Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
TAB 3.4 Geestelijke gezondheidszorg29865/1623/1819/1/54
Studiegids

TAB 3.4 Geestelijke gezondheidszorg

29865/1623/1819/1/54
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (4j ), trajectschijf 3
  • Bachelor in de verpleegkunde (in afbouw)
    Keuzeoptie:
    • keuzetraject psychiatrische verpleegkunde
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de verpleegkunde (flex) als TAB 3.4 Geestelijke gezondheidszorg
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Verwimp Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 30,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Verdere toelichting en praktijkgerichte kennis en vaardigheden in de professionele psychiatrisch verpleegkundige context.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit Olod dient de student de volgende Olod te hebben gevolgd: Theoretische achtergrond van het beroep 2.4: Sociale en Geestelijke gezondheidszorg.
De instroomcompetenties zijn gelijk aan de eindcompetenties van het desbetreffende Olod.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Opbouwen - 1. Verzamelen van relevante informatie (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving en eigenschappen van de zorgvrager)
De student kan objectieve, subjectieve, nauwkeurige en relevante psychiatrische gegevens verzamelen via verpleegkunde en systemische gezondheidsevaluaties. (1.1.A.1) (niveau 3)
1. Opbouwen - 3. Omgaan met relevante informatie (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving, verpleegkundige diagnostiek en eigenschappen van de zorgvrager) voor de opbouw van een zorgsituatie.
De student kan gegevens uit meerdere bronnen organiseren, analyseren, synthetiseren en interpreteren om een verpleegkundige diagnose te kunnen afleiden en een zorgplan op te stellen. (1.3.A.1) (niveau 3)
De student kan relevante informatie hanteren (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving en eigenschappen van de zorgvrager) voor de opbouw van een zorgsituatie. (1.3.A.1) (niveau 1)
De student kan vormgeven aan een zorgplan, in functie van zorgbehoeften van de patiënt/cliënt. (1.3.A.1) (niveau 2)
1. Opbouwen - 5. Opstellen van een systematisch zorgplan.
De student kan de verpleegkundige aandachtspunten bij een acute opname formuleren. (1.5.A.1) (niveau 2)
De student kan de zorgsituatie analyseren. De student kan deze analyse op zijn beurt verantwoorden naar het teamoverleg (1.5.B.1) (niveau 2)
De student kan een zorgplan opstellen rekening houdend met het ziekte-inzicht van de zorgvrager
De student kan zijn capaciteit van kritisch denken toepassen en een systematische aanpak hanteren voor de oplossing van problemen en het nemen van verpleegkundige beslissingen in een ruime reeks van professionele contexten en bij de uitvoering van de zorg, rekening houdend met de eigenheid en diversiteit van de psychiatrische patiënt. (1.5.A.2) (niveau 3)
1. Opbouwen - 6. Rapporteren van de zorgsituatie intra- en interprofessioneel.
De student kan psychiatrische observaties delen en rapporteren in overeenstemming met de professionele normen en het organisatorische beleid. (1.6.B.1) (niveau 3)
De student kan de zorgverlening op een objectieve wijze mondeling en schriftelijk te rapporteren.
2. Realiseren - 1. Handelen in functie van de noden en behoeften van de zorgvrager (cfr. referentiekader) en rekening houden met hun persoonlijke zingeving.
De student kan de hulpverlening van stemmingsstoornissen met eigen woorden omschrijven (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de kenmerken van de schizofrene stoornisen en de verpleegkundige aanpak in eigen woorden omschrijven (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan een zorgrelatie opbouwen met respect voor de medische, sociale en culturele achtergrond van de patiënt/cliënt. (2.1.A.1) (niveau 3)
De student kan de verpleegkundige benadering bij een patiënt met een verslavingsproblematiek/persoonlijkheidsproblematiek op een algemene afdeling omschrijven (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan informatie verstrekken, waarbij rekening wordt gehouden met de emoties/reacties van de patiënt/cliënt. (2.1.A.1) (niveau 3)
De student kan op empatische wijze omgaan met de patiënt/cliënt waarbij de nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden (2.1.A.1) (niveau 3)
2. Realiseren - 2. Toepassen van beroepsspecifieke handelingen ifv het opgestelde systematische zorgplan
De student kan aspecten van rouw beschrijven / herkennen, mogelijk aan de hand van een casus.
De student kan de structuur van het DSM classificatiesysteem weergeven,
De student kan een therapeutische relatie onderhouden binnen de grenzen van zijn professionele rol. (2.2.A.1) (niveau 3)
De student kan de verpleegkundige rol in het intra- en interprofessioneel overleg op zich nemen, adviseren, optimaliseren en handelen vanuit de verpleegkundige bevoegdheden.
De student kan vaardigheden en methodieken inzetten om incidenten (agressieve, emotionele en/of conflictueuze situaties) te identificeren en analyseren. (2.2.A.1) (niveau 3)
De student kan de vrijwillige en de geestelijke bescherming kunnen hanteren. (2.2.A.1 niveau 3)  
De student kan verwoorden hoe men conflictsituaties (agressie naar zorgverlener, patiënt of zichzelf) kan beheren met behulp van communicatiestrategieën en -technieken (hulp/onderhandeling) en de bestaande organisatiemechanismen. (2.2.B.1) (niveau 3)
De student kan verwoorden welke aandachtspunten en potentiële risico’s in acht dienen genomen te worden bij het fixeren/isoleren van een patiënt. (2.2.A.1) (niveau 3)
De student kan verwoorden welke aandachtspunten in acht dienen genomen te worden in het contact met de psychiatrische patiënt, dit gerelateerd aan de specifieke psychopathologie. (2.2.A.1) (niveau 3)
2. Realiseren - 3. Handelen vanuit relevante informatie ( 8 basisprincipes, eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving, verpleegkundige diagnostiek en eigenschappen van de zorgvrager) voor de uitvoering van de zorgsituatie.
De student kan de patiënt begeleiden en therapeutische voorlichting verstrekken zodat de patiënt/cliënt meer autonomie verwerft (mbt gezonde levenswijze, preventie en het voorkomen van risico-gedrag.) (2.3.B.1) (niveau 3)
De student kan de risico- en protectiefactoren voor het ontstaan en het ontwikkelen van psychiatrische ziektebeelden beschrijven,
De student kan de symptomen van depressie en dementie beschrijven / herkennen (mogelijk aan de hand van een casus), preventieve maatregelen uitwerken en omschrijven op welke manier je de oudere en de familie een goede ondersteuning kunt bieden.
De student kan de verschillende gedragingen voorafgaand aan suïcide zelf beschrijven en het dynamische proces schriftelijk weergeven.
De student kan verbale en non-verbale uitingen bij suïcidale mensen beschrijven.
2. Realiseren - 5. Ethisch en juridisch handelen
De student kan verpleegkundige zorg verlenen binnen de grenzen van het wetgevende en professionele kader. (2.5.A.2) (niveau 3)
De student kan verwoorden welke regelgeving van toepassing is bij het fixeren en/of isoleren van een patiënt/cliënt. (2.5.A.1) (niveau 3)
De student kan het beroepsgeheim bewaken (2.5.B.3) (niveau 2)
De student kan het beroepsgeheim te respecteren. (2.5.B.3) (niveau 1)

Leerinhoud

Het beroeps- en functieprofiel van de psychiatrisch verpleegkundige.
Verpleegkundige aandachtspunten voor een patiënt met een persoonlijkheidsstoornis
Verpleegkundige aandachtspunten voor een patiënt met een afhankelijkheidsproblematiek
Verpleegkundige aandachtspunten voor een patiënt met een stemmingsstoornis
Verpleegkundige aandachtspunten voor een patiënt met een schizofrenie en andere psychotische stoornissen
Verpleegkundige aandachtspunten voor een patiënt met een angststoornis
Verpleegkundige aandachtspunten voor een patiënt met een dissociatieve en somatoforme stoornis
Verpleegkundige aandachtspunten voor een patiënt met een eetstoornis
Verpleegkundige aandachtspunten voor een patiënt met een slaapstoornis
Verpleegkundige aandachtspunten voor een patiënt met een cognitieve stoornis
Verpleegkundige aspecten van psychofarmaca

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Psychiatrie in de verpleegkunde. J. Nevid, S.A. Rathus, B. Greene ISBN: 9789043095419. 9e editie

Syllabus

Powerpoint-presentaties

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Schriftelijk examen: het examen bestaat uit kennis- en casusvragen.