Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 311904/1623/1819/1/92
Studiegids

Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 3

11904/1623/1819/1/92
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (4j ), trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de verpleegkunde (flex) als Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bonnez Yannic
Andere co-titularis(sen): Bosmans Johan, Maertens Bruno, Schoeters Sharon, Soogen Peter, Van Den Heuvel Anneleen, Van der Linden Eva, Vermeiren Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit Olod dient de student geslaagd te zijn voor de volgende Olod’s: Wetenschappelijke onderbouwing van het beroep 1 en 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Opbouwen - 1. Verzamelen van relevante informatie (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving en eigenschappen van de zorgvrager)
De student kan aanbevelingen uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal.(1.1.A.1.) (niveau 3)
De student kan een besluit uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.1.A.1.) (niveau 3)
De student kan een discussie uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.1.A.1.) (niveau 3)
De student kan een inleiding uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.1.A.1) (niveau 3)
De student kan een methode, met zoekboom, uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.1.A.1.) (niveau 3)
1. Opbouwen - 5. Opstellen van een systematisch zorgplan.
De student kan aanbevelingen uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.5.A.1.) (niveau 3)
De student kan een besluit uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.5.A.1.) (niveau 3)
De student kan een discussie uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.5.A.1.) (niveau 3)
De student kan een inleiding uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.5.A.1) (niveau 3)
De student kan een methode, met zoekboom, uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.5.A.1.)(niveau 3)
De student kan een probleemstelling, vraagstelling en doelstelling uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.5.A.1.) (niveau 3)
De student kan een resultatensectie met kwaliteitsbeoordeling uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.5.A.1.) (niveau 3)
De student kan een verpleegkundige relevantie uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (1.5.A.1.) (niveau 3)
2. Realiseren - 2. Toepassen van beroepsspecifieke handelingen ifv het opgestelde systematische zorgplan
De student kan aanbevelingen uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal.(2.2.A.1.) (niveau 3)
De student kan een besluit uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (2.2.A.1.) (niveau 3)
De student kan een discussie uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (2.2.A.1.) (niveau 3)
2. Realiseren - 4. Toepassen van gezondheidspromotie, rekening houdend met het welzijn van de zorgvrager.
De student kan aanbevelingen uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (2.4.A.1.) (niveau 3)
De student kan een besluit uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (2.4.A.1.) (niveau 3)
De student kan een discussie uitwerken en uitschrijven van een literatuurstudie volgens de richtlijnen zoals vermeld in het studiemateriaal. (2.4.A.1.) (niveau 3)
3. Coördineren - 2. Regisseren van de zorgsituatie
De student kan de groepsleden stimuleren teneinde adequaat gedrag in de afstudeerprojectgroep te realiseren
De student kan de resultaten van het gevoerde onderzoek op kritische wijze beoordelen
De student kan een verpleegkundig relevant probleem beargumenteren op basis van recente wetenschappelijke literatuur
De student kan een voor het gestelde probleem relevante onderzoeksopzet implementeren in de praktijk
De student kan gedurende de gehele uitwerking van de opdracht ethisch en juridisch correct in het belang van de zorgvrager handelen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus (Ook beschikbaar via de digitale leeromgeving)

Caroline Neckebroeck, Inge Vanderstraeten, Mieke Verhaegen. Onderzoeksvaardigheden voor onderwijs, zorg en welzijn. ISBN 9045549468

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Projectopdracht literatuurstudie: 100%