Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Capita selecta kinderen28010/1661/1819/1/59
Studiegids

Capita selecta kinderen

28010/1661/1819/1/59
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3TP
    • Keuzepakket Deeltraject 3
    • Keuzepakket Deeltraject 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Neirynck Dirk
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren

Volgtijdelijkheid

Korte omschrijving

In dit olod zoemen we dieper in op kind-gerelateerde problemen. Op basis van een kritische analyse van een kind-gerelateerd probleem, stellen we een begeleidingsplan/behandelingsplan op, waarbinnen de nadruk op preventie ligt. Het plan wordt voorgesteld aan teamleden en de cliënt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Aangepast communiceren
een onderbouwd begeleidingsplan en/of behandelingsplan voor kindgerelateerde problemen weergeven in een verslag voor teamleden
Praktijkonderzoek
de acties in het begeleidingsplan en/of behandelingsplan motiveren vanuit de rol van preventie van ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen
op basis van een diagnose begeleidings- en/of behandelingsadviezen voor de cliënt en/of zijn netwerk met betrekking tot kindgerelateerde problemen formuleren
Psychologische praktijk
bestaande, wetenschappelijk verantwoorde psychologische onderzoeks- en begeleidingsmethoden kritisch beoordelen in functie van het opstellen van een begeleidingsplan en/of behandelingsplan
de nodige gegevens voor het analyseren en verklaren van een concrete praktijksituatie rond kind-gerelateerde problemen (bvb., vakliteratuur, observatie, interviews...) verzamelen
een concrete praktijksituatie met een kindgerelateerde problematiek kritisch beoordelen
een praktijksituatie rond kindgerelateerde problemen geïntegreerd verklaren op basis van ingewonnen informatie (vakliteratuur, testgegevens, interviews, observaties...)
Rollen opnemen
de geïntegreerde verklaring van kindgerelateerde problemen toelichten aan derden (ouders en/of professionals)
de rol van preventie van ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen toelichten aan teamleden
een onderbouwd begeleidingsplan en/of behandelingsplan voor kindgerelateerde problemen mondeling toelichten aan teamleden
een significante bijdrage leveren aan het opstellen van het begeleidingsplan en/of behandelingsplan

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- handboek: Rigter, J. et al. (2014). Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen, een inleiding. Bussum: Coutinho. ISBN 9789046904947
- studiewijzer en schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op de elektronische leeromgeving

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen76,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00