Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Stage Schoolgebeuren6814/1556/1718/1/24
Studiegids

Stage Schoolgebeuren

6814/1556/1718/1/24
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Colpaert Ludovik
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2017 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. Een goede beheersing van de Nederlandse taal.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:

− Je kan overleggen en samenwerken met het schoolteam.
− Je kan je informeren over en discreet omgaan met gegevens van de leerlingen.
− Je kan administratieve taken correct uitvoeren.
− Je gebruikt Standaardnederlands en houdt rekening met spelling en zinsbouw.
− Je schrijft inhoudelijk uitgewerkte, goed beargumenteerde en vormelijk samenhangende teksten.
− Je bent besluitvaardig, sociaal, kritisch, leergierig, verantwoordelijk en flexibel.
− Je kan goed organiseren en samenwerken.

Leerdoelen

− Je kan de opdracht verzorgd, gestructureerd en volledig uitvoeren.
− Je kan een degelijk en compleet portfolio maken.
− Je kan de opdracht omkaderen en toelichten. De opdrachten uit de tweede categorie bestaan uit een onderzoeksvraag (Wat wil je te weten komen?), de antwoorden (Wat ben je te weten gekomen?) en een besluit (Hoe staan de antwoorden met elkaar in verband?).
− Je kan een chronologisch en gestructureerd verslag maken van de opdracht. Je vervalt niet in verhalend schrijven en vermeldt alleen de belangrijke zaken, die je indien mogelijk documenteert met relevant beeldmateriaal.
− Je kan kritisch reflecteren over je ervaringen, onder meer door op zoek te gaan naar alternatieven (Hoe zo je dit aanpakken?). Je weet je visie duidelijk te formuleren.

Leerinhoud

De student leert dat leerkracht zijn niet alleen om lesgeven draait, maar ook om andere activiteiten en taken.
− De student kan, met eigen verslagen en attesten van de school, aantonen dat hij heeft deelgenomen aan activiteiten op schoolniveau (evaluatie, jury, project, uitstap, navorming, algemene vergadering, vakgroepvergadering, klassenraad, oudercontact, opendeurdag, opbouw of bezoek van een tentoonstelling georganiseerd door een school, enzovoort).
− De student kan zich verdiepen in de schoolcontext door middel van een beknopt onderzoek (aanvangsbegeleiding, pedagogische projecten, taalbeleid, GOK-beleid, pestbeleid, leerlingvolgsystemen, leerlingbegeleiding of evaluatiemethoden van twee verschillende scholengemeenschappen, enzovoort.). De student houdt van al die activiteiten een portfolio bij en kan kritisch reflecteren over zijn ervaringen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Wordt meegedeeld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen - SoFa
Stage15,00 uren
Zelfstudie75,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00De student geeft op het einde van het semester een portfolio af. In de studiewijzer
staan gedetailleerde instructies.
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector