Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Onderzoeksproject6698/1634/1819/1/36
Studiegids

Onderzoeksproject

6698/1634/1819/1/36
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket specifieke lerarenopleiding 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Lybaert Chloƫ, Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen.

Basiscompetenties
1.9 De leerkracht kan proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.
5.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.
5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.

Attitudes
Volgende attitudes zijn daarbij van belang:
A1 beslissingsvermogen:
durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.
A3 kritische ingesteldheid:
bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.
A4 leergierigheid:
actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.
A5 organisatievermogen:
erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.
A8 flexibiliteit:
bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.

Leerdoelen

De student kan:
- een relevante vraagstelling formuleren.
- de nodige stappen zetten om een onderzoeksvraag kritisch te beantwoorden.
- adequaat rapporteren over de vraagstelling.
- gegevens verzamelen uit literatuur en de praktijk en daarover rapporteren.
- theorie en praktijk over didactiek integreren.
- een (wetenschappelijk verantwoorde) bibliografie opstellen.
- verzamelde informatie ordenen en structureren.
- een verzorgd eindproduct afleveren.

Leerinhoud

De student moet een onderzoek uitvoeren waarin een (haalbare) vraagstelling wordt behandeld die voor de onderwijskundige en agogische beroepsuitoefening van belang is. Hij/zij moet het antwoord op de vraagstelling zowel in de theorie (vakliteratuur, geschreven bronnen) als in de praktijk (ervaringen, observaties, interviews) zoeken, en moet daarover rapporteren.

De inhoud, de bruikbaarheid, de uitwerking, de taal en de materiële vormgeving van het project worden geëvalueerd. De evaluatie van het onderzoeksproject gebeurt door de titularis van dit vak en door de promotor.

Procedure
Na een inleidende infosessie waarin de doelstellingen van het onderzoeksproject worden toegelicht, doet de student een voorstel met betrekking tot een vraagstelling aan de titularis van dit vak. Als de titularis het voorstel goedgekeurd heeft, gaat de student op zoek naar een promotor die hem/haar inhoudelijk kan begeleiden rond het thema. Vervolgens kan de student het onderzoek uitvoeren. De student rapporteert daarbij op gezette tijden over zijn/haar vorderingen aan de promotor en aan de titularis van dit vak.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

 Richtlijnen paper.

- Peter G, Sanborn, Basisboek sociaal onderzoek, Lemma uitgevers, Boom, 2014.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen165,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00Beoordeeld door de docent en een jury.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Beoordeeld door de docent en een jury.