Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Postpartale periode 129745/1600/1819/1/15
Studiegids

Postpartale periode 1

29745/1600/1819/1/15
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Titularis: Van Doninck Caroline
Andere co-titularis(sen): Adriaensens Stijn, Bernaerts An, Brouns Miek, De Bock Vanessa, De Groote Bert, Driessen Els, Gooris Giovanna, Meyvis Inge, Rimaux Sophie, Van de Craen Natacha, van Gils Yannic, Van Leugenhaege Luka, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 225,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student beschrijft de fysiologie van het normale kraambed
De student beschrijft de samenstelling en soorten kunstvoeding
De student bespreekt vanuit vakliteratuur de verschillende onderzoeksmethoden en kan de verschillen hiertussen aanduiden
De student demonstreert de begeleiding van borstvoeding en het afkolven van melk en handelt volgens de basisprincipes van zorg
De student demonstreert het bereiden en toedienen van kunstvoeding en handelt volgens de basisprincipes van zorg
De student filtert de belangrijkste observaties uit het moeder-kind dossier
De student geeft het vaccinatieschema van het kind weer
De student identificeert de verschillende stappen bij het neurologisch onderzoek van de neonaat
De student kan ouders adviezen geven m.b.t. de preventie van wiegendood en het optimaliseren van de veiligheid van het kind
De student legt de neonatale screening uit
De student verklaart fysiologische icterus
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student benoemt de cardiovasculaire en respiratoire aandachtspunten bij de neonaat
De student beschrijft het fysiologische bilirubine metabolisme
De student demonstreert de hygiënische zorgen aan de pasgeborene en bijhorende observaties en handelt volgens de basisprincipes van zorg
De student demonstreert de wondzorg met verwijderen van hechtingen en handelt volgens de basisprincipes van zorg
De student demonstreert het wentelen en translateren op een ergonomische wijze en handelt volgens de basisprincipes van zorg
De student kan het fysiologisch verloop van het wondgenezingsproces beschrijven
De student onderkent de normaalwaarden van de fysische parameters van de neonaat: ademhaling, hartritme, temperatuur en thermoregulatie
4. Psychosociale context
De student beschrijft de psycho-motorische ontwikkeling van het jonge kind
De student formuleert de invloed van geboorte op het vlak van ouderschapsbeleving, partnerrelatie en familiale context
5. Ethiek en wetgeving
De student schetst de wetgeving rond relatie- en samenlevingsvormen
De student benoemt de afstammingswetgeving
De student beschrijft de wetgeving m.b.t. kennisgeving en aangifte van geboorte
De student legt de wetgeving rond vaccinatie uit
6. Gezondheidspromotie
De student beschrijft de psychologische veranderingen tijdens het kraambed
De student formuleert de basisprincipes van vaste voeding bij de zuigeling
De student geeft advies over seksualiteit tijdens het kraambed
De student somt de gevolgen van zwangerschap, arbeid en bevalling op seksueel vlak
10. Evidence-based zorg
De student beschrijft vanuit vakliteratuur de verschillende dataverzamelingstechnieken en kan de verschillen hiertussen aanduiden

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de fysiologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de postpartale periode. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: de 10 vuistregels van de borstvoeding, het neurologische onderzoek van de neonaat, de wetgeving met betrekking tot kennisgeving en aangifte van de geboorte...
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op het geven van hulp en advies bij borstvoeding, het gebruik van draagdoeken, een babybad... 
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur.

Studiematerialen (lijst)

Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 90,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Gespreksvaardigheden voor verloskundigenVerplicht€ 36,11
  • Auteur: Merkx, J.
Gezondheidsbevordering en zelfmanagement door verpleegkundigen en verpleegkundig specialistenVerplicht€ 59,95
  • Auteur: Sassen, B.
Leerboek intensive-care-verpleegkunde neonatologieVerplicht€ 141,00
  • Auteur: G.T.W.J. van den Brink, I.J. Hankes Drielsma, S.G.M. van Driessen, E. te Pas
Obstetrie en gynaecologie: de voortplanting van de mens.Verplicht€ 159,50
  • Auteur: Heineman, M.J., e.a.
Onderzoek in de gezondheidszorgVerplicht€ 41,50
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Vroedkunde: normale baring en kraambed.Verplicht€ 39,00
  • Auteur: Bogaerts, A., Geerdens, L., Gooris, F.
Breastfeeding and human lactationAanbevolen
  • Auteur: Karen Wambach, Jan Riordan
Logisch en kritisch denkenAanbevolen€ 14,50
  • Auteur: Simon Burgers
Veilig door de kraamtijd en de eerste maanden na de bevallingAanbevolen€ 27,99
  • Auteur: B. Smulders, M. Croon
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen181,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs.
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)10,00Evidence based werken in de verloskunde
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie20,00Stationsproeven
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs.
Tweede examenperiodeProjectopdracht10,00Evidence based werken in de verloskunde
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie20,00Stationsproeven

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Als de student niet geslaagd is op het gehele opleidingsonderdeel, maar op één van de deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) een cijfer van 10 of meer op 20 behaalde, dan wordt dat punt mee overgenomen naar de tweede examenperiode van hetzelfde academiejaar. De student dient dus enkel de niet behaalde toetsvormen te herkansen.