Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Marktonderzoek1030/1661/1819/1/68
Studiegids

Marktonderzoek

1030/1661/1819/1/68
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3TP
    • Keuzepakket Deeltraject 3
    • Keuzepakket Deeltraject 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verwimp Marianne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren

Korte omschrijving

Je leert niet alleen het gedrag van mensen onderzoeken, maar ook hun onderliggende behoeften en motieven begrijpen. Gedrag of keuzes subtiel beïnvloeden is de volgende stap. In dit olod doorlopen we de 5 stappen om een nudge te ontwerpen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Aangepast communiceren
een objectief marktonderzoeksrapport opstellen
Praktijkonderzoek
de data nodig om de onderzoekshypothesen te toetsen verzamelen
de opzet van een concreet marktonderzoek geldig en betrouwbaar uitwerken om een onderzoekshypothese te toetsen in de praktijkvraag
de verzamelde gegevens analyseren om onderzoekshypothesen te toetsen
valide en betrouwbare conclusies formuleren op basis van het uitgevoerde praktijkonderzoek
Psychologische praktijk
een onderzoekshypothese formuleren, toegepast op de praktijkvraag en op basis van kwalitatief exploratief onderzoek
op basis van een probleemstelling één of meerdere specifieke onderzoeksvragen formuleren
secundair bronmateriaal samenvatten (desk research)
uit een reële praktijkvraag een probleemstelling opstellen
Rollen opnemen
een concreet advies (aanbevelingen) formuleren op basis van de onderzoeksresultaten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- handboek: Burns, A.C. & Bush, R.F. (2016). Principes van marktonderzoek. Amsterdam: Pearson. ISBN 9789043032933
- studiewijzer en schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op de elektronische leeromgeving

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen76,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00