Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Gezondheidspromotie 610574/1600/1819/1/41
Studiegids

Gezondheidspromotie 6

10574/1600/1819/1/41
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bernaerts Brigitte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 80,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Gezondheidspromotie 3 EN geslaagd voor Gezondheidspromotie 4.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd:
Gezondheidspromotie 5
Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben afgerond:
Gezondheidspromotie 3
Gezondheidspromotie 4

Eindcompetenties (tekst)

In het DLR van de opleiding Vroedkunde zijn de 11 leerresultaten afgezet tegen de Dublin-descriptoren voor de bachelor opleiding. De opleiding Vroedkunde baseert zich in de uitwerking van het programma op 8 kerncompetenties onderverdeeld in deelcompetenties (DC's) waarin vervolgens de benodigde attitudes, kennis en vaardigheden worden aangeduid. De 8 KC’s sluiten goed aan en zijn geconcordeerd t.o.v. de leerresultaten in het Vlaamse opleidingsprofiel dd. 2014. Alle elementen uit het kader zijn aantoonbaar terug te vinden in de 8 KC’s die de opleiding hanteert.

In dit opleidingsonderdeel werkt de student aan de ontwikkeling van de volgende eindcompetenties:

Algemene competenties:
stressbestendigheid, contactbereidheid, voorbeeldfunctie, assertiviteit, zelfstandig handelen, resultaatgerichtheid, samenwerkingszin, integratie in team, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, reflectievermogen, professioneel zelfbewustzijn

Beroepsgerichte competenties:
bewustzijn en inzicht in het effect van eigen emoties, normen, waarden en vooroordelen op het beroepsmatig handelen; een empathische beroepshouding; voorwaarden scheppen, waaronder patiënten/cliënten hun integriteit kunnen handhaven en het recht op zelfbeschikking kunnen uitoefenen; zich een deskundig oordeel vormen, gekenmerkt door kennis, zorgvuldigheid, realisme en bescheidenheid; dit wil zeggen: de grenzen van de eigen medische competentie kennen; bereidheid tot toetsing en bijsturing van eigen gedrag met betrekking tot professionele en ethische normen
 
Beroepsspecifieke competenties:
  • Kerncompetentie 1:De vroedvrouw begeleidt en bewaakt autonoom en globaal de gezonde vrouwen vanaf de bevruchting, vóór, tijdens en na de geboorte en de pasgeborenen. Zij bevordert ook de integratie van het gezin. (niveau 3)
    • Deelcompetentie 1.1: benadert de vrouw, haar gezin en omgeving op een geïndividualiseerde wijze
    • Deelcompetentie 1.6: geeft bij het beslissen en handelen prioriteit aan: de gezondheid van moeder en kind; de socioculturele context van de vrouw en het gezin; gegevens m.b.t. de omgeving waar de baring zal plaats hebben; respect voor de persoonlijkheid, de autonomie en de vrije keuze van de vrouw
    • Deelcompetentie 1.8: begeleidt de ouders en het gezin te tijdens de kraamperiode, rekening houdend met de veranderde omgeving, en de relatie te bevorderen tussen moeder, kind, en vader
  • Kerncompetentie 3: De vroedvrouw situeert de vrouw in haar familiale en sociale context. Zij herkent psychosociale crisissituaties. Zij begeleidt koppels met vruchtbaarheidsproblemen tijdens de medische behandeling. (niveau 3)
    • Deelcompetentie 3.2: herkent de socioculturele eigenheden van de vrouw en haar gezin, respecteert ze en tracht tegemoet te komen aan hun noden.
    • Deelcompetentie 3.3: schept vertrouwen ook in moeilijke situaties, en is ter beschikking van de vrouw en haar gezin voor advies. Respecteert en ondersteunt de vrouw in het nemen van beslissingen.
    • Deelcompetentie 3.4: overlegt, zo nodig, met een multidisciplinair team
  • Kerncompetentie 4: De vroedvrouw heeft een taak in de seksuele en relationele vorming van de jongeren. Zij stimuleert en bevordert de gezondheid van de vrouw, de moeder, het kind en het gezin. Zij informeert koppels met vruchtbarheidsproblemen. Zij begeleidt koppels met vruchtbaarheidsproblemen tijdens de medische behandeling. (niveau 3)
    • Deelcompetentie 4.1: informeert jongeren omtrent vruchtbaarheid, seksualiteit en relatievorming vanuit de fysiologische visie.
    • Deelcompetentie 4.8: verstrekt informatie aan koppels met vruchtbaarheidsproblemen omtrent mogelijkheden en alternatieven binnen het domein van de reproductieve geneeskunde op medisch, psychosociaal en ethisch vlak.
  • Kerncompetentie 5: De vroedvrouw neemt haar verantwoordelijkheid op voor de organisatie van haar werk alsook voor haar werkdomein. Zij werkt als actief lid samen in de hele structuur. (niveau 3)
    • Deelcompetentie: 5.2: plant en coördineert haar eigen werk, rekening houdend met de structuur waarin ze functioneert
  • Kerncompetentie 6: De vroedvrouw neemt actief deel aan de bewaking en de bevordering van de kwaliteit van zorg en draagt bij tot de ontwikkeling ervan. (niveau 3)
    • Deelcompetentie 6.4: herkent de belangen van haar beroep en informeert zich over de ontwikkeling van de professionele beleidsvisieKerncompetentie 8: De vroedvrouw coacht, als deel van een interdisciplinair team, studenten en collega’s om als professionele vroedvrouw in de gezondheidszorg te functioneren en op die manier een optimale perinatale zorgverlening te garanderen (niveau 3)
    • Deelcompetentie 8.2: is het formeel aanspreekpunt en handelt als rolmodel
    • Deelcompetentie 8.4: geeft mondelinge en schriftelijke feedback die gericht is op de competentiegroei van de student en/of beginnende beroepsbeoefenaar

Leerdoelen

De leerdoelen staan beschreven in de cursus.

Leerinhoud

In opleidingsonderdeel Gezondheidspromotie 6 is de student klaar om de workshop uit te voeren in de realistische beroepspraktijk aan echte doelgroepen. In samenwerking met de begeleiders uit de beroepspraktijk wordt de student geconfronteerd met de planning en organisatie nodig om een voorlichtingsprogramma te kunnen implementeren. De setting waar het programma doorgaat, kan zowel in binnen- of in buitenland zijn afhankelijk van het stage programma en de voorkeur van de student. De student kan in dit ganse proces zelfstandig functioneren, stelt zich assertief op, kan zich integreren in een team en toont de nodige samenwerkingszin, waaruit blijkt dat op het einde van dit semester de student klaar is om als beginnend gezondheidspromotor aan de slag te gaan.

Studiematerialen (lijst)

Gezondheidspromotie 6Verplicht
  • Auteur: (praktijk)lectoren bachelor in de vroedkunde
Veilig bevallenVerplicht€ 24,95
  • Auteur: B. Smulders, M. Croon
Veilig door de kraamtijd en de eerste maanden na de bevallingVerplicht€ 27,99
  • Auteur: B. Smulders, M. Croon
Veilig zwangerVerplicht€ 27,95
  • Auteur: B. Smulders, M. Croon
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Zie Studiematerialen (lijst)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen74,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Projectopdracht: Zie details in cursus gezondheidspromotie 6.
Voor verdere informatie: zie toetsplan bachelor in de vroedkunde en de toetsmatrijs van Gezondheidspromotie 6 (cfr. digitale leeromgeving)