Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Culturele agogiek3194/1556/1718/1/37
Studiegids

Culturele agogiek

3194/1556/1718/1/37
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Suls Lore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. Vooral de volgende basiscompetenties en attitudes zullen ontwikkeld worden:
- De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker.
De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
De student kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen onderwijspraktijk.
- De leraar als lid van een schoolteam.
De student kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.
De student kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven.
De student kan in Standaardnederlands in interactie treden met alle leden van het schoolteam.
- De leraar als partner van externen.
De student kan met hulp van collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
De student kan met de hulp van collega’s de nodige relaties met organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden.
De student kan met het oog op gelijkeonderwijskansen en in overleg met collega’s, contacten leggen, communiceren en samenwerken met de brede sociaal-culturele sector.
De student kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage- of tewerkstellingsplaatsen.
- De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap.
De student kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s.
De student kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.
- De student beschikt over de volgende attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.

Leerdoelen

- De student beschikt over de theoretische basis om een stage of een project in de kunsteducatieve sector tot een goed einde te brengen.
- De student kan de begrippen ‘cultuur-’ en ‘kunsteducatie’ a.d.h.v. het beleid, wetenschappelijk onderzoek, het werkveld en de actualiteit situeren.
- De student voert individueel of in groep eenvoudig en praktijkgericht onderzoek naar een aspect van kunsteducatie. Hij formuleert hierbij een onderzoeksvraag en selecteert een aangepaste methodiek. Hij presenteert dit onderzoek in een aangepaste vorm naar keuze.

Leerinhoud

‘Kunsteducatie’ is een breed begrip. Wat is kunsteducatie? Wie of wat is de kunsteducatieve sector? Wat is de verhouding van de kunsteducatie t.o.v. het onderwijs? Via praktijkgericht onderzoek a.d.h.v. teksten, lezingen, bezoeken, interviews, ervaringen, enz. zullen de studenten geconfronteerd worden met de verschillende visies, opvattingen en benaderingen van kunsteducatie en uitgedaagd worden om klassikaal een kader rond en individueel een visie op kunsteducatie te ontwikkelen. De cursus wil een summiere inleiding geven op de agogiek en deze inzichten toepassen op het culturele/artistiek-pedagogische werkveld.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op Digitap.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Dekeyseer Luc en Dhont Fred (1996) Sociaal-cultureel werk in Vlaanderen. Garant, Leuven-Apeldoorn
- Tennekens, J. (1990) De onbekende dimensie. Over cultuur, cultuurverschillen en macht. Garant, Leuven
- Elias Willem; Tekens aan de wand. Hedendaagse stromingen in de kunsttheorie. Hadewijch
- Van den Braembussche, A.A. (2000) Denken over Kunst. Coutinho, Bussum.
- Janssens Marcel (1989) Lof der traagheid. Over leescultuur. Davidsfonds, Leuven, 1989.
- Wildiers Max (1983) De muziek der sferen. Vier opstellen over wereldbeeld en cultuur. DNB,. Antwerpen/Amsterdam.
- Wildeboer Remko (1985) Het agogisch proces. Praktijktheorie van beïnvloeden en veranderen. Nelissen, Baarn,
- Kunsten en Educatie. Tijdschrift voor theorievorming. LOKV, Utrecht.
- Haanstra, F en Litvoet, J. (red.); Psychologie in/en beeld. Verslag van het symposium 'kunstzinnige vorming' in Tilburg 28 april 1989; Stichting Centrum voor Onderwijsonderzoek, Univ. A'dam.
- Haanstra, F. (1994) Effects of art education on visual-spatial ability and aesthetic perception: Two meta-analyses. Amsterdam, Thesis Publishers.
- Cultuur + Educatie - reeks; Cultuurnetwerk Nederland, Utrecht.
- Youssef Azghari (2006) Cultuurbepaalde communicatie. Nelissen, Soest.
- S. Hertmans (1999) Waarover men niet spreken kan. Elementen voor een agogiek van de kunst. VUBpress.
- J. de Grauwe (2005) Het beleid van de kunsteducatie in Vlaanderen. Een algemene schets, casestudie en kritische analyse. De Veerman, Antwerpen.
- L. Anckaert (Red.) (2007) Kunsteducatieve vormingsprocessen. Garant, Antwerpen/Apeldoorn.
- R. Laermans (2002) Het cultureel regiem. Lannoo, Tielt,.
- R. Pinxten (2003) De artistieke samenleving. De invloed van kunst op de democratie. Houtekiet, Antwerpen/Amsterdam.
- Katernen Kunsteducatie. Cultuurnetwerk Nederland, Utrecht.
- Bamford, Anne. (2006) The wow factor. Global research compendium on the impact of the arts in education. Münster / New York / Berlin , Waxmann,.
- Hickman, Richard. (2005) Why we make Art and why it is taught. Intellect Books, Portland, Oregon / USA
- Colpaert, Marc. (2007) Tot waar de beide zeeën samenkomen. Verbeelding, een sleutel tot intercultureel opvoeden. Heverlee, LannooCampus.
- Scruton, Roger. (2007) Culture Counts. Faith and Feeling in a World Besieged. Encounter Books, New York. Vert: Veenbaas jaak. (2008) Waarom cultuur belangrijk is. Nieuw Amsterdam Uitgevers.
- Bamford, Anne. (september 2007) Kwaliteit en consistentie. Kunst- en cultuureducatie in Vlaanderen. D/2007/3241/220.
- Elias, Willem. (2002) Kunsteducatie in Vlaanderen. Brussel, VUB.
- Gedeeld. Verbeeld. Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur. Brussel, D/2008/3241/231.
- Verdieping. Verbreding. Perspectieven voor inhoudelijke vernieuwing van het deeltijds kunstonderwijs. Brussel D/2008/3241/321.
- Saey Peggy, Van Eeckhout Marijke (2005) Dubbel Focussen. Brussel, Canon Cultuurcel. D/2005/3241/207
- Pummel Janien (2006) Het Deurenpaleis. Over creativiteit en onderwijs. Brussel, Canon Cultuurcel. D/2006/3241/049
- De Braekeleer Jan (2001) Actieve kunsteducatie. Een algemene methodiek. Leuven, Mooss / Wisper
- Behrend Dineke. (2008) Muzisch-agogische methodiek. Een handleiding. Bussum, Coutinho.
Cultuur + Educatie -reeks; Cultuurnetwerk Nederland, Utrecht.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen - SoFa
Activerend college30,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00