Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Stage Kunsteducatieve sector 29812/1634/1819/1/85
Studiegids

Stage Kunsteducatieve sector 2

9812/1634/1819/1/85
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket specifieke lerarenopleiding 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Suls Lore
Andere co-titularis(sen): Lenssens Huguette, Vercauteren Lieven, Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

((simultaan te volgen met Denkkaders voor beeldend onderricht OF eerder ingeschreven voor Denkkaders voor beeldend onderricht) EN (simultaan te volgen met Communicatie en taalvaardigheid OF eerder ingeschreven voor Communicatie en taalvaardigheid) EN (simultaan te volgen met Pedagogische Psychologie OF eerder ingeschreven voor Pedagogische Psychologie) EN (simultaan te volgen met Training interactieve werkvormen OF eerder ingeschreven voor Training interactieve werkvormen)).

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:

- De leraar als opvoeder.
- De leraar als inhoudelijk expert.
- De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker.
- De leraar als partner van externen.
- De student beschikt over de volgende attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.

Leerdoelen

- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met (kunst)educatieve organisaties.
- De student kan de nodige relaties met (kunst)educatieve organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden.
- De student kan onderzoek voeren naar de visie en de werking van een (kunst)educatieve organisatie.
- De student kan overleggen over de planning en de taakverdeling, deze op een correcte wijze uitvoeren en de afspraken naleven.
- De student gaat zelfstandig tewerk.
- De student kan een visuele presentatie over de stage tonen waarin de visie en de werking van de (kunst)educatieve organisatie wordt verduidelijkt, de planning, het verloop van de stage en het eigen uitgewerkte aanbod wordt voorgesteld. Aan de hand van foto’s en ander relevant materiaal wordt vervolgens kritisch gereflecteerd over het eigen leerproces.

Leerinhoud

De student loopt een stage van minimaal dertig uren bij een erfgoed- (vb.musea), cultuur-, kunsteducatieve organisatie of een socio-culturele organisatie met een uitgesproken artistiek vrijetijdsaanbod. In het kader van deze stage dient men een kunsteducatief aanbod op maat (interactieve rondleiding; workshop; doe-boekje; educatief pakket; ...) uit te werken ter aanvulling op de reguliere werking (vb. publiekswerking) of een bestaand project (vb. erfgoeddag, week van de amateurkunsten, Kinderkunskendag, …).
Dit omvat activiteiten zoals het contact leggen met, onderzoek voeren naar en stage lopen in een (kunst)educatieve organisatie, hierover kritisch reflecteren tijdens een visuele presentatie en dit alles documenteren in een portfolio.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

cfr. Kunstmanagement 1: beleid en Culturele agogiek

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Werkplekleren en/of stage30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen144,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistiek-educatieve projectopdracht50,00
AcademiejaarPortfolio50,00