Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Narratief werken met casussen31155/1653/1819/1/54
Studiegids

Narratief werken met casussen

31155/1653/1819/1/54
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Postgraduaat Werken met de context, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Simons Hedda, Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 12,00 uren

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel zal intervisie plaats hebben vanuit het kader van narratief werken.

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of gedelibereerd voor Theoretische modellen en uitgangspunten 1 OF simultaan te volgen met Theoretische modellen en uitgangspunten 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Leertherapie 1 OF simultaan te volgen met Leertherapie 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Theoretische modellen 1 OF simultaan te volgen met Theoretische modellen 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Supervisie 1 OF simultaan te volgen met Supervisie 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Vaardigheden en handvatten OF simultaan te volgen met Vaardigheden en handvatten).

Eindcompetenties (tekst)

4. De student heeft besef en zicht op eigen ‘grondvormen’ en kan deze hanteren in een professionele relatie.
c. De student kan betekenis geven aan het eigen genogram.
d. De student heeft zicht op het eigen functioneren met betrekking tot grenzen en conflciten.

5. De student heeft inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van het eigen beroepsspecifieke functioneren.

6. De student beschikt over reflectieve vaardigheden.




Leerdoelen

Bewust worden van de eigen relatiepatronen zodat de eigen interventies niet worden verstoord door eigen onbewuste projecties.
• Onderzoek van de eigen communicatiestijl. Waar liggen mijn krachten en leerpunten?
• Nagaan en ervaren welke krachten in het verleden je denken, voelen en doen hebben gevormd. Hoe heb ik elementen die ik op mijn persoonlijke ontwikkelingsweg ben tegengekomen een plaats gegeven.
• Krachten en hulpbronnen in kaart brengen.
• Effectiviteit in het hanteren van emoties.
• Inzetten van hulpbronnen.
• Verwerking van innerlijke conflicten.
• Vergroten van zelfinzicht en sociale vaardigheden.
• Opmaken van een genogram. Inzicht krijgen in de intergenerationele erfenis en traditie.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel zal intervisie plaats hebben vanuit het kader van narratief werken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen12,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht100,00