Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Stage Kunsteducatieve sector 19811/1556/1718/1/72
Studiegids

Stage Kunsteducatieve sector 1

9811/1556/1718/1/72
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket specifieke lerarenopleiding 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Wolfaert Indra
Andere co-titularis(sen): Suls Lore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2017 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

((simultaan te volgen met Denkkaders voor beeldend onderricht OF eerder ingeschreven voor Denkkaders voor beeldend onderricht) EN (simultaan te volgen met Communicatie en taalvaardigheid OF eerder ingeschreven voor Communicatie en taalvaardigheid) EN (simultaan te volgen met Pedagogische Psychologie OF eerder ingeschreven voor Pedagogische Psychologie) EN (simultaan te volgen met Training interactieve werkvormen OF eerder ingeschreven voor Training interactieve werkvormen)).

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:
- De leraar als opvoeder.
o De student kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school.
o De student kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.
o De student kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
o De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
o De student kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties of met gedragsmoeilijkheden.
o De student kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderen.
- De leraar als inhoudelijk expert.
o De student beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
o De student kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
o De student kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.
o De student kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.
- De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker.
o De student kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
- De leraar als lid van een schoolteam.
o De student kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.
o De student kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven.
o De student kan in Standaardnederlands in interactie treden met alle leden van het schoolteam.
- De leraar als partner van externen.
o De student kan met hulp van collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
o De student kan met de hulp van collega’s de nodige relaties met organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden.
o De student kan met het oog op gelijkeonderwijskansen en in overleg met collega’s, contacten leggen, communiceren en samenwerken met de brede sociaal-culturele sector.
o De student kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage- of tewerkstellingsplaatsen.
- De student beschikt over de volgende attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.

Leerdoelen

Leerdoelen:
- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met (kunst)educatieve organisaties.
- De student kan de nodige relaties met (kunst)educatieve organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden.
- De student kan onderzoek voeren naar de visie en de werking van een (kunst)educatieve organisatie.
- De student kan overleggen over de planning en de taakverdeling, deze op een correcte wijze uitvoeren en de afspraken naleven.
- De student gaat zelfstandig tewerk.
- De student kan een portfolio over de stage opstellen waarin de visie en de werking van de (kunst)educatieve organisatie wordt verduidelijkt, de planning en het verloop van de stage wordt verslagen, foto’s en ander relevant materiaal wordt gedocumenteerd en kritisch gereflecteerd wordt.

Leerinhoud

De student loopt een stage van minimaal vijftien uren in de (kunst)educatieve sector. Dit omvat activiteiten zoals het contact leggen met, onderzoek voeren naar en stage lopen in een (kunst)educatieve organisatie, hierover kritisch reflecteren en dit documenteren in een portfolio.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

cfr. Kunstmanagement 1: beleid en Culturele agogiek

Onderwijsorganisatie

Werkvormen - SoFa
Activerend college6,00 uren
Stage15,00 uren
Zelfstudie69,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00De student geeft op het einde van het semester een portfolio af. In de studiewijzer
staan gedetailleerde instructies.
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector en stagebegeleiders
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00De student geeft op het einde van het semester een portfolio af. In de studiewijzer
staan gedetailleerde instructies.
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector en stagebegeleiders