Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Projecten 412150/1526/1718/1/74
Studiegids

Projecten 4

12150/1526/1718/1/74
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het vastgoed, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Henderickx Ann
Andere co-titularis(sen): Baetens Thomas, Bouhadan Azeddine, Bries Tom, Faid Mounia, Mendonck Greet, Van de Velde Alex
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 05.03.2018 (3de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 48 studiepunten afgewerkt hebben.

Begincompetenties (tekst)

De student heeft reeds voor 48 studiepunten vrijstellingen of credits behaald uit studietraject1.
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving voor een bacheloropleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepsgerelateerde wet- en regelgeving interpreteren en toepassen, in het bijzonder aangaande: burgerlijk en gerechtelijk recht, bouw- en vastgoedrecht, milieurecht, ruimtelijke ordeningsrecht, fiscaal recht, en hieromtrent kwalitatief adviseren.
De student kan nuttige informatie met betrekking tot items uit de vastgoedwereld en aanverwante sectoren opzoeken, analyseren en synthetiseren, evalueren en erover rapporteren.
De respectievelijke deontologische codes respecteren, verantwoordelijkheidszin tonen en een uitgesproken ethische, kritische en deontologische reflectie aan de dag leggen m.b.t. het eigen en andermans handelen.
De student heeft een positieve en kritische houding en een professionele ingesteldheid.
De student kan omgaan met conflicten in een werksituatie, zonder dat de kwaliteit van zijn prestaties in het gedrang komt
In een multidisciplinair verband samenwerken met beroepsactoren (collega's, notaris, bouwpartners, accountant, fiscalist, bankier, jurist, overheid, ...) indien nodig ook in een internationale context.
De student is sociaal vaardig en kan in team werken
Onder begeleiding een aan de beroepspraktijk gerelateerd onderzoeksvraagstuk projectmatig bestuderen en hierop een gestructureerd en gefundeerd antwoord formuleren. Dit omvat het doelgericht relevante gegevens verzamelen, verwerken, interpreteren, rapporteren en presenteren.
De student kan een praktisch vraagstuk op een creatieve manier analyseren, oplossen en erover rapporteren
De student kan een realistische planning opstellen en naleven
De student kan zelfstandig doelgericht kwaliteitsvolle bronnen opzoeken en raadplegen
Stedenbouwkundige inlichtingen verzamelen, analyseren en toepassen in een ruimtelijke context.
De student kan stedenbouwkundige inlichtingen verzamelen, analyseren en toepassen in een ruimtelijke context
Technische kennis m.b.t. constructie, materiaalherkenning, bouwfysica, bouwpathologie, renovatie en onderhoud.
De student heeft de kennis, het inzicht en de vaardigheid om bouwkundige technieken op wetenschappelijk verantwoorde wijze toe te passen binnen het gebied van de vastgoedsector.
Vlot, gepast en helder commercieel communiceren (o.a. rapporteren) met (potentiƫle) klanten en zich meertalig kunnen uitdrukken in een professionele context
De student kan onderzoeksresultaten formuleren in de vorm van een rapport en dit voor een publiek presenteren met behulp van de gepaste audiovisuele middelen

Leerinhoud

De opdracht van het project kan verscheiden zijn.

De studenten leren in groep het project structureel aan te pakken. De studenten worden begeleid in het efficiënt communiceren met de verschillende actoren binnen een project en het opzoeken en verwerken van informatie om uiteindelijk te komen tot een eindproduct dat voldoet aan de vooropgestelde eisen.

De studenten werken in groep aan een praktische opdracht, een case-study : het uitwerken van een studie over een bouwkundig onderwerp, over ruimtelijke ordening, een vastgoedgerelateerd juridisch thema, of een combinatie van dat alles...
Zelfstudie als voorbereiding op het uitwerken van de opdracht. De aard hiervan is afhankelijk van het opgelegde thema.
Praktische toepassing in een realistische context van notuleer- en vergadertechnieken. Het werkproces wordt vastgelegd: er wordt verslag opgemaakt van de werkgroepvergaderingen.
Van elke groep wordt een schriftelijk rapport verwacht van de uitwerking van het project. De resultaten worden tenslotte uiteengezet en toegelicht in een mondelinge presentatie.

Evaluatie gebeurt gedeeltelijk via peer assessment en zelfreflectie.

De groepen worden samengesteld door de lectoren.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusdocumenten op electronisch leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Relevante literatuur afhankelijk van het project.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Vormen van groepsleren64,00 uren
Werktijd buiten de contacturen12,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht40,00Toetsmethode: werkstuk
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: jury
AcademiejaarProjectopdracht25,00Toetsmethode: presentatieToetsmedium: mondelingToetsmoment: momentopname op examenBeoordelaar: jury
AcademiejaarProjectopdracht10,00Toetsmethode: gedragsobservatie
Toetsmoment: permanent product
Beoordelaar: lector(en)
AcademiejaarReflectieopdracht0,00Toetsmethode: gedragsobservatie
Beoordelaar: student zelf
AcademiejaarReflectieopdracht25,00Toetsmethode: gedragsobservatie
Toetsmedium: digitaal
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: peers

Toetsing (tekst)

Aan het begin van het semester zal gedetailleerde informatie ivm de permanente evaluatie via het digitaal leerplatform aan de student worden meegedeeld.

Verplichte aanwezigheid.

• Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid: Bij elke afwezigheid op een deelexamen daalt het totaal te behalen cijfer met 1 punt van de totaalscore op 20 voor dit deelexamen. Een student die daarenboven per module 3 of meer keren afwezig is, ongeacht gewettigd of ongewettigd, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het desbetreffende deelexamen.

Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

• Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Gemiste toetsmomenten kunnen niet ingehaald worden.

Laattijdig indienen van het project wegens medische redenen of overmacht wordt niet aanvaard en kan dus niet ingehaald worden.