Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
(Kunst)educatief project 29814/1556/1718/1/77
Studiegids

(Kunst)educatief project 2

9814/1556/1718/1/77
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket specifieke lerarenopleiding 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Suls Lore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2017 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

((simultaan te volgen met Denkkaders voor beeldend onderricht OF eerder ingeschreven voor Denkkaders voor beeldend onderricht) EN (simultaan te volgen met Communicatie en taalvaardigheid OF eerder ingeschreven voor Communicatie en taalvaardigheid) EN (simultaan te volgen met Pedagogische Psychologie OF eerder ingeschreven voor Pedagogische Psychologie) EN (simultaan te volgen met Training interactieve werkvormen OF eerder ingeschreven voor Training interactieve werkvormen)).

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:
- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
o De student kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
o De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.
o De student kan leerinhouden en ervaringen selecteren.
o De student kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
o De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
o De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.
o De student kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
o De student kan observatie en evaluatie voorbereiden, individueel en in team.
o De student kan proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.
o De student kan in overleg met collega’s deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.
o De student kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.
o De student kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.
o De student kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten vanuit een vakoverschrijdende invalshoek.
- De leraar als opvoeder.
o De student kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school.
o De student kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.
o De student kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
o De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
o De student kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties of met gedragsmoeilijkheden.
o De student kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderen.
- De leraar als inhoudelijk expert.
o De student beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
o De student kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
o De student kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.
o De student kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.
- De leraar als organisator.
o De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.
o De student kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leerkracht en de leerlingen.
o De student kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren.
o De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.
- De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker.
o De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
o De student kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen onderwijspraktijk.
o De student kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
- De leraar als lid van een schoolteam.
o De student kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.
o De student kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven.
o De student kan in Standaardnederlands in interactie treden met alle leden van het schoolteam.
- De leraar als partner van externen.
o De student kan met hulp van collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
o De student kan met de hulp van collega’s de nodige relaties met organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden.
o De student kan met het oog op gelijkeonderwijskansen en in overleg met collega’s, contacten leggen, communiceren en samenwerken met de brede sociaal-culturele sector.
o De student kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage- of tewerkstellingsplaatsen.
- De student beschikt over de volgende attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.

Leerdoelen

- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met (kunst)educatieve organisaties.
- De student kan de nodige relaties met (kunst)educatieve organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden.
- De student kan onderzoek voeren naar de visie en de werking van een (kunst)educatieve organisatie.
- De student kan een (kunst)educatief project organiseren, plannen en verantwoorden.
- De student voert het (kunst)educatief project uit.
- De student gaat zelfstandig tewerk.
- De student kan een portfolio over het (kunst)educatief project opstellen waarin de visie en de werking van de (kunst)educatieve organisatie wordt verduidelijkt, de planning en het verloop van het project wordt verslagen, foto’s en ander relevant materiaal wordt gedocumenteerd en kritisch wordt gereflecteerd.

Leerinhoud

De opdracht van de student houdt het voorbereiden van een binnen de begrote studietijd haalbaar (kunst)educatief project in ten behoeve van een specifieke doelgroep, binnen of buiten het reguliere onderwijssysteem. Dit omvat activiteiten zoals het contact leggen met en onderzoek voeren naar een (kunst)educatieve organisatie, een project organiseren, plannen en verantwoorden, dit project uitvoeren, hierover kritisch reflecteren en dit alles documenteren in een portfolio.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Wordt meegedeeld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen - SoFa
Activerend college6,00 uren
Zelfstandige praktijk174,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00De student geeft op het einde van het semester of project een portfolio af. In de studiewijzer
staan gedetailleerde instructies.
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00De student geeft op het einde van het semester of project een portfolio af. In de studiewijzer
staan gedetailleerde instructies.
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector