Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Leertherapie 125260/1653/1819/1/26
Studiegids

Leertherapie 1

25260/1653/1819/1/26
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Postgraduaat Werken met de context, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Simons Hedda, Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 12,00 uren

Korte omschrijving

Als gezinsbegeleider/ contextwerker wordt je geconfronteerd met thema’s die in je eigen leven eveneens een rol spelen. Leertherapie kan helpend om een onderscheid te leren maken tussen de eigen thema’s en die van de cliënt.

Volgtijdelijkheid

geslaagd of gedelibereerd voor Theoretische modellen en uitgangspunten 1 OF simultaan te volgen met Theoretische modellen en uitgangspunten 1.

Eindcompetenties (tekst)

1. De student heeft besef en zicht op eigen ‘grondvormen’ en kan deze hanteren in een professionele relatie.
a. De student kan betekenis geven aan het eigen genogram.
b. De student heeft zicht op het eigen functioneren met betrekking tot grenzen en conflicten.
2. De student heeft inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van het eigen beroepsspecifieke functioneren.
3. De student beschikt over reflectieve vaardigheden.

Leerdoelen

Bewust worden van de eigen relatiepatronen zodat de eigen interventies niet worden verstoord door eigen onbewuste projecties.
• Onderzoek van de eigen communicatiestijl. Waar liggen mijn krachten en leerpunten?
• Nagaan en ervaren welke krachten in het verleden je denken, voelen en doen hebben gevormd. Hoe heb ik elementen die ik op mijn persoonlijke ontwikkelingsweg ben tegengekomen een plaats gegeven.
• Krachten en hulpbronnen in kaart brengen.
• Effectiviteit in het hanteren van emoties.
• Inzetten van hulpbronnen.
• Verwerking van innerlijke conflicten.
• Vergroten van zelfinzicht en sociale vaardigheden.
• Opmaken van een genogram. Inzicht krijgen in de intergenerationele erfenis en traditie.

Leerinhoud

De hulpverlener/gezinsbegeleider als mens is het belangrijkste middel in contact met de cliënt en/of het cliëntsysteem. In wat we als ‘leertherapie’ omschrijven moedigen we je aan jezelf te verkennen. Door het op gang brengen van dit proces van bewustwording vergroot je het inzicht in jezelf om op die manier beter te functioneren in je persoonlijk leven en binnen je werk.
Als gezinsbegeleider wordt je geconfronteerd met thema’s die in je eigen leven eveneens een rol spelen. Leertherapie kan helpend om een onderscheid te leren maken tussen de eigen thema’s en die van de cliënt.

Volgende inhouden komen aan bod:

  • Logische niveau's van Dilts
  • Kernkwaliteiten van Hofmann
  • Transactionele analyse van Bern
  • De drama-driehoek
  • Werken rond het eigen referentiekader ( gezin van herkomst en plaats in de kinderrij)
  • Visualisatie van gezin van herkomst
  • Oefenen rond verbinding, vertrouwen en samenwerking

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen12,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Afstudeeropdracht100,00