Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Stage Schoolgebeuren6814/1634/1819/1/03
Studiegids

Stage Schoolgebeuren

6814/1634/1819/1/03
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Colpaert Ludovik
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. Een goede beheersing van de Nederlandse taal.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en de daaraan verbonden attitudes ontwikkelen:

- De leraar als organisator (FG 4)
- De leraar als innovator en onderzoeker (FG 5)
- De leraar als lid van een schoolteam (FG 7)
- De leraar als lid van de schoolgemeenschap (FG 9)

Leerdoelen

- De student kan, in overleg met een schoolteam, actief of passief deelnemen aan een schoolse mesoactiviteit en kan dat met eigen verslagen en attesten aantonen. (FG 7.1)
- De student kan een mesoactiviteit kaderen binnen het schoolgebeuren waarbij hij aantoont kennis te hebben van de schoolstructuur. (FG 7.1)
- De student kan overleggen, organiseren en samenwerken binnen een schoolteam en maakt hiervan een gestructureerd schriftelijk verslag, indien mogelijk gedocumenteerd met relevant beeldmateriaal. (FG 7.1, FG 7.2)
- De student kan kritisch reflecteren over de opgedane (stage)ervaringen door de positieve en negatieve aspecten uit te lichten en aan te vullen met alternatieve oplossingen. (FG 5.3, FG 7.3, FG 9.2)
- De student kan zelfstandig een gedegen onderzoek voeren door de gepaste bronnen te raadplegen en door minimum twee verschillende schoolvisies op mesoniveau te vergelijken. (FG 5.1, FG 5.2, FG 9.1)
- De student kan kritisch reflecteren over de eigen inbreng bij het gevoerde onderzoek door de positieve en negatieve aspecten uit te lichten en aan te vullen met mogelijke alternatieve oplossingen. (FG 5.3, FG 7.3, FG 9.2)
- De student kan een relevante onderzoeksvraag formuleren en beantwoorden, hetgeen resulteert in een besluit waarbij de persoonlijke visie beargumenteerd wordt. (FG 5.1, FG 5.2, FG 9.1, FG 9.2)
- De student kan administratieve taken zelfstandig en correct plannen en uitvoeren met respect voor deadlines. (FG 4.1, FG 7.2)
- De student kan inhoudelijk uitgewerkte, goed beargumenteerde en vormelijk samenhangende teksten schrijven in Standaardnederlands waarbij hij rekening houdt met spelling en zinsbouw. (FG 7.5)

Leerinhoud

Stage schoolgebeuren is een zelfstudievak: je voert zelfstandig en op eigen initiatief twee opdrachten uit die gebundeld worden in een portfolio. Je zal daarbij ondervinden dat leerkracht zijn niet alleen om lesgeven draait, maar ook om andere activiteiten en taken.

Je dient, met eigen verslagen en attesten van de school, aan te tonen dat je hebt deelgenomen aan een mesoactiviteit op schoolniveau (evaluatie, jury, project, uitstap, navorming, algemene vergadering, vakgroepvergadering, klassenraad, oudercontact, opendeurdag, opbouw of bezoek van een tentoonstelling georganiseerd door een school, enzovoort). Dat kan in een passieve rol zijn, als (kritisch) observator, maar ook actief als medeorganisator en/of -begeleider.
Je zal je daarnaast verdiepen in de schoolcontext door middel van een beknopt vergelijkend onderzoek op mesoniveau (aanvangsbegeleiding, pedagogische projecten, taalbeleid, GOK-beleid, pestbeleid, leerlingvolgsystemen, leerlingbegeleiding of evaluatiemethoden, enzovoort) van minimum twee verschillende scholengemeenschappen.

Via kritische reflecties over de opgedane ervaringen en jouw rol als onderzoeker kom je tot een besluit waarin jouw persoonlijke visie met sterke argumenten in de verf gezet wordt.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Wordt meegedeeld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen75,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht50,00

Toetsing (tekst)

Toetsmethode: 100% Werkstuk
Toetsmedium: schriftelijk - digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector

In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.