Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Stage LG6811/1556/1718/1/19
Studiegids

Stage LG

6811/1556/1718/1/19
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Wolfaert Indra
Andere co-titularis(sen): Colpaert Ludovik, De Somer Catherine, De Wachter Anja, Gils Lou, Lenssens Huguette, Suls Lore, Vanbrabant Stijn, Vercauteren Lieven, Vinck Alexandra, Willemyns Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2017 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 120,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:
- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
- De leraar als opvoeder.
- De leraar als inhoudelijk expert.
- De leraar als organisator.
- De leraar als innovator

- De leraar als onderzoeker.
De student kan:
- zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling.
- met ouders of verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega’s of externen.
- strategieën ontwikkelen om te communiceren met anderstalige ouders.
- overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.
- binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven.
- de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.
- in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage- of tewerkstellingsplaatsen.
Attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.

Leerdoelen

De student maakt kennis met de eigen aanpak, de specifieke doelgroep en de toepassingen van het leerplan.
De student leert ervaring opdoen in de kunstgerichte en niet-kunstgerichte opleidingen en praktijkvelden.
De student kan de eigen praktijk en visie verwoorden en verantwoorden.
De student kan de eerder geleerde theorie toepassen in de praktijk.
De student heeft inzicht in de doelgroep en kan zijn opdracht, begeleiding en werkwijze aanpassen aan de behoeften van de leergroep. De student kan flexibel inspelen op de praktijksituaties.
De student kan de stageplaats situeren in het geheel van de organisatie van het onderwijs.
De student kan kritisch reflecteren over zijn eigen handelen en aanpassingen maken indien nodig.

Leerinhoud

De stage LG omvat minimaal 25 lesuren in de lagere graad, bij voorkeur gespreid over kunstgerichte opleidingen (het DKO) en niet-kunstgerichte opleidingen (muzische vorming; basisonderwijs). Best dat je één school van het DKO zoekt en één school van het basisonderwijs en dit binnen de zone 03 of andere zone in overleg met de docenten.
De keuze van de stageplaats wordt in overleg met de lector toegepaste didactiek gemaakt. Je neemt zelf contact op met de stageschool en je bespreekt samen met de vakmentor de stagedata.
Ten laatste op 15 november liggen de stageplaatsen vast. De stage moet binnen het tweede semester voltooid zijn. 
De stage omvat telkens minimaal één lesuur observatie, één lesuur participatie en lessen begeleide activiteit.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

SELDERSLAGHS,B.,VAN MOORSEL,A., CALUWAERTS,S.,WOLFAERT,I.,4je mee?Initiatielessen voor 6-jarigen met cross-overs naar de kunstdisciplines drama, dans, muziek, beeld. Antwerpen, Garant, 2013.
Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen - SoFa
Stage25,00 uren
Zelfstudie95,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00De student geeft op het einde van het semester een portfolio af. In de studiewijzer
staan gedetailleerde instructies.
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector en stagebegeleiders