Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Beeldontwerp 129682/1479/1718/1/38
Studiegids

Beeldontwerp 1

29682/1479/1718/1/38
Academiejaar 2017-18
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • grafisch ontwerp
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Graphic Design
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Rogiers Bas
Andere co-titularis(sen): Cornil Inge, Geerinck Ann, Verplancke Klaas
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2017 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

"De student wordt in het atelier zowel individueel als in groep begeleid, beoordeeld en geëvalueerd. Deelname aan de lessen en participatie in het atelier is noodzakelijk. In het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het studentensecretariaat. Ongewettigde afwezigheden kunnen je studievoortgang in het gedrang brengen. Het onderwijs in het atelier varieert tussen ontwerp¬opdrachten, vorm¬oefeningen, tekenstudies, workshops, hoorcolleges en projecten. Consult, presentatie, studiebezoek, zelfstudie en confrontatie met werk van medestudenten maken deel uit van de atelierwerking. De ateliers Redactioneel Ontwerp en Interactief Ontwerp worden organisatorisch afgestemd op de ateliers Beeldontwerp en Typografie en vice versa, in de vorm van opdrachten of begeleiding in samenwerking."

Begincompetenties (tekst)

De student toont ambitie en motivatie om grafisch ontwerp te studeren.
De student toont motivatie om tekenkunst te studeren.
De student interesseert zich breed voor kunst, ontwerp, filosofie, media en maatschappij.
De student interesseert zich gericht voor grafisch ontwerp als kunstpraktijk.
De student heeft voldoende inzicht in cultuur (geschiedenis en/of actualiteit).
De student heeft een opvatting over grafisch ontwerp als kunstpraktijk.
De student heeft een portfolio met persoonlijk, authentiek en artistiek werk.
De student heeft een creatief en artistiek vermogen.
De student onderscheidt diverse disciplines binnen grafisch ontwerp.
De student kan zelfstandig en in groepsverband werken.

Eindcompetenties (tekst)

Niveau Beeldontwerp 1: initiërend:

Creatie
De student analyseert en interpreteert ontwerpopdrachten en bronmateriaal.
De student vertaalt analyse en interpretatie in innoverende ideeën en concepten.
De student vertaalt ideeën en concepten in authentieke beeldtaal.
De student ontwikkelt authentieke beeldtaal door grafisch beeldonderzoek.
De student onderzoekt op basis van beeldend experiment.
De student ontwerpt informatieve beeld(reeks)en.
De student ontwerpt documentaire beeld(reeks)en.
De student ontwerpt literaire beeld(reeks)en.
De student ontwerpt conceptuele beeld(reeks)en.
De student ontwerpt redactionele of interactieve beeld(reeks)en.
De student heeft inzicht in vorm, inhoud en communicatie van beeldtaal.
De student communiceert via beeldtaal met publiek.
De student hanteert beeldtaal consequent en consistent.
De student toont duidelijke evolutie tussen eerste en laatste ontwerpopdracht.
De student werkt aan artistieke projecten binnen beeldontwerp.

Realisatie
De student vertaalt opdrachtanalyse in beeld.
De student ontwerpt beeld.
De student bewerkt en redigeert beeld.
De student herkent en verzorgt beeldelementen in beeldontwerp.
De student herkent en beantwoordt technische problemen in het ontwerpproces.
De student ontwerpt diverse grafische beeldmedia.
De student hanteert diverse analoge en digitale beeldtechnieken.

Organisatie
De student organiseert creatie en realisatie van eigen beeldontwerp.
De student organiseert eigen beeldonderzoek.
De student werkt samen en overlegt met opdrachtgevers en medeontwerpers.
De student verzorgt de productietechnische opmaak van eigen beeldontwerp.
De student onderhoudt overleg met productiepartners.
De student haalt vooropgestelde deadlines, ook tussentijdse.
De student bewaakt de artistieke homogeniteit van het hele beeldontwerp.

Communicatie
De student communiceert beschouwend over beeldontwerp.
De student omschrijft en motiveert idee, concept, visie en vorm.
De student toetst idee, concept, visie en vorm aan publiek.
De student omschrijft en motiveert eigen beeldontwerp en proces.
De student participeert in besprekingen met docenten en medestudenten.
De student interpreteert en verwerkt kritiek met maturiteit.
De student verbeeldt en verwoordt eigen beeldontwerp en proces beschouwend.
De student presenteert eigen beeldontwerp.

Onderzoek
De student kent en heeft inzicht in beeldontwerp als grafische ontwerpdiscipline.
De student bevraagt en evalueert beeldontwerp als grafische ontwerpdiscipline.
De student heeft eigen actuele visie over beeldontwerp.
De student vertaalt eigen actuele visie in beeldontwerp.
De student heeft een kritische houding tegenover eigen werk.

Leerinhoud

Niveau Beeldontwerp 1: initiërend:

Beeld en tekst zijn de bouwstenen van grafisch ontwerp. Visuele expertise in beeld en tekst vormt de kern van een praktijk als grafisch ontwerper.

In het atelier Beeldontwerp wordt visuele expertise in het ontwerp van beeld opgebouwd.
Bij het ontwerp van beeld onderscheiden we in de eerste plaats de verschillende beeldelementen: weergave, bladschikking, compositie, kader, schaal, optiek, perspectief en verhouding, maar ook kleur, schaduw, grijstoon en sfeer.

Studenten leren een eigen plastische beeldtaal ontwikkelen en manipuleren op basis van diverse beeldtechnieken.
Naast picturale elementen wordt in dit atelier ook beeldcommunicatie onderzocht: informatief, documentair, literair, redactioneel, artistiek en conceptueel.

Wat kunnen beelden op zich zeggen, hoe spreek je enkel via een taal van beelden? Welke complexiteit en nuances kan je leggen in beeldcommunicatie?


Studenten leren authentieke beelden creëren op basis van experiment, beeldonderzoek en introducties in de nodige technieken, en hun eigen beeldende ontwerptaal ontwikkelen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Diverse grafische ontwerpinstrumenten en productiemethodes.
Diverse tekeninstrumenten en tekenmaterialen.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarJurybeoordeling permanent (Permanente evaluatie)100,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluaties door toon/controlemomenten tijdens het academiejaar.
Semester 1: eerste richtinggevende jury na afsluit van semester 1.
Semester 2: definitieve jury na afsluit van semester 2.

De permanente evaluaties zijn richtinggevend. Proces en product zijn onlosmakelijk verbonden en worden samen geëvalueerd. De proces- en productevaluatie wordt voor 100% vastgelegd op de definitieve jury na afsluit semester 2.