Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
TAB 2.4 Sociale en geestelijke gezondheidszorg28412/1622/1819/1/32
Studiegids

TAB 2.4 Sociale en geestelijke gezondheidszorg

28412/1622/1819/1/32
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (flex), trajectschijf 2
  • Bachelor in de verpleegkunde: brugprogramma (afbouw)
  • Bachelor in de verpleegkunde: werkstudenten (afbouw)
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de verpleegkunde (4j ) als TAB 2.4 Sociale en geestelijke gezondheidszorg
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Spinnoy Karine
Andere co-titularis(sen): Bonnez Yannic, Cattoor Wouter, Vanceulebroeck Valérie, Van der Linden Eva, Wildiers Anja
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student kan het stress kwetsbaarheidsmodel formuleren in functie van de verschillende psychiatrische ziektebeelden (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de plaats van een verpleegkundige in het geriatrisch team weergeven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de mogelijke complicaties, de incidentie, de prevalentie, de risicofactoren en de preventie van valincidenten beschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de verpleegkundige aanpak, de familiebegeleiding en het palliatief beleid van demente personen beschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de kenmerken van het typisch geriatrisch profiel en de benaderingswijze van geriatrische patiënten herkennen (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan met eigen woorden 'wie is de psychiatrische patiënt' omschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de visie van een verpleegkundige binnen een psychiatrische setting omschrijven omschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de psychiatrische termen vanuit het observatieschema toepassen (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de verschillende toestandsbeelden van de stemmingsstoornissen in eigen woorden omschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de verschillende angststoornissen herkennen (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan binnen een zorgoverleg rapporteren, als vertegenwoordiger van de patiënt/cliënt. (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de hulpverlening van stemmingsstoornissen met eigen woorden omschrijven (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan een eerstelijns gezondheidsoverleg samenstellen in functie van de specifieke noden van de zorgvrager en zijn omgeving (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan een multidisciplinaire aanpak toepassen, in functie van de zorgvraag van de patiënt (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan een voorstel doen voor opvang in functie van de specifieke noden van de zorgvrager en zijn omgeving (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan het best gepast onderwijs afleiden, in functie van de beperkingen van de patiënt (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan steeds handelen in functie van de noden van de patiënt/cliënt bij het zorgoverleg. (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de kenmerken van de schizofrene stoornisen en de verpleegkundige aanpak in eigen woorden omschrijven (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de verpleegkundige benadering bij een patiënt met een verslavingsproblematiek/persoonlijkheidsproblematiek op een algemene afdeling omschrijven (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de handelingen die moeten worden ondernomen na een val van een oudere patiënt weergeven (1.3.A.1) (niveau 3)
De student kan de implementatie van behandelplannen op een verpleegkundige afdeling betreffende dementie beschrijven (1.3.A.1) (niveau 3)
De student kan een overzicht van de indeling van de gezondheidszorg in Vlaanderen geven (1.3.A.1) (niveau 2)
De student kan vormgeven aan een zorgplan, in functie van zorgbehoeften van de patiënt/cliënt. (1.3.A.1) (niveau 2)
De student kan de specifieke noden van de zorgvrager en zijn omgeving ordenen in functie van een zorgplan (2.3.A.1) (niveau 2)

Leerinhoud

In dit Olod komen volgende onderwerpen aan de orde:

Sociale aspecten:
• Kind in de gezondheidszorg
• Kind in de maatschappij
• Gezin en opvoeding
• Problemen in de ontwikkeling van kinderen
• Opvang van kinderen
• Indeling in de gezondheidszorg
• Gezondheidsdeterminanten en -doelstelling
• Begeleiding van patiënten, familie en omgeving
• Sociale verpleegkunde binnen de gezondheidszorg
• De sociale kaart

De geriatrische patiënt:
• Vallen
• Mild cognitive impairment
• Dementie
• Voorzieningen

De psychiatrische patiënt:
• De methodiek van het verpleegkundig proces
• Het observeren van de psychiatrische patiënt
• Een aantal specifieke pathologieën en de observaties daarbij.
• Het bio-psycho-sociale model
• Organisatie gezondheidszorg en de vermaatschappelijking van de zorg

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Handboek: Psychiatrie in de verpleegkunde. J.S. Nevid, S.A. Rathus en B. Greene. Pearson, 9de editie 2016. ISBN 9789043033640

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets100,00Het examen bestaat uit kennis- en casusvragen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Het examen bestaat uit kennis- en casusvragen.