Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Starten als ondernemer 511733/1596/1819/1/93
Studiegids

Starten als ondernemer 5

11733/1596/1819/1/93
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het vastgoed, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • landmeten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bries Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De respectievelijke deontologische codes respecteren, verantwoordelijkheidszin tonen en een uitgesproken ethische, kritische en deontologische reflectie aan de dag leggen m.b.t. het eigen en andermans handelen.
De student kan het zelfstandig ondernemen situeren in de maatschappij en deze koppelen aan persoonlijke/commerciële vaardigheden en de algemene voorwaarden om een handelsactiviteit uit te oefenen
Vlot, gepast en helder commercieel communiceren (o.a. rapporteren) met (potentiële) klanten en zich meertalig kunnen uitdrukken in een professionele context
De student kan het vakjargon gebruiken
Zelfstandig oprichten, organiseren en bedrijfseconomisch leiden van een vastgoedkantoor/landmeetbureau (strategisch handelen)
De student kan aan de hand van de gegevens van een éénvoudig bedrijf het resultaat van het boekjaar berekenen en verwerken
De student kan de balans en de resultatenrekening uitsplitsen in rekeningen in het kader van een geordend boekhoudsysteem en terugkoppelen aan het MAR
De student kan de betekenis, de structuur van de boekhoudkundige documenten & woordenschat (journaal, grootboek, toelichting, proef/saldibalans,...) toelichten
De student kan de handelszaak vergelijken met de belangrijkste vennootschapsvormen en hieruit de voor- en nadelen afleiden
De student kan de marketingmix binnen het marketingplan en de deelplannen van het financieel plan definiëren
De student kan de structuur van de Belgische Sociale Zekerheid en de gevolgen ervan op het uitbaten van een zaak schetsen
De student kan een verantwoordingsstuk boekhoudkundig beredeneren gebruik makende van de boekingsregels
De student kan illustreren met voorbeelden dat de boekhoudkundige registratie onontbeerlijk is als informatiebron voor de vastgoedondernemingen (noodzaak van een geordend boekhoudsysteem)
De student kan vergunningen en formaliteiten bij het opstarten van een zaak toelichten
De student kan aan de hand van de gegevens van een éénvoudig bedrijf het begrip balans verklaren (actief - passief)

Leerinhoud

1. Starten als ondernemer:
    * Het project
    * Slaag/faalfactoren
    * Statistieken
    * Voor- en nadelen van zelfstandig starten

2. Persoonlijke en commerciële vaardigheden:
    * Eigen visie versus andere hun visies
    * Nodige vaardigheden
    * Zelfconfrontatie
    * Persoonlijk werkplan

3. Begrippen van boekhouden:
    * De balans: actief en passief
    * De resultatenrekening
    * MAR
    * Resultaatsbepaling
    * BTW

5. Het marketing- versus ondernemingsplan:
    a. Projectomschrijving & Voorstelling
    b. Marktanalyse:
        * analyse van uw klanten
        * concurrenten
        * leveranciers
        * omgevingsfactoren
    c. Het marketingplan:
    d. Financieel plan en haalbaarheid:

6. Startersformaliteiten en –vergunningen:
    * Wie mag een zaak beginnen?
    * Vestigingswetgeving
    * De formaliteiten
    * Kruispuntbank der ondernemingen & ondernemersloket
    * Bijzondere verplichtingen voor vennootschappen

7. Juridische vormen van ondernemingen:
    * Voor- en nadelen van een handelszaak
    * Voor- en nadelen van een vennootschap
    * Welke vennootschapsvorm is het meest geschikt voor uw zaak?

8. Sociaal statuut van zelfstandigen 
    * Algemeenheden (KSZ, RSZ, bijdragen, verplichtingen, rechten…)
    * Bondige vergelijking met werknemers

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus aangeboden door de titularis + cursusdocumenten op het elektronisch leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

HANDBOEK/LITERATUUR:
- FOD KMO. Middenstand en energie. Zich vestigen als zelfstandige. Brussel.
- Frans D'Hertefelt, Dirk Verhaeghe, Ludo Laurysens, Bernard De Klerck (laatste editie), Praktisch sociaal recht, Antwerpen, De Boeck
- Humblet, P., Rigaux, M., Rauws, W., Janvier, R. (laatste editie). Synopsis van het Belgisch arbeidsrecht. Antwerpen: Intersentia.
- Partena. (laatste editie). Gids voor sociale reglementering in ondernemingen. Mechelen: Kluwer Belgium.
- Coppens, M. (laatste editie). Handboek sociaal recht. Gent: Academia Press.
- De Muynck, H. (laatste editie). Sociaal recht in België. Gent: Academia Press.
- An De Graeve, Jan Roodhooft, Bart Windey (laatste editie), Praktisch vennootschapsrecht, Antwerpen, De Boeck
- Ronny De Vroe, Stefan Ruysschaert, Christine Vanheuverzwijn (laatste editie),Praktisch BTW-recht, Antwerpen, De Boeck
- Herman Cools, Eddy Debruyne, Sophie Hugelier, Stefan Ruysschaert, Wim Van Kerchove (laatste editie), Praktisch belastingrecht, Antwerpen, De Boeck
-- Van Liedekerke, C., Walraevens, G., Koolen, E., Van Haute, L. (meest recente versie). Boekhouden voor het beleid. Antwerpen: De Boeck

WEBSITE:
- www.meta.fgov.be
- www.socialsecurity.fgov.be
- www.unizo.be
- www.vlaanderen.be
- www.mineco.fgov.be
- www.minfin.fgov.be
- www.nbb.be
- Bankwebsites

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Toetsmethode: casus, open en gesloten vragen
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Toetsmethode: casus, open en gesloten vragen
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector(en)