Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Smart Systems26550/1507/1718/1/54
Studiegids

Smart Systems

26550/1507/1718/1/54
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Smets Marc
Andere co-titularis(sen): Luyts Maarten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 05.03.2018 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Korte omschrijving

Je gaat aan de slag met het elektronicamateriaal. Er wordt vanuit een projectopgave een analoge elektronische schakeling ontworpen. Hiervoor ontwikkel je een PCB die bestukt en getest wordt.
De elektronische schakeling wordt, met behulp van sensoren, gestuurd vanuit een microcontrollersysteem waarvoor je de nodige software ontwerpt. Je werkt in groep aan het project.

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Electronic Devices.

Begincompetenties (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving voor een bacheloropleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be)

OLR-Leerdoelen (lijst)

De PBA elektronica-ICT bepaalt mogelijke oplossingen en maakt onderbouwde keuzes in componenten voor elektronische en/of ICT-systemen, zowel wat hard- als software betreft.
maakt een analyse van het hardwaregedeelte
maakt een analyse van het softwaregedeelte
maakt een product roadmap voor het project
stelt een taakverdeling op
stelt systeemspecificaties op
De PBA elektronica-ICT ontwerpt en ontwikkelt elektronische en/of ICT-systemen.
creëert een actuatorschakeling
creëert een sensorschakeling
verzamelt informatie in functie van de benodigde hardware
De PBA elektronica-ICT stelt bestaande elektronische en ICT-bouwstenen samen tot een werkend hardware- of softwaresysteem.
ontwerpt een PCB voor de gekozen schakelingen
creëert hardware voor interactie met de omgeving
creëert embedded software voor sensorschakeling
creëert embedded software voor interactie met de omgeving
creëert embedded software voor actuatorschakeling
bouwt de hardware op
De PBA elektronica-ICT test elektronische en/of ICT-systemen, toetst ze aan de vooropgestelde vereisten en stuurt bij waar nodig.
valideert de werking van de hardware via metingen
De PBA elektronica-ICT rapporteert correct en nauwkeurig over processen, systemen en producten, zowel schriftelijk als mondeling.
Rapporteert de vooruitgang aan de hand van sprintmeetings.
Verdedigt de resultaten van het project m.b.v. een presentatie.
Verdedigt de resultaten van het project m.b.v. een rapport.
verdedigt de analyse van het project
maakt gebruik van projectmanagementtool
maakt gebruik van versiecontrole software
De PBA elektronica-ICT werkt op een maatschappelijk verantwoorde manier, handelt volgens de geldende kwaliteitseisen en neemt verantwoordelijkheid voor de resultaten.
verdedigt de keuze van de sensorschakeling
verdedigt de keuze van de actuatorschakeling

Leerinhoud

De student werkt in groep een elektronisch project uit. Dit omvat volgende delen:
- Opstellen van een projectplan
- Ontwerp van een elektronische schakeling voor het sturen van actuatoren a.d.h. van sensorinformatie
- Testen van de werking van de schakeling
- Ontwerp van een PCB voor de schakeling
- Bestukken van de PCB
- Testen van de werking van de PCB en de interfacing met een microcontrollersysteem
- Ontwerp van embedded software voor het ontworpen systeem
- Testen van de ontworpen software
- Schrijven van een rapport
- Opstellen van een eindpresentatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELEKTRONISCHE LEEROMGEVING: (vrij ter beschikking voor elke student)
In een cursus bij dit opleidingsonderdeel op de elektronische leeromgeving (Moodle) wordt aanvullend studiemateriaal en studieinformatie aangeboden.

LAPTOP:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren54,00 uren
Werktijd buiten de contacturen102,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00casus: permanent uitgesteld, digitaal en mondeling
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00casus: momentopname op examen, digitaal en mondeling

Toetsing (tekst)

Digitale examens worden continu gemonitord op mogelijke fraude. Hiervoor kan bij aanvang van het examen de student gevraagd worden om een monitoringapplicatie op te starten. De student die dit weigert mag niet deelnemen aan het examen.

Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid.

Er wordt een 0 op het deelexamen permanente evaluatie gegeven indien de student 4 of meer keer onwettig of wettig afwezig is op semesterbasis.

De student die omwille van medische redenen of overmacht een deelexamen(labosessie) mist, kan die inhalen onder de hierna volgende voorwaarden:
• De student registreert zijn afwezigheid op het deelexamen in iBaMaFlex ten laatste op de dag van het deelexamen via de module ‘mijn afwezigheden’ met als reden ‘aanvraag inhaalmoment’
• de student bewijst de reden van zijn afwezigheid op een deelexamen waarvoor hij een inhaalexamen wil aanvragen met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder begripsbepaling nr. 43 in art 1.1 van het onderwijs- en examenreglement, of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.
• Het aantal inhaalexamens is beperkt tot twee voor het desbetreffende deelexamen.
• Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen. Zo is bv. de kans groot dat de labo- en practicalessen uit de laatste lesweek niet ingehaald kunnen worden.
De student die voldoet aan de voorwaarden voor deelname aan een inhaalexamen en een inhaalexamen wenst aan te vragen volgt de volgende procedure:
• De student uploadt, voor aanvang van het inhaalexamen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepaling nr. 43 in art. 1.1 van het onderwijs- en examenreglement, of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.
• De student neemt zelf het initiatief om binnen de 2 kalenderdagen na de gemiste examendag met de lector deze inhaalsessie in te plannen.

De betrokken lector beslist of de student aan de voorwaarden voldoet en of een inhaalsessie om organisatorische redenen nog kan ingehaald worden.

In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.



Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht.

De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht (portfolio,...) niet of laattijdig indient, kan een inhaalexamen buiten de examenreeks aanvragen volgens volgende procedure:

- De student uploadt binnen de 2 kalenderdagen, na de dag waarvoor hij een uitstel van afgifte wil aanvragen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepaling nr. 43 in art. 1.1 van het onderwijs- en examenreglement, of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie
- De student die voldoet aan de voorwaarden voor uitstel van afgifte, geeft de opdracht (portfolio..) binnen de 2 dagen nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan af, en op voorwaarde dat de dag van afgifte niet valt na de laatste lesdag van de module waarin de opdracht (portfolio,..) initieel diende ingeleverd te worden.
- Laattijdig indienen resulteert in een nul voor dit (deel)examen.