Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Vrouw als vrouw 129747/1600/1819/1/83
Studiegids

Vrouw als vrouw 1

29747/1600/1819/1/83
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bernaerts Brigitte
Andere co-titularis(sen): Bernaerts An, De Bock Vanessa, Meyvis Inge, Van Leugenhaege Luka
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student identificeert de verschillende onderdelen van het zenuwstelsel
De student beschrijft de anatomie en de fysiologie van het spijsverteringsstelsel
De student beschrijft de anatomie en de fysiologie van het urinair stelsel
De student beschrijft de anatomie en de fysiologie van het zenuwstelsel
De student identificeert de anatomie en fysiologie van het spijsverteringsstelsel
De student identificeert de verschillende onderdelen van het urinair stelsel
De student legt aan de hand van een schema het transitieproces van de menopauzale vrouw uit
De student voert een anamnesegesprek uit bij een dame in de pre-, per of postmenopauzale periode a.d.h.v. de internationale Green Climacteric Scale
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student maakt een onderscheid tussen typische en atypische klachten gelinkt aan het menopauzaal transitieproces
6. Gezondheidspromotie
De student integreert vakinhoudelijke en vakoverschrijdende kennis, vaardigheden om te komen tot een optimaal advies- en behandelpan
10. Evidence-based zorg
De student zoekt op een gerichte en methodische wijze vak- en wetenschappelijke bronnen en literatuur op en beoordeelt de relevantie ervan om toe te passen in het op te stellen advies- en behandelplan
De student past beschrijvende analyse toe op een ter beschikking gestelde databank

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de fysiologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de vrouw. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: hormonale veranderingen, het spijsverteringsstelsel...
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op het opstellen van een behandel- en adviesplan.
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur.

Studiematerialen (lijst)

Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Gespreksvaardigheden voor verloskundigenVerplicht€ 36,11
  • Auteur: Merkx, J.
Gezondheidsbevordering en zelfmanagement door verpleegkundigen en verpleegkundig specialistenVerplicht€ 59,95
  • Auteur: Sassen, B.
Hormoonbalans voor vrouwenVerplicht€ 19,50
  • Auteur: Barbara Havenith
Obstetrie en gynaecologie: de voortplanting van de mens.Verplicht€ 159,50
  • Auteur: Heineman, M.J., e.a.
Onderzoek in de gezondheidszorgVerplicht€ 41,50
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Coëlho: Zakwoordenboek der geneeskundeAanbevolen€ 39,95
  • Auteur: A.A.F. Jochems, e.a.
Logisch en kritisch denkenAanbevolen€ 14,50
  • Auteur: Simon Burgers
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges13,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets30,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs.
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Info- en behandelplan
Semester 2Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)20,00Anamnese en dataverzameling
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets30,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs.
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Info- en behandelplan
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00Anamnese en dataverzameling

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Als de student niet geslaagd is op het gehele opleidingsonderdeel, maar op één van de deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) een cijfer van 10 of meer op 20 behaalde, dan wordt dat punt mee overgenomen naar de tweede examenperiode van hetzelfde academiejaar. De student dient dus enkel de niet behaalde toetsvormen te herkansen.