Facet Zorggerichte communicatieve vaardigheden :
Belang van juiste waarneming en factoren die het proces van waarnemen en interpreteren beïnvloeden.
Aandachtspunten om waarnemingsfouten en interpretatiefouten te voorkomen.
Belang, functies en aspecten van non-verbaal gedrag bij jezelf en bij anderen.
Belang en principes van actief luisteren.
Luistergedrag en luisterhoudingen.
Belang en functies van doorvragen.
Soorten vragen: open en gesloten, E-in en E-uit vragen.
Belang en functies van samenvatten en concretiseren.
Aandachtspunten en fouten bij samenvatten.
Wat en hoe concretiseren, fouten bij concretiseren?
Geven en doorvragen van meningen: verwoorden van je eigen mening, opbouw en presentatie van je formulering, doorvragen naar meningen, veelgemaakte fouten.
Omgaan met gevoelens: belang van het uiten van je gevoelens, aspecten aan het weergeven van je gevoelens, doorvragen naar gevoelens, veel gemaakte fouten.
Geven en ontvangen van "feedback": belang van feedback, regels voor het geven van feedback, regels voor het ontvangen van feedback.
Assertief reageren: belang van assertiviteit, situaties waarin assertief reageren moelijk kan zijn, oorzaken van niet-assertief gedrag.
Gunstige gesprekscondities creëren (veilige ruimte).
Kennismaking met de 5 fasen van gedragsverandering (Stages of Change Model) en inleiding tot motiverende gespreksvaardigheden (Motivational Interviewing) via de 4 basisgesprekstechnieken (ORBS)
Facet Communicatie :
1: Inleiding communicatie.
2: Correct schrijven op het niveau van letter, woord, zin, tekst.
3: Wetenschappelijk schrijven.
4: Samenvatten.
5: Oefening op presenteren.
Facet: Skillslab Module 1
De voedingsanamnese.
Zelfstudiepakket: zelfstudie van de theoretische achtergrond rond de anamnesemethodieken.
Voorbereidende studietaak:Online studietaken om theoretische kennis te testen en practica voor te bereiden. Afnemen van een 24-uur recall, dietary history, bijhouden eetdagboek en omzetten in porties, maten en gewichten. Manueel berekenen van een 24-uur recall en een eetdagboek met NUBEL. Evalueren van de berekende voedingsanamnese: vergelijk maken met de aanbevelingen van de HGR. Reflectie op leerproces na de studietaak.
Practica: practica rond afname 24-uur recall en dietary history, inoefenen communicatieve vaardigheden en gebruik van hulpmiddelen.
Klassikale evaluatie van studietaken.
Facet: POP:
Met het POP leert de student om het eigen leerproces in eigen handen te nemen, het werkveld te verkennen en zich te ontwikkelen tot een professional die zich bewust is van de noodzaak tot levenslang leren. Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden zoals beschreven in de studiefiches. De reflectieopdrachten volgen de leercyclus van Kolb: leren uit reflectie. De student krijgt ruimte om het POP volgens zijn persoonlijke interessegebieden in te vullen, om zijn plaats in het werkveld te zoeken. In de opleiding VD is het POP tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.
De student is aanwezig tijdens het verplichte werkcollege en de POP-workshops. De POP-map wordt 2x opgevraagd door de POP-lezer. Daarnaast kan de student een afspraak maken met de POP-coach om zijn studievoortgang te bespreken.
Het POP is het uitgangspunt voor de POP gesprekken met de POP coach van de student.
POP1 loopt zodra de student ingeschreven is in de opleiding VD.
De student bewijst in POP1 minstens 30u werkveldervaring (uren hangen samen met 1stp binnen het opleidingsonderdeel) – bewijsvoering aan de hand van reflectiedocumenten over bepaalde opdrachten.
POP1 loopt tot de student een credit verwerft op ‘communicatie en anamnese’