Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Zwangerschap 129743/1600/1819/1/44
Studiegids

Zwangerschap 1

29743/1600/1819/1/44
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Titularis: Gooris Giovanna
Andere co-titularis(sen): Bernaerts An, Bernaerts Brigitte, Boeynaems Els, Brouns Miek, De Bock Vanessa, Driessen Els, Goiris Johan, Meyvis Inge, Rimaux Sophie, Van de Craen Natacha, Vanden Bergh Leen, Van Doninck Caroline, van Gils Yannic, Van Leugenhaege Luka, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 225,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student benoemt de verloskundige parameters tijdens het prenataal onderzoek in het 2de trimester van de zwangerschap
De student benoemt de verschillende fasen in de ontwikkeling van het ongeboren kind per specifiek lichamelijk stelsel
De student bepaalt de zwangerschapsduur op basis van de fundushoogte van een vooropgestelde casus
De student berekent de zwangerschapsduur aan de hand van de zwangerschapsschijf
De student berekent de zwangerschapsduur op basis van de regel van Naegle
De student beschrijft de functionele veranderingen van het menselijk lichaam tijdens de zwangerschap
De student beschrijft de signalen die het begin van de arbeid kunnen aankondigen
De student beschrijft de verschillende fasen van de embryonale ontwikkeling
De student beschrijft en verduidelijkt de bloedsomloop bij het ongeboren kind
De student beschrijft wat gezonde voeding inhoudt op basis van de voedingsdriehoek
De student demonstreert de handgrepen van Leopold en handelt volgens de basisprincipes van zorg
De student demonstreert het opnemen van de bloeddruk en handelt volgens de basisprincipes van zorg
De student evalueert voeding- en levensstijl en geeft gepast advies
De student identificeert de anatomie en fysiologie van de voortplantingsorganen
De student identificeert de anatomie en fysiologie van het ademhalingsstelsel
De student identificeert de anatomie en fysiologie van het cardiovasculair stelsel
De student onderkent de normaalwaarden van de vitale parameters
De student onderkent de verschillende elementaire voedingsstoffen
De student rubriceert de verschillende methoden tot het vaststellen van de zwangerschapsduur
De student schetst de verschillende fasen van ovulatie tot implantatie
De student verduidelijkt de diagnosemogelijkheden van een beginnende zwangerschap
De student verduidelijkt de symptomen van een beginnende zwangerschap
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student beschrijft de metingen bij een structurele echografie tijdens het tweede trimester van de zwangerschap
De student beschrijft de normaalwaarden van de routine (laboratorium) onderzoek bij het eerste prenataal onderzoek in het 1e trimester van de zwangerschap op basis van een vooropgestelde casus
De student hanteert de verloskundige indicatielijst
De student ordent en beschrijft de stappen in een eerste prenataal onderzoek in het 1e trimester van de zwangerschap op basis van een vooropgestelde casus
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student demonstreert een bloedname en handelt volgens de basisprincipes van zorg
4. Psychosociale context
De student (herkent en) beschrijft psychologische en psychosociale veranderingen van de vrouw tijdens de zwangerschap
5. Ethiek en wetgeving
De student schetst belangrijke rechten en plichten in de zwangerschap; nml zwangerschapsverlof, arbeidsongeschiktheid, aangifte kraamgeld
6. Gezondheidspromotie
De student evalueert voeding- en levensstijl en geeft gepast advies
De student informeert de vrouw en partner correct en geeft efficiënte instructies bij signalen van beginnende arbeid
De student onderkent de verschillende niveaus van preventie en kan zo via neutraal gebalanceerde informatie preventie stimuleren van zwangerschapsgerelateerde aandoeningen
De student verklaart wat 'een holistische visie' inhoudt
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student hanteert de SBAR-methode bij het communiceren met andere hulpverleners
De student reproduceert de organisatie van de prenatale zorg in ons land
8. Coaching
De student past de verschillende elementaire sociale vaardigheden toe binnen verschillende gesprekstechnieken
10. Evidence-based zorg
De student beschrijft verschillende verloskundige modellen en kan de onderlinge verschillen benoemen
De student definieert het begrip evidence based midwifery
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student hanteert een wetenschappelijk onderbouwd model bij het plannen van de zorg op basis van een vooropgestelde casus

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de fysiologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de zwangerschap. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: embryologie, seksualiteit en relatiebeleving, een prenatale consultatie, de organisatie van de gezondheidszorg, vitale parameters....
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op het nemen van de bloeddruk, het beluisteren van de foetale harttonen, de handgrepen van Leopold, de basismetingen bij een echo enz.
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur.

Studiematerialen (lijst)

Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 90,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Gespreksvaardigheden voor verloskundigenVerplicht€ 27,50
  • Auteur: Merkx, J.
Gezondheidsbevordering en zelfmanagement door verpleegkundigen en verpleegkundig specialistenVerplicht€ 59,95
  • Auteur: Sassen, B.
Leerboek intensive-care-verpleegkunde neonatologieVerplicht€ 141,00
  • Auteur: G.T.W.J. van den Brink, I.J. Hankes Drielsma, S.G.M. van Driessen, E. te Pas
Obstetrie en gynaecologie: de voortplanting van de mens.Verplicht€ 159,50
  • Auteur: Heineman, M.J., e.a.
Onderzoek in de gezondheidszorgVerplicht€ 41,50
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Verloskunde (boek + CD ROM)Verplicht€ 24,02
  • Auteur: G. Essed, Ch. Pfaff, Y.C.M. Roselaers & M. kruithof
Voeding bij gezondheid en ziekteVerplicht€ 65,50
  • Auteur: N. Stegeman
Coëlho: Zakwoordenboek der geneeskundeAanbevolen€ 39,90
  • Auteur: A.A.F. Jochems, e.a.
Veilig zwangerAanbevolen€ 29,99
  • Auteur: B. Smulders, M. Croon
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges72,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren12,00 uren
  • Opmerking: 4x2h casestudy
    4h sportdag
Werktijd buiten de contacturen135,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets80,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie20,00Stationsproeven.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd wanneer dit roostermatig mogelijk is. Anders wordt het een reguliere schriftelijke bevraging.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie20,00Stationsproeven.

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Als de student niet geslaagd is op het gehele opleidingsonderdeel, maar op één van de deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) een cijfer van 10 of meer op 20 behaalde, dan wordt dat punt mee overgenomen naar de tweede examenperiode van hetzelfde academiejaar. De student dient dus enkel de niet behaalde toetsvormen te herkansen.