Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Leersupervisie 125204/1650/1819/1/83
Studiegids

Leersupervisie 1

25204/1650/1819/1/83
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Postgraduaat Supervisie-Intervisie-Coaching, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 30,00 uren

Korte omschrijving

In een leer-supervisiegroep van maximaal 5 deelnemers staan we onder leiding van een ervaren senior leersupervisor stil bij werk, en leervragen die we ontmoeten in onze praktijk.

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd voor Fundamentele kaders OF simultaan te volgen met Fundamentele kaders.

Eindcompetenties (tekst)

1. De reflectieve begeleider kan de diversiteit van supervisanten op een constructieve wijze hanteren 

2. De reflectieve begeleider kan een krachtige leeromgeving scheppen;
3. De reflectieve begeleider ken de inbreng van een supervisant tot een supervisievraag ontwikkelen, vasthouden en begrenzen.

4. De reflectieve begeleider kan de werkcontext, supervisiecontext en andere relevante contexten hanteren;
5. De reflectieve begeleider kan het eigen handelen als supervisor expliciteren en verantwoorden (schriftelijk en mondeling)
6. De reflectieve begeleider kan zelfstandig de eigen professionele ontwikkeling als reflectieve begeleider vormgeven.

Leerdoelen

• Zelfstandig kunnen, organiseren, uitvoeren en evalueren van supervisie en coaching is het hoofddoel.

Leerinhoud

Leersupervisie is gericht op het leren superviseren en geven van coaching. Zelfstandig kunnen, organiseren, uitvoeren en evalueren van supervisie en coaching is het hoofddoel. Evenals bij ´gewone´ supervisie en coaching is er sprake van een pendelbeweging tussen de werksituatie (het superviseren van supervisanten of het geven van coaching) en de leersituatie (leersupervisie).

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De ingediende leer,- en werkvragen worden samen met de reflecties op de bijeenkomsten als studiemateriaal gebruikt.
Waar noodzakelijk en afhankelijk van het thema dat aan bod komt zal bijkomende relevante literatuur aangereikt worden.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00