Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Bachelorproef 625356/1526/1718/1/65
Studiegids

Bachelorproef 6

25356/1526/1718/1/65
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in het vastgoed, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Dockx Veerle
Andere co-titularis(sen): Asselman Luc, Baetens Thomas, Bens Tim, Bouhadan Azeddine, Bries Tom, Devos Johan, Faid Mounia, Gillis Philippe, Hattas Koen, Henderickx Ann, Maes Roy, Mendonck Greet, Muylaert Gina, Nobels Ellen, Stouffs Inge, Van Campenhout Tom, Van Steenwinkel Paul, Verschueren Johan
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar of Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.10.2017 (1ste module) of 05.03.2018 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Volgtijdelijkheid

pas te volgen in jaar van afstuderen OF binnen het opleidingsprogramma al minstens 108 studiepunten afgewerkt hebben.

Begincompetenties (tekst)

Student heeft reeds voor 108 studiepunten vrijstellingen of credits behaald in de opleiding Bachelor in het vastgoed.

De student kan zich pas inschrijven voor Bachelorproef 6 als hij/zij een goedgekeurd onderwerp heeft door de opleidingscommissie.

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving voor een bacheloropleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Doelgericht advies geven en expertises verrichten
Doelgericht advies geven en expertises verrichten
Onder begeleiding een aan de beroepspraktijk gerelateerd onderzoeksvraagstuk projectmatig bestuderen en hierop een gestructureerd en gefundeerd antwoord formuleren. Dit omvat het doelgericht relevante gegevens verzamelen, verwerken, interpreteren, rapporteren en presenteren.
Onder begeleiding een aan de beroepspraktijk gerelateerd onderzoeksvraagstuk projectmatig bestuderen en hierop een gestructureerd en gefundeerd antwoord formuleren. Dit omvat het doelgericht relevante gegevens verzamelen, verwerken, interpreteren, rapporteren en presenteren.
Vlot, gepast en helder commercieel communiceren (o.a. rapporteren) met (potentiële) klanten en zich meertalig kunnen uitdrukken in een professionele context
Vlot, gepast en helder commercieel communiceren (o.a. rapporteren) met (potentiële) klanten en zich meertalig kunnen uitdrukken in een professionele context
Zelfstandig een technisch-administratief-juridisch dossier m.b.t. het landmeetkundig voorwerp documenteren, analyseren en beheren in al zijn facetten
Zelfstandig een technisch-administratief-juridisch dossier m.b.t. het landmeetkundig voorwerp documenteren, analyseren en beheren in al zijn facetten.
Zelfstandig een vastgoeddossier documenteren, analyseren en beheren, in al zijn facetten: bouwtechnisch, financieel, fiscaal, economisch, juridisch
Zelfstandig een vastgoeddossier documenteren, analyseren en beheren, in al zijn facetten: bouwtechnisch, financieel, fiscaal, economisch, juridisch

Leerinhoud

De bachelorproef vormt een belangrijk sluitstuk van de professionele bacheloropleiding. Via de bachelorproef toont de student aan dat hij de eindcompetenties van de bacheloropleiding “Bachelor in het Vastgoed” in voldoende mate beheerst.

Dit houdt in dat de student bewijst dat hij zelfstandig kan: 
1. Een probleemstelling en onderzoeksvra(a)g(en) formuleren (Wat ga ik precies onderzoeken?)

2. Een onderzoeksmethode kiezen en operationaliseren in de lijn van de probleemstelling (Hoe ga ik
    mijn probleem onderzoeken?)

3. Een duidelijk afgebakende casestudie uitwerken en uitvoeren, vertrekkende van de 
    probleemstelling  en onderzoeksvragen

4. Een literatuurstudie uitwerken waarbij het theoretisch denkkader en de verschillende 
    onderzoeksrichtingen m.b.t. de gekozen thematiek op een kritische manier in kaart worden 
    gebracht,  worden vergeleken en gecontextualiseerd om zo tot een eigen beargumenteerde visie
    over het onderwerp te komen. Deze literatuurstudie dient ter fundering van de casestudie.

Daarnaast toont de bachelorproef ook aan dat de student de nodige schriftelijke en mondelinge rapporteringvaardigheden bezit om zijn bachelorproef openbaar te maken en te verdedigen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Bachelorproefreglement op digitaal leerplatform..

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Bronnen zijn afhankelijk van het gekozen onderwerp voor de bachelorproef.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Werktijd buiten de contacturen388,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht60,00Toetsmethode: casus
Bron: open boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)
AcademiejaarAfstudeeropdracht40,00Toetsmethode: casus
Bron: open boek
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht65,00Toetsmethode: casusBron: open boekToetsmedium: schriftelijkToetsmoment: momentopname op examenBeoordelaar: lector(en)
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht35,00Toetsmethode: casusBron: open boekToetsmedium: mondelingToetsmoment: momentopname op examenBeoordelaar: lector(en)

Toetsing (tekst)

Alle info is terug te vinden in het bachelorproefreglement (zie digitaal plaform).


Laattijdig indienen van de bachelorproef wegens medische redenen of overmacht wordt niet aanvaard en kan dus niet ingehaald worden.

Afwezigheid op één van evaluatiemomenten geeft 0 voor de desbetreffende evaluatie. Een student die 2 of meer keren afwezig is, ongeacht gewettigd of ongewettigd, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het desbetreffende deelexamen.

Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.