Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Training interactieve werkvormen6803/1634/1819/1/17
Studiegids

Training interactieve werkvormen

6803/1634/1819/1/17
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De student kan:
- gericht op zoek gaan naar de beginsituatie in een nieuwe onderwijssituatie.
- verschillende interactieve werkvormen en groeperingsvormen opsommen, beschrijven en uitproberen bij peergroepen waarbij de student zich
inleeft in een zelfgekozen doelgroep.
- gericht en objectief observeren, en dit voorbereiden.
- reflecteren over zijn/haar eigen handelen, en collega's ondersteunen in hun reflectieproces, kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
- gepaste vragen constructief en doordacht gebruiken op het juiste moment, en met de antwoorden omgaan op een manier die zorgt voor een maximale inbreng van de bevraagde.
- de kenmerken van een efficiënt lesverloop opsommen.
- zinvolle ideeën verwoorden om optimaal om te gaan met verschillende klasruimten, kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

Leerdoelen

De student linked didactische beginsituaties aan specifieke werkvormen en zelf gekozen leerinhouden.
De student kan de aangebrachte werkvormen in eigen woorden weergeven.
De student kan een aangeduide werkvorm toepassen voor een groep collega's.
De student kan een objectief observatieverslag opstellen.
De student kan schriftelijk en mondeling kritisch reflecteren over het eigen en andermans handelen.
De student kan zijn keuze van vraagstelling motiveren.
De student kan actief luisteren.
De student kan zijn/haar feedback zo verwoorden dat het voor de ontvanger makkelijker is om er eigen leerpunten uit te destilleren.
De student kan in eigen woorden aangeven wat een lesfragment meer of minder efficiënt maakt.
De student kan de basisklasopstelling doorbreken, en kan in eigen woorden de functionaliteit hiervan verwoorden.
De student durft te experimenteren met interactieve werkvormen, vertrekkend vanuit haar/zijn beginsituatie.

Leerinhoud

De cursus 'Training interactieve werkvormen' sluit nauw aan bij de cursussen 'Communicatie en taalvaardigheid', 'Pedagogische psychologie', Denkkaders voor Beeldend Onderricht' en ''Stage LG'.
We zullen wat aangeboden wordt in deze cursussen hier samenbrengen en inoefenen.
We maken hierbij gebruik van de individuele sterke kanten van de verschillende deelnemers. 'Via het oefenen met verschillende vragen, groeperingvormen, media, interactie-uitlokkende technieken, worden er verschillende technieken aangeboden waaruit de student kan kiezen om zijn eigen leerproces zo volledig mogelijk te maken. Dit gebeurt via het oefenen met (onder andere) verschillende soorten vragen, groeperingvormen, media en interactie-uitlokkende technieken. Individuele en groepsopdrachten helpen de student(e) om haar/zijn eigen leerproces zo volledig mogelijk te maken.
Om dit tot stand te kunnen brengen zal er, soms vertrekkend van confrontatie, dan weer startend bij feedback, gesteund worden op het eigen reflectievermogen
van de student. DigitAp biedt hiertoe de nodige ondersteuning, en de begeleider zal de rol van coach op zich nemen. Gezien het hier om het inoefenen en
evalueren van concrete vaardigheden gaat, is aanwezigheid bij de workshops onontbeerlijk.

Thema's en onderwerpen die aan bod kunnen komen (afhankelijk van de voorkennis en samenstelling van de groep) zijn:
1. Beginsituatie - werkvormen - groeperingvormen.
2. Observeren - rapporteren - reflecteren/evalueren.
3. Efficiënt lesverloop, aangepaste klasopstellingen en veiligheid.
4. Groepsdynamica - persoonlijkheid - verantwoordelijkheid nemen voor de communicatie.
Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties
opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat.
Ongewettigde afwezigheden kunnen je studievoortgang in het gedrang brengen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Alle informatie die in de lessen en via DigitAp wordt doorgegeven, zowel mondeling als schriftelijk. Zie ook studiewijzer.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Wordt in de bijeenkomsten aangehaald, afhankelijk van het niveau van de groep en van de individuele student. Zie ook studiewijzer.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen62,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht30,00Toetsmethode: Open vragen
Toetsmedium: Mondeling
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector + peers
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie70,00Toetsmethode: Gedragsobservatie + open vragen
Toetsmedium: Mondeling eindgesprek met de docent.
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector + peers
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets30,00Toetsmedium: Mondeling
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht30,00Toetsmedium: Schriftelijk voor het examengesprek
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off40,00Toetsmedium: Mondeling
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.