Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Werkplekleren 129750/1600/1819/1/88
Studiegids

Werkplekleren 1

29750/1600/1819/1/88
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Titularis: Vanden Bergh Leen
Andere co-titularis(sen): Bernaerts An, Bernaerts Brigitte, Brouns Miek, De Bock Vanessa, Driessen Els, Gilles Karen, Gooris Giovanna, Meyvis Inge, Rimaux Sophie, Truyman Kim, Van de Craen Natacha, Van den Branden Laura, Van Doninck Caroline, Van Leugenhaege Luka, Van Vlierberghe Sarah, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 375,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan het onderdeel 'stage' van dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd of een hiervoor een vrijstelling hebben verworven:

  • Zwangerschap 1
  • Arbeid en bevalling 1
  • Postpartale periode 1
  • Algemene farmacologie, toxicologie en teratologie 1

Als voorwaarde om de stage te mogen aanvatten dient de student geslaagd te zijn op de som van de resultaten van de stationsproeven van Zwangerschap 1, Arbeid en bevalling 1 en Postpartale periode 1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student bereidt de vrouw en pasgeborene voor en zet het benodigde materiaal klaar
De student bereidt vrouw en pasgeborene correct voor op ontslag en zorgt daarbij voor correcte opvolging i.f.v. continuïteit van zorg
De student berekent, maakt klaar en dient medicatie toe aan de vrouw en/ of pasgeborene en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student geeft correct en op gepaste wijze hulp en advies bij borstvoeding
De student geeft correct en op gepaste wijze hulp en advies bij het afkolven van moedermelk (manueel, elektrisch) en bij het bewaren, manipuleren en toedienen van afgekolfde moedermelk
De student geeft correct en op gepaste wijze hulp en advies bij het toedienen, klaarmaken, bewaren en manipuleren van kunstvoeding
De student geeft correct voorlichting over (en leert vaardigheden aan m.b.t.) bekkenbodemeducatie
De student heeft kennis en inzicht in de indicatie, nevenwerking, dosis en wijze van inname van medicatie
De student interpreteert de verzamelde gegevens correct (en stelt een (differentiaal) diagnose op)
De student rapporteert correct en op gepaste wijze de gegevens of uitgevoerde zorg mondeling
De student rapporteert correct en op gepaste wijze de gegevens of uitgevoerde zorg schriftelijk (dossier)
De student ruimt materiaal en kamer correct op en installeert vrouw en pasgeborene comfortabel
De student stelt een zorgplan op om de zorg voor te bereiden
De student verzamelt op een systematische manier alle nodige gegevens en (vitale, fysische en verloskundige) parameters van de vrouw en pasgeborene
De student voert correct bloed- en/ of staalafnames bij de pasgeborene uit en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student voert correct bloed- en/ of staalafnames bij de vrouw uit en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student voert correct de hygiënische verzorging uit van de pasgeborene tijdens een normaal laagrisico kraambed
De student voert correct de hygiënische verzorging uit van de vrouw tijdens een normaal laagrisico kraambed
De student voert de opname van vrouw en pasgeborene na de geboorte correct uit en heeft daarbij aandacht voor de continuïteit van zorg
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student consulteert op basis van de risicodetectie een vroedvrouw of arts (en verwijst gepast en tijdig door indien geïndiceerd)
De student detecteert (potentiële) risico's en complicaties die een bedreiging kunnen zijn voor het fysiologisch verloop van de kraamtijd
De student reageert correct en op gepaste wijze tijdens spoedsituaties (binnen de eigen bevoegdheid) tot de vroedvrouw of arts het overneemt
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student bereidt de zorg en zorgvrager correct en in een goed tempo voor in een pathologische (crisis)situatie en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student dient correct bloed en bloedderivaten toe en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student dient correct fototherapie toe en geeft daarbij de nodige voorlichting
De student dient de hygiënische zorgen toe aan de vrouw na sectio of bij complicaties
De student voert de verpleegkundige handelingen correct uit en geeft daarbij de nodige voorlichting (o.a. infuus, blaassonde, wondzorg)
4. Psychosociale context
De student biedt ondersteuning bij baby blues, hechting, transitie naar ouderschap en relationele veranderingen
De student herkent psychosociale crisissituaties, biedt ondersteuning en reageert correct
De student toont respect en empathie voor de culturele achtergrond, waarden en normen van de vrouw, haar gezin en de omgeving
5. Ethiek en wetgeving
De student gaat gepast om met de eigen waarden en normen in het verloskundig handelen
De student handelt correct volgens de juridische en deontologische normen en regels betreffende de uitoefening van het beroep
De student maakt ethische situaties bespreekbaar
De student respecteert het beroepsgeheim
6. Gezondheidspromotie
De student gaat de kwaliteit en relevantie van bestaand voorlichtingsmateriaal aan de hand van checklists die werden toegelicht in Nova Vida 1
De student empowert de vrouw en haar gezin en stimuleert zelfzorg
De student geeft correct voorlichting over en leert vaardigheden aan m.b.t. de verzorging en de fysiologische veranderingen van vrouw en pasgeborene
De student geeft op gepaste wijze en op het gepaste moment informatie en advies en helpt gezinnen om geïnformeerde keuzes te maken
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student communiceert correct (mondeling en/of schriftelijk) met collega's, artsen en andere zorgverleners
De student voert correct administratieve, organisatorische en coördinerende taken uit
De student werkt samen met collega's, artsen en andere zorgverleners om continuïteit en efficiëntie van zorg te garanderen
8. Coaching
De student geeft feedback op een gepaste manier
De student is een voorbeeld voor medestudenten
9. Professionalisering
De student doet aan zelfreflectie en stuurt zo nodig het eigen handelen bij
De student stelt een persoonlijk ontwikkelingsplan op en werkt actief aan de eigen professionele groei
De student vraagt op een gepaste manier feedback en gaat daar constructief mee om
10. Evidence-based zorg
De student analyseert kritisch de zorgverlening
De student handelt correct vanuit 'evidence based midwifery practice'
De student integreert de geleerde theorie in de praktijk
De student refereert correct uit de literatuur volgens de gevraagde richtlijnen
De student werkt mee aan de registratie van gegevens die als doel hebben de perinatale zorgverlening te optimaliseren
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student is besluitvaardig
De student is betrouwbaar en heeft verantwoordelijkheidszin
De student is flexibel
De student is zelfstandig en neemt gepast initiatief
De student organiseert correct de totaalzorg van vrouw en pasgeborene
De student past correct volgende basisprincipes toe: hygiëne, steriliteit, comfort, veiligheid, ergonomie, economie, ecologie
De student plant en voert de zorg uit volgens de principes van het methodisch handelen: bewust, systematisch, procesmatig en doelgericht

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. Werkplekleren 1 is een jaaroverschrijdend opleidingsonderdeel waar de competentiegroei van de student centraal staat. In dit opleidingsonderdeel staat kritische reflectie op het eigen leerproces centraal.

  • In het kader van onze visie op leren waarin we de zelfstandigheid en de eigen verantwoordelijkheid van de studenten hoog in het vaandel dragen, willen we de student verplicht een aantal uren zelfstandig laten oefenen in het vaardigheidslab onder de vorm van ZOEFS (zelfstandige oefenmomenten). Bij het oefenen is het zinvol met medestudenten te oefenen van hetzelfde of de andere trajecten. Studenten kunnen elkaar helpen en bijsturen. Oudere-jaarsstudenten kunnen de rol van mentor opnemen t.o.v. jongere-jaarsstudenten. Op bepaalde momenten is er tevens een (praktijk)lector aanwezig die geraadpleegd kan worden bij eventuele vragen of onduidelijkheden
  • In de stages voert de student gedurende een bepaalde periode taken uit in een reële werksituatie. De stage heeft als doel om de opgedane kennis en de verworven competenties vanuit de andere opleidingsonderdelen te integreren en te toetsten aan de realiteit en verder in te oefenen. Verschillende stagedisciplines komen in dit opleidingsonderdeel aan bod zoals materniteit en gynaecologie. Studenten komen ook al in aanraking met het info- en begeleidingscentrum Nova Vida (novavida.be).

Studiematerialen (lijst)

Gezondheidsbevordering en zelfmanagement door verpleegkundigen en verpleegkundig specialistenVerplicht€ 59,95
  • Auteur: Sassen, B.
Onderzoek in de gezondheidszorgVerplicht€ 41,50
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Rekenen in de gezondheidszorgVerplicht€ 21,50
  • Auteur: Vermaat, J.H., Weierink, J.H.
Coëlho: Zakwoordenboek der geneeskundeAanbevolen€ 39,95
  • Auteur: A.A.F. Jochems, e.a.
Logisch en kritisch denkenAanbevolen€ 14,50
  • Auteur: Simon Burgers
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges7,00 uren
Practicum en/of oefeningen45,00 uren
  • Opmerking: Zelfstandig oefenen in het vaardigheidslab
Werkplekleren en/of stage187,50 uren
  • Opmerking: Stage
Werktijd buiten de contacturen135,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)10,00Opdracht rond het geven van neutraal gebalanceerde informatie op basis van een casus op de werkplek. Het niet of laattijdig indienen van de stageboekopdracht, resulteert in een 0 op 20 op deze stageboekopdracht. De student is gebonden aan het beroepsgeheim dat geldt voor werkers in de gezondheidszorg. Zo dienen bijvoorbeeld gegevens verkregen uit onderzoek onder patiënten of onder artsen geanonimiseerd in deze opdracht te worden opgenomen. Indien het beroepsgeheim niet wordt gerespecteerd, resulteert dit in een 0 op deze opdracht!
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)10,00Stageboeken. Het niet of laattijdig indienen van een stageboek (reflectieopdracht), resulteert in een 0 op 12 op het desbetreffende stageboek. De student is gebonden aan het beroepsgeheim dat geldt voor werkers in de gezondheidszorg. Zo dienen bijvoorbeeld gegevens verkregen uit onderzoek onder patiënten of onder artsen geanonimiseerd in de reflectieopdracht te worden opgenomen. Indien het beroepsgeheim niet wordt gerespecteerd, resulteert dit in een 0 op het desbetreffende stageboek!
AcademiejaarStage55,00Binnen de stages worden al de leerresultaten vanuit het Vlaamse opleidingsprofiel geïntegreerd getoond en getoetst. Per geplande stage wordt er een stage-evaluatie opgemaakt. De stage-evaluatie is de synthese van de dagevaluaties van de stagementor(en), de reflecties van de student en de evaluaties van de stagebegeleider en omvat attitude, kennis en vaardigheden. De evaluatie gebeurt aan de hand van heldere evaluatiecriteria. De student vult hiertoe dagelijks een begeleidingsformulier in; de stagebegeleider/mentor vult aan indien nodig en focust daarbij op concreet waarneembaar gedrag. De student voert de data (in de vorm van xx.xx.xxxx) van de verkregen feedback in de evaluatiebundel, telkens per gedragsindicator, zodat hij zijn groeiproces kan visualiseren. Wanneer hij een gedragsindicator beheerst, plaatst hij – in samenspraak met de stagebegeleider van de school – een vinkje; alle vinkjes samen leveren een som op, die de eindscore van dat stageblok bepaalt. Positief aan dit systeem is dat studenten zelf op zoek gaan naar mogelijkheden om bepaalde zaken te kunnen aanvinken en zo het eigen leerproces in eigen handen nemen. Het 0-1-scoresysteem wordt ook hier gehanteerd. Aan de hand van beslisbomen (cfr. digitap), die voortvloeien uit de procentuele opbouw in de competentiegroeikaart, worden de bekomen resultaten per leerresultaat omgezet in een cijfer voor dat stageblok. De vooropgestelde uren (zoefen, stage en nova vida) dienen gepresteerd te worden wil de student in aanmerking komen om te slagen voor dit opleidingsonderdeel aangezien essentiële eindcompetenties worden getoetst. Het niet volledig presteren van de stage-uren resulteert in een beoordeling van 0/20 op dit opleidingsonderdeel. Indien de student zich niet, cfr. de afspraken in het stappenplan, inplant en voorbereidt voor een stage voorbespreking, resulteert dit in een -2 op het eindcijfer van de evaluatiebundel van dit stageblok. Het laattijdig indienen van de evaluatiebundel (zie inhoud in het stagereglement), resulteert in een -5 op het eindcijfer van de evaluatiebundel van dit stageblok.
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie25,00Aan het einde van dit opleidingsonderdeel volgt het assessment in de vorm van een simulatie waarbij verschillende vaardigheden geïntegreerd worden. Voor verdere informatie: zie toetsplan bachelor in de vroedkunde en de toetsmatrijs van Werkplekleren 1 (cfr. digitap).

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Het stagereglement is opgenomen in digitap. De inhoud van dit reglement is bindend. De procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” zoals raadpleegbaar op digitap moet worden nageleefd.

Deelname en afronden van de verschillende toetsonderdelen is verplicht. In het geval één van de onderdelen niet werd volbracht, wordt het opleidingsonderdeel beoordeeld met een 0/20.