Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Denkkaders voor beeldend onderricht27206/1634/1819/1/72
Studiegids

Denkkaders voor beeldend onderricht

27206/1634/1819/1/72
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gillard Ellen, Suls Lore, Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:
De student kan:
- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
- De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap.
Attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, en verantwoordelijkheidszin.?

Leerdoelen

De student kent de basiscompetenties van de leerkracht secundair onderwijs en de domeinspecifieke leerresultaten en kan die benoemen.
De student kan open en gesloten doelstellingen aanduiden.
De student kan voorbeelden geven van verschillende didactische werkvormen.
De student kent manieren om tijdens de lessen om te gaan met differentiatie en diversiteit in het onderwijs en kan die benoemen.
De student kent verschillende didactische modellen, algemeen en toegepast op zijn/haar (vak)discipline en kan die analyseren en vergelijken met elkaar.
De student kan op basis van de analyse en vergelijking conclusies trekken en verwoorden welk didactisch model het best bij zijn/haar visie past.
De student kan vanuit zijn eigen vormingsaanbod kritisch reflecteren op het leraarschap en de functie van onderwijs in de maatschappij.

Leerinhoud

De verschillende componenten en stijlen van 'leren, onderwijzen en kunsteducatie' worden gesitueerd in een algemeen kader, waardoor er zelf een visie ontwikkeld kan worden.
Een belangrijk aspect bij het ontwikkelen van een eigen visie van het 'leraarschap beeldende kunsten' is het vermogen tot zelfreflectie.
De basiscompetenties vormen ook hier een rode draad om tot inzichten te komen van de taken en verwachtingen van de leraar.
Aan de hand van teksten en discussie verkennen we de relatie tussen onderwijs en maatschappij. Verschillende visies en meningen op beeldende vorming en kunsteducatie worden met elkaar in verband gebracht. De verschillende didactische werkvormen, didactische modellen, leerplan versus jaarplan, het beïnvloeden van leerprocessen, doelstellingen, eigen vormingsaanbod en begrippenkaders worden besproken.
De onderwerpen staan steeds in het teken van het beeldend kunstonderwijs.

Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op DigitAp.

The New School Collective (TNSC), Biesta, 2017.
The beautiful risk of education (Biesta, 2014)

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

-M.A. Matthijssen (1979) Klasse-onderwijs. Sociologie van het onderwijs. Deventer,Van Loghum Slaterus.

- R. Standaert en F. Troch, Leren en Onderwijzen

- A. Block en J. Heene, Inleiding tot de algemene didactiek

- J. Quackelbeen, De plastische vormgeving in het perspectief van de persoonlijkheidsvorming

- Schasfoort, Ben (1999) Beeldonderwijs en didactiek. Groningen, Wolters-Noordhoff.

- Schasfoort, Ben (2007) De basis van beeldbeschouwen. Assen, Van Gorcum.

- Bram Oostra (1981) Beeldende vorming als proces en product. Bloemendaal, Nelissen.

- J. Lowyck en N. Verloop (red.) (1995) Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals. Leuven, Wolters.

- M. Boekaerts en P.R. Simons (1995) Leren en instructie. Psychologie van de leerling en het leerproces. Assen,

Van Gorcum.

- R. Marzano, W. Miedema (2005) Leren in vijf dimensies. Assen,Van Gorcum.

- B. Langerwerf, F. Korthagen (2006) Een leraar van klasse. Een goede docent worden en blijven. Soest,

Nelissen.

- Hickman, Richard. (2005) Why we make Art and why it is taught. Intellect Books, Portland, Oregon / USA

- Deleu Audrey, Wante Delphine (2008) Puzzelen aan een uitdagende leeromgeving. Basisdidactiek voor de leraar lager onderwijs. Mechelen, Plantyn.

- Elias, Willem. De kunst als leermiddel voor het onleerbare. In: Van Labeke S.(Ed) (1991) Kunst tussen consumptie en educatie. Gent, Socak.

- Kunsten & Educatie. Tijdschrift voor theorievorming. LOKV, Utrecht.

- Haanstra, F en Ligtvoet, J. (red.); Psychologie in/en beeld. Verslag van het symposium 'kunstzinnige vorming' in Tilburg 28 april 1989; Stichting Centrum voor Onderwijsonderzoek, Univ. A'dam.

- Haanstra, F.( 1994) Effects of art education on visual-spatial ability and aesthetic perception: Two meta-analyses. Amsterdam, Thesis Publisher.

- Cutuur+Educatie –reeks; Cutuurnetwerk Nederland, Utrecht.

- Standaert R., Troch F., Peeters I., Piedfort S.(2006) Leren En Onderwijzen. Inleiding Tot De Algemene Didactiek. Leuven,Acco.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen70,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht25,00Toetsmethode: Open vragen
Toetsmedium: Schriftelijk-digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.

Semester 1Vaardigheidstoets hands off75,00Toetsmethode: Open vragen
Toetsmedium: Schriftelijk-digitaal
Toetsmoment:momentopname na proces
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets75,00Toetsmethode: Open vragen + casus
Toetsmedium: Mondeling
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.

Tweede examenperiodeReflectieopdracht25,00Toetsmethode: Open vragen + casus
Toetsmedium: Mondeling
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.