Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Dienstenmarketing en marktonderzoek 424956/1596/1819/1/80
Studiegids

Dienstenmarketing en marktonderzoek 4

24956/1596/1819/1/80
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het vastgoed, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • vastgoed
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Devos Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Vastgoedrekenen 1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Vlot, gepast en helder commercieel communiceren (o.a. rapporteren) met (potentiële) klanten en zich meertalig kunnen uitdrukken in een professionele context
De student kan het vakjargon gebruiken
Zelfstandig een vastgoeddossier documenteren, analyseren en beheren, in al zijn facetten: bouwtechnisch, financieel, fiscaal, economisch, juridisch
De student kan de kenmerken van een normale verdeling onderscheiden en deze gebruiken in steekproeftrekkingen en schattingen
De student kan de kwaliteit van metingen interpreteren en terugkoppelen aan meetterminologie
De student kan de voor- en nadelen van de geziene steekproeftrekkingen gebruiken in concrete situaties
De student kan diverse grafische voorstellingen van statistische gegevens en waarnemingen opstellen, gebruiken en interpreteren, zowel bij individuele als bij gegroepeerde gegevens.
De student kan een correcte vragenlijst opstellen om gegevens te verwerven
De student kan onderzoeksprocesfasen onderscheiden en toepassen in een (vastgoed)marktonderzoek
De student kan technieken uit de beschrijvende statistiek gebruiken en berekenen om statistische gegevens van een concreet onderzoek te interpreteren (verdelingen beschrijven)
Zelfstandig oprichten, organiseren en bedrijfseconomisch leiden van een vastgoedkantoor/landmeetbureau (strategisch handelen)
De student kan de geziene marketingbegrippen en -theorieën uitleggen, met elkaar relateren, situeren in zijn maatschappelijke context en toepassen in een vastgoedomgeving
De student kan de invloed van de diverse omgevingsfactoren binnen het marketingproces weergeven
De student kan het belang van marktonderzoek binnen marketing verduidelijken en hierin statistische technieken gebruiken en interpreteren
De student kan het koopbeslissingsproces binnen consumentengedrag en marketing aan mekaar relateren (binnen een vastgoedcontext)
De student kan het nut van een marketingplan formuleren en terugkoppelen aan stategische keuzes en positionering (binnen een vastgoedcontext)
De student kan de marketingmix-elementen situeren, gebruiken en met vastgoed gerelateerde voorbeelden illustreren en verklaren

Leerinhoud

1. Oriëntatie op marketing (o.a. marketingconcept, focus op dienstenmarketing, terminologie)

2. Strategische analyse (o.a. mission statement, interne & externe SWOT-analyse, marketingmix, marketingplan)

3. Consumentengedrag (o.a. beïnvloedende factoren, koopbeslissingsproces, koopsituaties)

4. Marktsegmentatie, doelmarktbepaling en positionering

5. Beschrijvende statistiek (o.a. meetschalen, statistische parameters, weergaven & interpretaties,
normale verdeling)

6. Marktonderzoek (o.a. proces, gegevensverzameling, soorten onderzoek, populaties en steekproeven)

7. Promotiebeleid

8. Prijsbeleid

9. Product/dienstbeleid

10. Distributiebeleid

Studiematerialen (tekst): Verplicht

-Cursus "Marktonderzoek" aangeboden door de titularis + cursusdocumenten via het elektronisch leerplatform .
-Wagenmakers J.C.A.M. & Buist J. (meest recente versie), Marketing Vastgoed, Groningen, Wolters Noordhoff

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

HANDBOEK/LITERATUUR:
- Vissers, M. , Dienstenmarketing. Amersvoort: Kluwer Deventer.
- Kotler, P. , Principes van marketing 6de editie. Amsterdam: Pearson Education.
- Goderis, J.P. , Klantentevredenheid. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.
- Bilsen, R., Van Waterschoot, W. , Marketingbeleid. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.
- Heuvel, J. , Dienstenmarketing, Groningen: Wolters-Noordhoff.
- De Pelsmacker P., Van Kenhove P., Marktonderzoek, Amsterdam, Pearson Education
- Wood M.R. , Het marketingplan, Amsterdam, Pearson Education
- McClave J. T., Benson P.G. en Sincich T. , Statistiek, Amsterdam, Pearson Education
- Vanderstukken I, Statistiek, Antwerpen, De Boeck
- Van Der Elst J. , Statistiek met excel, Antwerpen, De Boeck

WEBSITES
-www.unizo.be
-www.ikgastarten.nl
-www.starters-magazine.be/

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges35,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen37,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets20,00Bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)
AcademiejaarProjectopdracht35,00Toetsmethode: werkstuk
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: permanent product
Beoordelaar: lector(en)
AcademiejaarProjectopdracht15,00Toetsmethode: presentatie
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: permanent proces
Beoordelaar: lector(en)
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00Toetsmethode: casus
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00Bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off60,00Toetsmethode: casus
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)

Toetsing (tekst)

Aan het begin van het semester zal gedetailleerde informatie i.v.m. de permanente evaluatie via het digitaal leerplatform aan de student worden meegedeeld.

Permanent proces en product:

De student die omwille van medische redenen of overmacht niet kan deelnemen aan de presentatie, volgt de hierna volgende procedure:

- de student uploadt binnen de 2 kalenderdagen, na de dag waarvoor hij een uitstel van afgifte wil aanvragen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepaling nr. 43 in art. 1.1 van het onderwijs- en examenreglement, of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.

- in voorkomend geval telt de projectopdracht maar mee voor 20% in plaats van 50% en het examenresultaat voor 80% in plaats van 50%.