Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Wetenschappelijke praktijkvoering 510575/1600/1819/1/75
Studiegids

Wetenschappelijke praktijkvoering 5

10575/1600/1819/1/75
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Meyvis Inge
Andere co-titularis(sen): van Asseldonk Fieke, Van Leugenhaege Luka
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben afgerond:
Wetenschappelijke praktijkvoering 3
Wetenschappelijke praktijkvoering 4

Eindcompetenties (tekst)

In het DLR van de opleiding Vroedkunde zijn de 11 leerresultaten afgezet tegen de Dublin-descriptoren voor de bachelor opleiding. De opleiding Vroedkunde baseert zich in de uitwerking van het programma op 8 kerncompetenties onderverdeeld in deelcompetenties (DC's) waarin vervolgens de benodigde attitudes, kennis en vaardigheden worden aangeduid. De 8 KC’s sluiten goed aan en zijn geconcordeerd t.o.v. de leerresultaten in het Vlaamse opleidingsprofiel dd. 2014. Alle elementen uit het kader zijn aantoonbaar terug te vinden in de 8 KC’s die de opleiding hanteert.

In dit opleidingsonderdeel werkt de student aan de ontwikkeling van de volgende eindcompetenties:
 
Algemene competenties:
Flexibiliteit,objectiviteit,correctheid,respect,voorbeeldfunctie,besluitvaardigheid,zelfstandig handelen,effectiviteit,wetenschappelijke ingesteldheid,kritische ingesteldheid,samenwerkingszin,verantwoordelijkheidszin,reflectievermogen,professioneel zelfbewustzijn,leergierigheid

Beroepsgerichte competenties:
voorwaarden scheppen, waaronder patiënten/cliënten hun integriteit kunnen handhaven en het recht op zelfbeschikking kunnen uitoefenen; zich een deskundig oordeel vormen, gekenmerkt door kennis, zorgvuldigheid, realisme en bescheidenheid; dit wil zeggen: de grenzen van de eigen medische competentie kennen; bereidheid tot toetsing en bijsturing van eigen gedrag met betrekking tot professionele en ethische normen

Beroepsspecifieke competenties:


  • Kerncompetentie 5:De vroedvrouw neemt haar verantwoordelijkheid op voor de organisatie van haar werk alsook voor haar werkdomein. Zij werkt als actief lid samen in de hele structuur. (niveau 3)
    • Deelcompetentie 5.2: plant en coördineert haar eigen werk, rekening houdend met de structuur waarin ze functioneert.
  • Kerncompetentie 6: De vroedvrouw neemt actief deel aan de bewaking en de bevordering van de kwaliteit van zorg en draagt bij tot de ontwikkeling ervan. (niveau 3)
    • Deelcompetentie 6.1: is op de hoogte van kwaliteitsnormen en handelt volgens deze criteria.
    • Deelcompetentie 6.6: beschikt over de basiskennis van onderzoeksmethodologie. Interesseert zich in het wetenschappelijk onderzoek in haar beroepsdomein en ondersteunt deze activiteiten binnen de mogelijkheden van de instelling.
  • Kerncompetentie 7: De vroedvrouw streeft naar een op evidentie gebaseerde praktijkvoering vanuit een kritische reflectie op het eigen handelen. De vroedvrouw bezit leervaardigheden en attitudes die bijdragen tot levenslange professionalisering. (niveau 3)
    • Deelcompetentie 7.1: neemt een attitude tot levenslang leren
    • Deelcompetentie 7.2: reflecteert kritisch op het professioneel functioneren vanuit een wetenschappelijke houding van “evidence based midwifery”
    • Deelcompetentie 7.3: is in staat om het professioneel handelen wetenschappelijk te onderbouwen.
    • Deelcompetentie 7.4: is in staat het eigen handelen kritisch te beoordelen op de bijdrage tot effectiviteit en efficiëntie van de zorgverlening.
    • Deelcompetentie 7.5: is in staat om geschikte informatiebronnen te consulteren, relevante artikelen te selecteren en wetenschappelijke onderzoeksliteratuur te lezen; beschikt over de basiskennis van onderzoeksmethodologie.
    • Deelcompetentie 7.6: gebruikt relevante resultaten uit wetenschappelijk onderzoek in haar risicoselectie, verloskundig beleid, advisering en voorlichting.
    • Deelcompetentie 7.7: verleent haar medewerking aan onderzoeksprojecten en de registratie van gegevens die als doel hebben de praktijk van de perinatale zorgverlening te optimaliseren.
    • Deelcompetentie 7.8: ziet het als een ethische plicht om op evidentie gebaseerde zorg te verstrekken
    • Deelcompetentie 7.9: is overtuigd dat kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken elkaar aanvullen en dat zij beide bijdragen tot een meer wetenschappelijk gefundeerde praktijk.

Leerdoelen

De leerdoelen staan beschreven in de cursus.

Leerinhoud

Wetenschappelijke Praktijkvoering bereidt de studenten vroedvrouw voor op het omgaan met vernieuwde inzichten en het Evidence Based handelen. In semester 5 wordt het voorgestelde onderzoek uit semester 4 geconcretiseerd en uitgevoerd tijdens een leeronderzoek. Studenten stellen de resultaten van het leeronderzoek voor door middel van een poster.

Studiematerialen (lijst)

Wetenschappelijke praktijkvoering 5Verplicht
  • Auteur: (praktijk)lectoren bachelor in de vroedkunde
LaptopVerplicht
Evidence-based practice voor verpleegkundigen: methodiek en toepassingVerplicht€ 40,50
  • Auteur: Cox, K., de Louw, D., Verhoef, J., Kuiper, C.
Onderzoek in de gezondheidszorgVerplicht€ 41,50
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen
facebookgroep: olod 5 semester 5 leeronderzoekVerplicht
  • Auteur: Meyvis, I.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Zie Studiematerialen (lijst)
Wetenschappelijke vakliteratuur wordt doorheen het semester bezorgd aan studenten.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen62,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Afstudeeropdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00

Toetsing (tekst)

Afstudeeropdracht: zie cursus wetenschappelijke praktijkvoering 5.
Om te kunnen slagen op dit opleidingsonderdeel dient de student te slagen op de twee afzonderlijke opdrachten genaamd 'schriftelijke rapportering van de resultaten van het leeronderzoek' en 'opstellen van een research poster met belangrijkste resultaten leeronderzoek'. Indien niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, wordt een 0/20 toegekend op het opleidingsonderdeel wetenschappelijke praktijkvoering 5.
Voor verdere informatie: zie toetsplan bachelor in de vroedkunde en de toetsmatrijs van Wetenschappelijke praktijkvoering 5 (cfr. digitale leeromgeving)