Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Denkkaders voor beeldend onderricht27206/1556/1718/1/93
Studiegids

Denkkaders voor beeldend onderricht

27206/1556/1718/1/93
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Suls Lore, Vercauteren Lieven, Willemyns Tom, Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2017 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:

De student kan:

- De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
- De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.
- De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.
- De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
- De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
- De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.
- De leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
- De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden, individueel en indien nodig in team.
- De leerkracht kan proces en product evalueren met het oog op bijsturing,
remediëring en differentiatie.
- De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
- De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
- De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.
- De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats inde samenleving. De ondersteunende kennis betreft referentiekaders om het lerarenberoep maatschappelijk te kunnen situeren, en de eigen basiscompetenties en het eigen beroepsprofiel.

Leerdoelen

De student heeft inzicht in en kennis van:
- de basiscompetenties van de leerkracht secundair onderwijs.

- de vertaling van de basiscompetenties naar de eigen lespraktijk en visie op het leraarschap.
- het begrippenkader in het domein van de didactiek, toegepast in zijn/haar eigen (vak)discipline.
- de verschillende functies van het onderwijs in de maatschappij omschrijven.
- de bijdrage van beeldende vorming aan de algemene vorming.
- doelstellingen van activiteiten van zijn basisdiscipline omschrijven en formuleren in termen van persoonlijkheidsaspecten, thema’s en werkvormen.
- open en gesloten doelstellingen aanduiden.
- het onderscheid tussen verschillende didactische werkvormen.
- verschillende mogelijke evaluatietechnieken, toegepast in zijn/haar (vak)discipline.
- verschillende didactische modellen, algemeen en toegepast op zijn/haar (vak)discipline.
- differentiatie en diversiteit in het onderwijs en de manier om hiermee om te gaan in je lessen.
- kritisch reflecteren op het eigen functioneren als leraar en op hoe hij het kritisch reflecteren van leerlingen kan stimuleren.

Leerinhoud

De verschillende componenten en stijlen van 'leren, onderwijzen en kunsteducatie' worden gesitueerd in een algemeen kader, waardoor er zelf een visie ontwikkeld kan worden.

Een belangrijk aspect bij het ontwikkelen van een eigen visie van het 'leraarschap beeldende kunsten' is het vermogen tot zelfreflectie.

De basiscompetenties vormen ook hier een rode draad om tot inzichten te komen van de taken en verwachtingen van de leraar.
Aan de hand van teksten en discussie verkennen we de relatie tussen onderwijs en maatschappij. Verschillende visies en meningen op beeldende vorming en kunsteducatie worden met elkaar in verband gebracht. De verschillende didactische werkvormen, didactische modellen, leerplan versus jaarplan, het beïnvloeden van leerprocessen, doelstellingen, eigen vormingsaanbod en begrippenkaders worden besproken.

De onderwerpen staan steeds in het teken van het beeldend kunstonderwijs.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

-M.A. Matthijssen (1979) Klasse-onderwijs. Sociologie van het onderwijs. Deventer,Van Loghum Slaterus.

- R. Standaert en F. Troch, Leren en Onderwijzen

- A. Block en J. Heene, Inleiding tot de algemene didactiek

- J. Quackelbeen, De plastische vormgeving in het perspectief van de persoonlijkheidsvorming

- Schasfoort, Ben (1999) Beeldonderwijs en didactiek. Groningen, Wolters-Noordhoff.

- Schasfoort, Ben (2007) De basis van beeldbeschouwen. Assen, Van Gorcum.

- Bram Oostra (1981) Beeldende vorming als proces en product. Bloemendaal, Nelissen.

- J. Lowyck en N. Verloop (red.) (1995) Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals. Leuven, Wolters.

- M. Boekaerts en P.R. Simons (1995) Leren en instructie. Psychologie van de leerling en het leerproces. Assen,

Van Gorcum.

- R. Marzano, W. Miedema (2005) Leren in vijf dimensies. Assen,Van Gorcum.

- B. Langerwerf, F. Korthagen (2006) Een leraar van klasse. Een goede docent worden en blijven. Soest,

Nelissen.

- Hickman, Richard. (2005) Why we make Art and why it is taught. Intellect Books, Portland, Oregon / USA

- Deleu Audrey, Wante Delphine (2008) Puzzelen aan een uitdagende leeromgeving. Basisdidactiek voor de leraar lager onderwijs. Mechelen, Plantyn.

- Elias, Willem. De kunst als leermiddel voor het onleerbare. In: Van Labeke S.(Ed) (1991) Kunst tussen consumptie en educatie. Gent, Socak.

- Kunsten & Educatie. Tijdschrift voor theorievorming. LOKV, Utrecht.

- Haanstra, F en Ligtvoet, J. (red.); Psychologie in/en beeld. Verslag van het symposium 'kunstzinnige vorming' in Tilburg 28 april 1989; Stichting Centrum voor Onderwijsonderzoek, Univ. A'dam.

- Haanstra, F.( 1994) Effects of art education on visual-spatial ability and aesthetic perception: Two meta-analyses. Amsterdam, Thesis Publisher.

- Cutuur+Educatie –reeks; Cutuurnetwerk Nederland, Utrecht.

- Standaert R., Troch F., Peeters I., Piedfort S.(2006) Leren En Onderwijzen. Inleiding Tot De Algemene Didactiek. Leuven,Acco.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen - SoFa
Activerend college30,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht100,00De reflectievaardigheden worden getoetst na een schriftelijke presentatie.
Toetsmoment: momentopname na presentatie
Beoordelaar: lector
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00De reflectievaardigheden worden getoetst na een schriftelijke presentatie.
Toetsmoment: momentopname na presentatie
Beoordelaar: lector