Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 311904/1527/1718/1/45
Studiegids

Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 3

11904/1527/1718/1/45
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (in afbouw), trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de verpleegkunde: brugprogramma (afbouw) als Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 3
  • Bachelor in de verpleegkunde: werkstudenten (afbouw) als Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Schoeters Sharon
Andere co-titularis(sen): Bonnez Yannic, Bosmans Johan, Hereygers Nicky, Jacobs Lies, Maertens Bruno, Present Evy, Soogen Peter, Vanceulebroeck Valérie, Van Den Heuvel Anneleen, Van der Linden Eva, Van Gerwen Ellen, Wildiers Anja
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 23.10.2017 (Volledig academiejaar) of 23.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit Olod dient de student geslaagd te zijn voor de volgende Olod’s: Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 1 en 2.

Eindcompetenties (tekst)

In dit OLOD werkt de student aan de ontwikkeling van de volgende competenties:

1. Opbouwen
1.1 Hanteren van relevante informatie (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving en eigenschappen van de zorgvrager) voor de opbouw van een zorgsituatie.

3. Coördineren
3.2 Regisseren van de zorgsituatie.

A. Zelfregulering
A.2 Manager: Handelt strategisch, innovatief en proactief en past het product of dienst aan ifv de kwaliteitsverbetering

B. Interpersoonlijke vaardigheden
B.1 Communicator: communiceert mondeling en schriftelijk efficiënt en effectief binnen de beroepscontext.
B.3 Pleitbezorger: komt op voor de belangen van de zorgvrager en respecteert het beroepsgeheim.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student kan de groepsleden stimuleren teneinde adequaat gedrag in de afstudeerprojectgroep te realiseren
De student kan de resultaten van het gevoerde onderzoek op kritische wijze beoordelen
De student kan een verpleegkundig relevant probleem beargumenteren op basis van recente wetenschappelijke literatuur
De student kan een voor het gestelde probleem relevante onderzoeksopzet implementeren in de praktijk
De student kan gedurende de gehele uitwerking van de opdracht ethisch en juridisch correct in het belang van de zorgvrager handelen
De student kan de groepsleden stimuleren teneinde adequaat gedrag in de afstudeerprojectgroep te realiseren
De student kan de resultaten van het gevoerde onderzoek op kritische wijze beoordelen
De student kan een verpleegkundig relevant probleem beargumenteren op basis van recente wetenschappelijke literatuur
De student kan een voor het gestelde probleem relevante onderzoeksopzet implementeren in de praktijk
De student kan gedurende de gehele uitwerking van de opdracht ethisch en juridisch correct in het belang van de zorgvrager handelen

Leerdoelen

Aan het eind van dit OLOD kan de student: 

  • een verpleegkundig relevant probleem beargumenteren op basis van recente wetenschappelijke literatuur. (3.2.A.2) (niveau 3) 
  • een voor het gestelde probleem relevant onderzoeksopzet implementeren in de praktijk. (3.2.A.2) (niveau 3) 
  • de resultaten van het gevoerde onderzoek beschrijven. (1.1.B.1) (niveau 3) 
  • de belangrijkste resultaten van het gevoerde onderzoek aanschouwelijk weergeven. (1.1.B.1) (niveau 3) 
  • de resultaten van het gevoerde onderzoek op kritische wijze beoordelen. (3.2.A.2) (niveau 3) 
  • de resultaten van het gevoerde onderzoek naar derden toe beargumenteren. (1.1.B.3) (niveau 3)
  • de groepsleden stimuleren teneinde adequaat gedrag in de afstudeerprojectgroep te realiseren. (3.2.B.3) (niveau 3) 
  • gedurende de gehele uitwerking van de opdracht ethisch en juridisch correct in het belang van de zorgvrager handelen. (3.2.B.3)

Leerinhoud

Afstudeerproject

  • Contract
  • Plan van aanpak
  • Afstudeerproject
  • Poster
  • Presentatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Nieswiadomy et al, 2013, Verpleegkundige onderzoeksmethoden (zesde editie) Amsterdam: Pearson education / ISBN: 978-90-430-2516-4

Cursus WO3: Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 3: Afstudeerproject.
Richtlijnen afstudeerproject zijn opgenomen in de cursus.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges19,00 uren
Werktijd buiten de contacturen131,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00
Semester 1Projectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor richtlijnen wordt de student doorverwezen naar de cursus van dit olod: WO3: Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 3: Afstudeerproject.

Evaluatie(s) voor eerste examenkans:
Projectopdracht permanent: Dit omvat een werkstuk (60%), strategie (10%) en presentatie (30%).
Indien de student niet geslaagd is (< 10/20) voor het werkstuk, mag hij/zij niet deelnemen aan de presentatie, waardoor de score op presentatie 0 is.
Indien de student niet geslaagd is (< 10/20) voor de presentatie kan hij/zij niet slagen voor het opleidingsonderdeel, waardoor de score op het volledige opleidingsonderdeel maximum 9/20 bedraagt.

Evaluatie(s) voor tweede examenkans:
Projectopdracht: Dit omvat een werkstuk (70%) en presentatie (30%)
Indien de student niet geslaagd is (< 10/20) voor het werkstuk, mag hij/zij niet deelnemen aan de presentatie, waardoor de score op presentatie 0 is.
Indien de student niet geslaagd is (< 10/20) voor de presentatie kan hij/zij niet slagen voor het opleidingsonderdeel, waardoor de score op het volledige opleidingsonderdeel maximum 9/20 bedraagt.