Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Interactief ontwerp 229684/1479/1718/1/09
Studiegids

Interactief ontwerp 2

29684/1479/1718/1/09
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • grafisch ontwerp
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Beck Janna
Andere co-titularis(sen): Segers Michael
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2017 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Atelier Grafisch ontwerp 1 OF geslaagd voor Interactief ontwerp 1.

Onderwijsorganisatie (tekst)

"De student wordt in het atelier zowel individueel als in groep begeleid, beoordeeld en geëvalueerd. Deelname aan de lessen en participatie in het atelier is noodzakelijk. In het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het studentensecretariaat. Ongewettigde afwezigheden kunnen je studievoortgang in het gedrang brengen. Het onderwijs in het atelier varieert tussen ontwerp¬opdrachten, vorm¬oefeningen, tekenstudies, workshops, hoorcolleges en projecten. Consult, presentatie, studiebezoek, zelfstudie en confrontatie met werk van medestudenten maken deel uit van de atelierwerking. De ateliers Redactioneel Ontwerp en Interactief Ontwerp worden organisatorisch afgestemd op de ateliers Beeldontwerp en Typografie en vice versa, in de vorm van opdrachten of begeleiding in samenwerking."

Begincompetenties (tekst)

De student heeft kennis van en inzicht in interactief ontwerp als grafische ontwerpdiscipline op een geïnitieerd niveau.

Eindcompetenties (tekst)

Niveau Interactief Ontwerp 2: verruimend:

Creatie
De student analyseert en interpreteert ontwerpopdrachten en bronmateriaal.
De student vertaalt analyse en interpretatie in innoverende ideeën en concepten.
De student vertaalt ideeën en concepten in authentieke interactieve ontwerptaal.
De student ontwikkelt authentieke ontwerptaal door interactief grafisch onderzoek.
De student onderzoekt op basis van grafisch experiment.
De student onderzoekt interactie tussen eindgebruikers en grafisch ontwerp.
De student onderzoekt interactie in het organisatieproces van grafisch ontwerp.
De student onderzoekt interactie tussen ontwerpinstrument en grafisch ontwerp.
De student bevraagt interactie van grafische media.
De student heeft inzicht in vorm, inhoud en communicatie van interactieve ontwerptaal.
De student communiceert via interactieve ontwerptaal met publiek.
De student hanteert interactieve ontwerptaal consequent en consistent.
De student toont duidelijke evolutie tussen eerste en laatste ontwerpopdracht.
De student werkt aan artistieke projecten binnen interactief ontwerp.

Realisatie
De student vertaalt opdrachtanalyse in beeld en tekst.
De student ontwerpt beeld en tekst.
De student bewerkt en redigeert beeld en tekst.
De student verwerkt beeld en tekst in interactief ontwerp.
De student herkent en beantwoordt technische problemen in het ontwerpproces.
De student ontwerpt diverse interactieve grafische media.
De student hanteert grafische ontwerptechnologie.

Organisatie
De student organiseert creatie en realisatie van eigen interactief ontwerp.
De student organiseert eigen onderzoek.
De student werkt samen en overlegt met opdrachtgevers en medeontwerpers.
De student verzorgt de productietechnische opmaak van eigen interactief ontwerp.
De student onderhoudt overleg met productiepartners.
De student haalt vooropgestelde deadlines, ook tussentijdse.
De student bewaakt de artistieke homogeniteit van het hele interactieve ontwerp.

Communicatie
De student communiceert beschouwend over interactief ontwerp.
De student omschrijft en motiveert idee, concept, visie en vorm.
De student toetst idee, concept, visie en vorm aan publiek.
De student omschrijft en motiveert eigen interactief ontwerp en proces.
De student participeert in besprekingen met docenten en medestudenten.
De student interpreteert en verwerkt kritiek met maturiteit.
De student verbeeldt en verwoordt eigen interactief ontwerp en proces beschouwend.
De student presenteert eigen ontwerp.

Onderzoek
De student kent en heeft inzicht in interactief ontwerp als grafische ontwerpdiscipline.
De student bevraagt en evalueert interactief ontwerp als grafische ontwerpdiscipline.
De student heeft eigen actuele visie over interactief ontwerp.
De student vertaalt eigen actuele visie in interactief ontwerp.
De student heeft een kritische houding tegenover eigen werk.

Leerinhoud

Niveau Interactief Ontwerp 2: verruimend:

Een grafisch ontwerper spreekt met beeld en tekst. In Interactief Ontwerp staat het sociale aspect van dat grafisch gesprek centraal: tussen gebruikers en ontwerpers, auteurs en producenten, via hun tools. De interactie tussen ontwerpen en gebruikers, en tussen de verschillende actoren in het grafisch productieproces vormen het onderwerp van een studie naar de relatie tussen beeld en tekst in visuele communicatie en media.
Grafisch ontwerpers werken niet alleen. Van opdrachtgevers, auteurs, redacteurs, mede-ontwerpers en producenten – via media – tot eindgebruikers, lezers en toeschouwers… Al deze actoren zijn betrokken bij de realisatie en ontvangst van grafisch ontwerp en beïnvloeden de aard van het ontwerp. De centrale onderzoeksvraag in dit atelier is hoe interactief grafisch ontwerp kan zijn. Kunnen gebruikers interageren met ontwerp, en vorm en inhoud zo veranderen? Welke rol speelt interactie in het productieproces van grafisch ontwerp zelf, en hoe interactief zijn media?
Beeld en tekst worden in dit atelier zo verzameld, aangemaakt, toegepast en naast elkaar geplaatst dat de diverse interacties die er bestaan in grafisch ontwerp worden onderzocht en omgezet in conceptuele ontwerpen van geschikte media. Zo leren studenten hun eigen interactieve ontwerptaal ontwikkelen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Diverse grafische ontwerpinstrumenten en productiemethodes.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarJurybeoordeling permanent (Permanente evaluatie)100,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluaties door toon/controlemomenten tijdens het academiejaar.
Semester 1: eerste richtinggevende jury na afsluit van semester 1.
Semester 2: definitieve jury na afsluit van semester 2.

De permanente evaluaties zijn richtinggevend. Proces en product zijn onlosmakelijk verbonden en worden samen geëvalueerd. De proces- en productevaluatie wordt voor 100% vastgelegd op de definitieve jury na afsluit semester 2.