Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
(Kunst)educatief project 29814/1634/1819/1/56
Studiegids

(Kunst)educatief project 2

9814/1634/1819/1/56
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket specifieke lerarenopleiding 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Suls Lore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

((simultaan te volgen met Denkkaders voor beeldend onderricht OF eerder ingeschreven voor Denkkaders voor beeldend onderricht) EN (simultaan te volgen met Communicatie en taalvaardigheid OF eerder ingeschreven voor Communicatie en taalvaardigheid) EN (simultaan te volgen met Pedagogische Psychologie OF eerder ingeschreven voor Pedagogische Psychologie) EN (simultaan te volgen met Training interactieve werkvormen OF eerder ingeschreven voor Training interactieve werkvormen)).

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:

- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
- De leraar als opvoeder.
- De leraar als inhoudelijk expert.
- De leraar als organisator.
- De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker.
- De leraar als partner van externen.
- De student beschikt over de volgende attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.

Leerdoelen

- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met kunsteducatieve organisaties.
- De student kan de nodige relaties met (kunst)educatieve organisaties initiëren, uitbouwen en onderhouden.
- De student kan onderzoek voeren naar de visie en de werking van een kunsteducatieve organisatie.
- De student kan een kunsteducatief project organiseren, plannen en verantwoorden.
- De student voert het kunsteducatief project uit.
- De student gaat zelfstandig tewerk.
- De student kan een presentatie geven over het kunsteducatief project waarin de visie en de werking van het kunsteducatief project wordt verduidelijkt, de planning en het verloop van het project wordt uitgelegd, foto’s en andere relevante materialen worden getoond en kritisch wordt gereflecteerd over het eigen leerproces.

Leerinhoud

De opdracht van de student houdt het voorbereiden van een binnen de begrote studietijd haalbaar kunsteducatief project in ten behoeve van een specifieke doelgroep, idealiter buiten het reguliere onderwijssysteem. Dit omvat activiteiten zoals het contact leggen met en onderzoek voeren naar een kunsteducatieve organisatie, een project organiseren, plannen en verantwoorden. Vervolgens gaat men dit project uitvoeren en hierover kritisch reflecteren tijdens een presentatiemoment.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Wordt meegedeeld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk172,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistiek-educatieve projectopdracht100,00De student geeft op het einde van het semester een presentatie over het uitgevoerde project. In de studiewijzer
staan gedetailleerde instructies.
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeArtistiek-educatieve projectopdracht100,00De student geeft op het einde van het semester een presentatie over het uitgevoerde project. In de studiewijzer
staan gedetailleerde instructies.
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector