Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Communicatie en taalvaardigheid2038/1634/1819/1/94
Studiegids

Communicatie en taalvaardigheid

2038/1634/1819/1/94
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Lybaert Chloƫ
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

Basiscompetenties
De leraar als onderzoeker-als innovator.
5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
De leraar als partner van de ouders of verzorg
6.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands of naargelang van de context in een ander passend register, adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers.
7) De leraar als lid van een schoolteam
7.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.
3. De leraar als inhoudelijk expert.
De leraar als cultuurparticipant.
10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen:
- het sociaal-politieke domein;
- het sociaal-economische domein;
- het levensbeschouwelijke domein;
- het cultureel-esthetische domein;
- het cultureel-wetenschappelijke domein.

Attitudes
Volgende attitudes zijn daarbij van belang:
A1 beslissingsvermogen: durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.
A2 relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.
A3 kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.
A4 leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.
A5 organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.
A6 zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.

Leerdoelen

Leerdoelen:
- De student kan zelfzeker, helder en gestructureerd spreken voor een specifieke groep.(6)
- De student kan Standaardnederlands spreken. (6)
- De student kan (eigen) werk helder en gestructureerd toelichten. (3)
- De student kan een complex thema helder mondeling overbrengen aan anderen. (2)
- De student kan een ondersteunende non-verbale en paralinguïstische houding aannemen in zijn/haar mondelinge communicatie. (2)
- De student kan met de gepaste houding deelnemen aan vergaderingen. (7)
- De student kan op basis van ontvangen feedback acties ondernemen om zijn/haar mondelinge taalgebruik te verbeteren. (5)

Leerinhoud

In Communicatie & Taalvaardigheid staat mondelinge communicatie centraal. De student leert communiceren over beeldend werk, en spreken voor een groep. Daarbij wordt in het bijzonder aandacht besteed aan omgaan met spreekangst. Daarnaast leert de student in dit vak ook om functionele gesprekken te voeren, zoals vergaderingen leiden/bijwonen en feedback geven.

De colleges zijn erg praktijkgericht en bestaan uit verschillende opdrachten waardoor de student al doende voor een groep leert te spreken, en gericht leert te communiceren. De student wordt beoordeeld op basis van een permanente evaluatie en vertrekkend vanuit zijn/haar individuele beginsituatie (welke communicatieve vaardigheden beheerst de student al en op welk niveau en welke evolutie heeft hij/zij doorgemaakt). Ook de manier waarop hij/zij zich in de lessen profileert, wordt in de beoordeling meegenomen. Er wordt dus een grote bereidheid tot participeren en samenwerken verwacht en een attitude die gericht is op respect voor de groep en op het bewaken van een ‘veilige’ leeromgeving. Dat impliceert dat de student op regelmatige basis aanwezig is (er worden absenties opgenomen).

Tijdens lessen waarin er een opdracht is, is de student verplicht aanwezig. In het geval van gewettigde afwezigheid wordt verwacht dat de student de lesgever vóór de les verwittigt en dat de student de dag nadien een doktersbriefje binnenbrengt. Studenten die dat niet doen, zijn ongewettigd afwezig en krijgen 0/20 voor de gemiste opdracht.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiemateriaalvia DigitAP

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Cfr. Blackboard

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on50,00

Toetsing (tekst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment: semester 1
Toetsvorm: Vaardigheidstoets hands on + Permanente evaluatie
Toetsmethode: gedragsobservatie + presentatie
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: permanent uitgesteld
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Toetsvorm: Vaardigheidstoets hands on 50% + kennistoets 50%
Toetsmethode: open vragen + gedragsobservatie + presentatie
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: momentopname na examen
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.