Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Algemene vorming 610568/1600/1819/1/31
Studiegids

Algemene vorming 6

10568/1600/1819/1/31
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Gooris Giovanna
Andere co-titularis(sen): Bernaerts An, De Bock Vanessa
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 18,00

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Algemene vorming 3 EN geslaagd voor Algemene vorming 4 EN geslaagd voor Basistheorie en -praktijk 3 EN geslaagd voor Basistheorie en -praktijk 4 EN geslaagd voor Beroepsspecifieke theorie en praktijk 3 EN geslaagd voor Beroepsspecifieke theorie en praktijk 4 EN ((geslaagd voor Professionele vorming 3 EN geslaagd voor Professionele vorming 4) OF geslaagd voor Professionele vorming II).

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd:
Algemene Vorming 5
Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben afgerond:
Algemene Vorming 3
Algemene Vorming 4
Basistheorie en -praktijk 3
Basistheorie en -praktijk 4
Beroepsspecifieke theorie en praktijk 3
Beroepsspecifieke theorie en praktijk 4
Professionele Vorming II

Eindcompetenties (tekst)

In het DLR van de opleiding Vroedkunde zijn de 11 leerresultaten afgezet tegen de Dublin-descriptoren voor de bachelor opleiding. De opleiding Vroedkunde baseert zich in de uitwerking van het programma op 8 kerncompetenties onderverdeeld in deelcompetenties (DC's) waarin vervolgens de benodigde attitudes, kennis en vaardigheden worden aangeduid. De 8 KC’s sluiten goed aan en zijn geconcordeerd t.o.v. de leerresultaten in het Vlaamse opleidingsprofiel dd. 2014. Alle elementen uit het kader zijn aantoonbaar terug te vinden in de 8 KC’s die de opleiding hanteert.

In dit opleidingsonderdeel werkt de student aan de ontwikkeling van de volgende eindcompetenties:

Algemene competenties:
Stressbestendigheid,zelfkennis,contactbereidheid,empathie,geduld,geruststellend vermogen,motiverend vermogen,betrouwbaarheid,eerlijkheid,openheid,relativeringsvermogen,flexibiliteit,integriteit,loyaliteit,objectiviteit,correctheid,respect,tolerantie,voorbeeldfunctie,assertiviteit,kordaatheid,zelfzekerheid,besluitvaardigheid,beslissingsvermogen,zelfstandig handelen,creativiteit,resultaatgerichtheid,effectiviteit,accuraatheid,efficiëntie,duidelijkheid,organisatievermogen,initiatief nemen,milieubewustzijn,samenwerkingszin,integratie in team,verantwoordelijkheidszin,veiligheidsbewustzijn,wetenschappelijke ingesteldheid,kritische ingesteldheid,reflectievermogen,leergierigheid,professioneel zelfbewustzijn

Beroepsgerichte competenties:
bewustzijn en inzicht in het effect van eigen emoties, normen, waarden en vooroordelen op het beroepsmatig handelen; een empathische beroepshouding; voorwaarden scheppen, waaronder patiënten/cliënten hun integriteit kunnen handhaven en het recht op zelfbeschikking kunnen uitoefenen; zich een deskundig oordeel vormen, gekenmerkt door kennis, zorgvuldigheid, realisme en bescheidenheid; dit wil zeggen: de grenzen van de eigen medische competentie kennen; bereidheid tot toetsing en bijsturing van eigen gedrag met betrekking tot professionele en ethische normen

Beroepsspecifieke competenties:
  • Kerncompetentie 3: De vroedvrouw situeert de vrouw in haar familiale en sociale context. Zij herkent psychosociale crisissituaties. Zij begeleidt koppels met vruchtbaarheidsproblemen tijdens de medische behandeling.
    • Deelcompetentie 3.4: overlegt, zo nodig, met een multidisciplinair team
  • Kerncompetentie 6: De vroedvrouw neemt actief deel aan de bewaking en de bevordering van de kwaliteit van zorg en draagt bij tot de ontwikkeling ervan.
    • Deelcompetentie 6.1: is op de hoogte van kwaliteitsnormen en handelt volgens deze criteria
    • Deelcompetentie 6.2: wendt haar kennis en klinische ervaring aan om concrete situaties te herkennen- motiveert de acties die ze onderneemt en evalueert de bekomen resultaten- onderzoekt en evalueert de efficiëntie van haar handelen en attitude
  • Kerncompetentie 8: De vroedvrouw coacht, als deel van een interdisciplinair team, studenten en collega's om als professionele vroedvrouw in de gezondheidszorg te functioneren en op die manier een optimale perinatale zorgverlening te garanderen.
    • Deelcompetentie 8.2: is het formeel aanspreekpunt en handelt als rolmodel
    • Deelcompetentie 8.4: geeft mondelinge en schriftelijke feedback die gericht is op de competentiegroei van de student en/of beginnende beroepsbeoefenaar
    • Deelcompetentie 8.5: bewaakt het leerproces en zorgt voor aanvullingen van ontbrekende deskundigheid

Leerdoelen

Departementaal werden de doelen voor de IPSIG week vastgelegd. Deze zijn terug te vinden in het werkboek IPSIG.

Leerinhoud

Binnen opleidingsonderdeel Algemene vorming 6 vinden we de IPSIG module waarin de teamrollen als samenwerker in de gezondheidszorg getraind worden binnen samengestelde teams uit alle afstudeerrichtingen binnen de gezondheidzorg. Dit met als hoogste doel zorg voor de zorgvragertot een hoogwaardig kwalitatief niveau te brengen.

Studiematerialen (lijst)

Algemene Vorming 6Verplicht
  • Auteur: (praktijk)lectoren bachelor in de vroedkunde
Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorgVerplicht€ 25,15
  • Auteur: Tsakitzidis, G en Van Royen, P
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen32,00 uren
  • Opmerking: Voor de studenten die effectief deelnemen aan de IPSIG module in België in de week van 11.03.2019, zal de student een factuur worden bezorgd door de boekhouding van AP voor een bedrag tussen de €13 en €18.
Werktijd buiten de contacturen46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht100,00
Semester 2Projectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Porjectopdracht: IPSIG staat voor ‘Interprofessioneel Samenwerken In de Gezondheidszorg’. Wat dat precies inhoudt, wordt nauwkeurig beschreven in het handboek ‘Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg’. In het boek kan je de fundamenten, bouwstenen en de praktische aanpak van de module terugvinden.

Het handboek is verplichte literatuur, omdat je de inhouden nodig hebt om de taken te kunnen uitvoeren. Je vindt er ook de competenties en leerdoelen terug die tijdens deze module voor ogen worden gehouden evenals de evaluatiecriteria van de verschillende elementen van het portfolio (vanaf p. 141).

Het werkboek omvat de gedetailleerde versie van het organisatieschema (wanneer je waar moet zijn, is het hoorcollege, of werken we in leer- en studiegroepen), een beschrijving van de activiteiten per dag, de portfolio-elementen, de evaluatiedocumenten, bijlagen en handige tips om je portfolio en opdrachten tot een goed einde te brengen.