Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Organisatie en wetgeving3195/1634/1819/1/50
Studiegids

Organisatie en wetgeving

3195/1634/1819/1/50
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Wolfaert Indra
Andere co-titularis(sen): De Somer Catherine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:
- De leraar kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's. De ondersteunende kennis omvat recente ontwikkelingen in onderwijs en referentiekaders om ontwikkelingen in onderwijs te duiden.
- De leraar kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.
- De leraar kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.
- De leraar kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage- of tewerkstellingsplaatsen.
- De leraar kan zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen.
- De leraar kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.
Attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.

Leerdoelen

De student kan op basis van zijn kennis een decretale tekst begrijpen en analyseren.
De student kan verbanden leggen tussen de leerstof door onderzoek te doen naar de materie.
De student kan de inhoud van een decretale tekst beoordelen, zijn mening erover formuleren en deze mening beargumenteren.
De student kan werken aan een interpretatiekader en kritisch omgaan met informatie over onderwijsthema’s en ontwikkelingen.
De student kan de gevolgen van beleidsmatige beslissingen en de daarbij horende gevolgen in de praktijk inschatten, beschrijven en bespreken met een collega uit het werkveld.
De student kan die gevolgen in de praktijk kritisch beoordelen en zijn visie geven.
De student kan zijn mening/visie verduidelijken aan collega’s uit het onderwijslandschap en op basis van dit gesprek zijn mening/visie onderbouwen of eventueel aanpassen.

Leerinhoud

De student leert zich een breder beeld te vormen over het (kunst) onderwijs in Vlaanderen door de politieke structuur van Vlaanderen in de federale context en de onderwijsorganisatie in Vlaanderen te bestuderen.
Daarnaast spenderen we aandacht aan de recente onderwijsontwikkelingen en gaan kijken naar de onderwijsorganisatie (rechtspositie van het onderwijspersoneel, statuten, sollicitatiemogelijkheden, vaste benoeming, zelfstandige in bijberoep, vakgroepen en vergaderingen…).
Er wordt ingegaan op de inrichtende machten, de kwaliteitszorg, de werking van de inspectie, werking van externe partners en de decretale bepalingen van het onderwijs en het kunstonderwijs in het bijzonder, voornamelijk het DKO en KSO.
We focussen op:
- de politieke en administratieve context van de onderwijsorganisatie in Vlaanderen
- de organisatie van en de beleidsvoering omtrent het beeldend kunstonderwijs in Vlaanderen
- de decretale bepalingen van het (kunst)onderwijs, voornamelijk het DKO en het KSO
- de kwaliteitszorg in het onderwijs
- de school als organisatie (structuur en cultuur)
- de beleidseffectiviteit van de school
- de rechtspositie van het personeel
- combinatie kunstenaar/leraar
- solliciteren in het onderwijs: waar, wat, hoe
- de rechten van het kind

Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op DigitAP.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Vanhoof, J. en Van Petegem P. (2006) Pei/ijlen naar succesvol schoolbeleid. Mechelen, Wolters Plantyn.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets70,00Toetsmethode: Casus
Toetsmedium: Mondeling
Toetsmoment:momentopname na proces
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.
Semester 1Reflectieopdracht30,00Toetsmethode: Casus
Toetsmedium: Mondeling
Toetsmoment:momentopname na proces
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets75,00Toetsmethode: Open vragen en casus
Toetsmedium: Mondeling
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Tweede examenperiodeReflectieopdracht25,00Toetsmethode: Open vragen + casus
Toetsmedium: Mondeling
Toetsmoment:momentopname na proces
Beoordelaar: lector