academiejaar) of 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 415,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De student is Bachelor verpleegkunde.

Eindcompetenties (tekst)

1.1. Past de zorgsituatie aan in functie van de filosofische en ideologische overtuiging van de zorgvrager.
1.2. Integreert culturele aspecten in complexe zorgsituaties.
1.3. Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en  zijn  omgeving in een complexe zorgsituatie.
1.4. Stuurt zijn handelen bij in functie van de interactie tussen het ziekteproces en waarden en normen van de zorgvrager.
2.1. Implementeert een systematisch behandelplan voor de zorgvrager en zijn omgeving.
2.2. Optimaliseert het behandelplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager.
2.3. Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.4. Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.5. Betrekt de zorgvrager en zijn omgeving bij de organisatie van de  follow-up.
2.6. Handelt juridisch verantwoord en omschrijft de beperktheden en hiaten in de wetgeving.
2.7. Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.8. Evalueert en optimaliseert het  verpleegkundig handelen in complexe zorgsituaties.
2.9. Optimaliseert de zorgsituatie in functie van het beschikbare personeel, materiaal en tijd.
2.10. Optimaliseert de zorgsituatie rekening houdend met de veiligheid van de zorgvrager en zijn omgeving.
3.1. Optimaliseert de zorgsituatie op basis van feedback.
3.2. Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie.
4.1. Verzamelt informatie om de wetenschappelijke opbouw van de zorgsituatie te sturen.
4.2. Past methodisch plannen toe in complexe zorgsituaties en vergelijkt hiervoor verschillende verpleegmodellen.
4.3. Neemt deel aan interprofessioneel overleg om de zorgsituatie te optimaliseren.
5.1. Adviseert de zorgvrager en zijn omgeving teneinde tegemoet te komen aan  zijn specifieke noden.
5.2. Instrueert en begeleidt de zorgvrager en zijn omgeving tot een levenswijze op maat.
6.1. Integreert  de verschillende  beroepspecifieke visies in een intra- en interprofessioneel team.
6.2. Integreert  de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team.
7.1. Communiceert op een correct sociaal vaardige wijze binnen het intra- en interprofessionele team.
8.1. Regisseert verschillende  zorgsituaties.
8.2. Leidt een verpleegkundig team in de samenwerking met andere hulpverleners.
8.3. Coördineert en organiseert een interprofessioneel overleg.
9.1. Behartigt, in samenspraak met de zorgvrager, zijn belangen binnen het intra- en interprofessioneel team.
9.2. Verdedigt de rechten van de zorgvrager.
10.1. Begeleidt anderen rekening houdend met hun stijl van het leerproces.
10.2. Geeft feedback aan collega’s om de ontwikkeling van hun competenties te ondersteunen.

11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.
11.2 Manager: Handelt strategisch, innovatief en proactief en past het product of dienst aan ifv de kwaliteitsverbetering.
11.3 Student: Reflecteert over de eigen professionele ontwikkeling en de beroepshandeling en integreert de bevindingen en feedback van anderen in het handelen.
12.1 Communicator: communiceert mondeling en schriftelijk efficiënt en effectief binnen de beroepscontext
12.2 Samenwerker: Werkt constructief samen om collectieve resultaten te verwezenlijken en neemt gepast leiding.
12.3 Pleitbezorger: komt op voor de belangen van de zorgvrager en respecteert het beroepsgeheim.

De student verdiept zijn kennis, vaardigheden en attitudes op een intensieve zorgafdeling en spoedgevallenafdeling. De student toont zich de vertegenwoordiger van de patiënt/cliënt ten aanzien van het multidisciplinaire team. De student participeert in en neemt actief deel aan de werking van het multidisciplinaire team. De student hanteert de professionele en deontologische ethische principes. De student wendt de gangbare informatie- en communicatietechnologie aan om de zorgenplanning te optimaliseren. De student toont een gezond denk- en redeneervermogen. De student denkt en handelt inventief. De student informeert en adviseert de patiënt/cliënt op vlak van preventie. De student brengt effectief mondeling en schriftelijk verslag uit aan het multidisciplinaire team. De hulp- en dienstverlening die de student aanreikt vertrekt vanuit de noden van de patiënt.

Leerinhoud

De student loopt stage op een erkende intensieve zorgafdeling en spoedgevallenafdeling naar keuze.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Stagereglement bachelor in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage200,00 uren
Werktijd buiten de contacturen215,00 uren

Toetsing (tekst)

Voor Klinisch onderwijs 1 en 2 binnen de opleiding 'Banaba Intensieve zorgen en Spoedgevallenzorg, is er een permanente evaluatie van toepassing. De evaluatie zal gebeuren per stageperiode, aan de hand van de stage, stageboek en stageopdracht (weergeven in het stagereglement). Om de eindcompetenties te kunnen beoordelen moet het stagedossier voor de door de opleiding voorziene deadline worden ingediend op het digitale leerplatform en beoordeeld. Het niet tijdig indienen van een stageboek of reflectieverslag kan leiden tot een score van 0 / 20 op het totale opleidingsonderdeel, conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel. Aangezien in het opleidingsonderdeel Klinisch onderwijs voor de opleiding essentiële eindcompetenties worden getoetst, is het noodzakelijk dat de student alle stage-uren effectief presteert. Afwezige stage-uren dienen verantwoord te worden met een gewettigd attest en dienen gepresteerd te worden voor de evaluatie. Indien er ontbrekende stage-uren zijn die niet kunnen verantwoord worden met een gewettigd attest wordt dit opleidingsonderdeel als onvolledig beschouwd.
De procedure betreffende inhaalstage staat beschreven in het stagereglement.
De procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform moet worden nageleefd.